Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8611 ggr
Fröja
7/9/12, 11:48 AM

Vikingkaftan/livrock till en Man

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej

letar efter olika modeller på en vikingkaftan till en man.

jag har hittat en rak modelll samt en sneställd modell.

finns det flera varianter?

vill göra kaftanen ungefär till hans höfter, lite längre.

bilken modell är då bäst?

Annons:
Fröja
7/9/12, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

här är en bild på den sneda varianten jag har hittat.

Fröja
7/12/12, 8:59 AM
#2

Jag har för mig att det ska finnas en variant med knäppning fast i sidan. är det någon som vet bättre än jag?

MegN
7/16/12, 11:49 AM
#3

Mongoliska kaftaner har knäppning i sidan, är det en sån du tänker på? Svenska vikingar hade ju mycket influenser österifrån - bland annat är de pösiga knäbyxorna (populära bland "dagens vikingar") en typisk orientalisk grej…

Fröja
7/16/12, 2:50 PM
#4

har du en bra bild på en sådan mongolisk kaftan?Glad

LinaN
7/16/12, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

denhär är mer sidoknäppt men inte riktigt mognolisk

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
7/16/12, 5:03 PM
#6

"5 har du en bättre bild av själva kaftanen?

och speciellt knäppningen Glad.

vet att det inte fanns knappar på vikingatiden så funderar på hur jag ska knäppa den. funderar på någon form av duffel knäppning… men vet inte hur jag vill ha det.Obestämd

Annons:
LinaN
7/16/12, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 att det inte fanns några knappar är humbug ^^ Finns fynd och det finns en hel del replikor.

Enkel knapp

Knappmodell från birka

också birkamodell

Tyvärr ingen bättre bild, denna är snodd från internetzet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
7/16/12, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

ytterligare kaftan med knapp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
7/16/12, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vendelrus med kompisar ^^ Väldigt snodd bild ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
7/16/12, 9:52 PM
#10

#4 Jag tänkte på Pv10 - mongolian caftan men så insåg jag att jag själv istället köpte mönstret Pv06 - Rus-viking coat för att jag tyckte den kändes med "äkta viking"… (har dock inte sytt något efter det mönstret än…!)

LinaN
7/16/12, 10:46 PM
#11

#10 har precis köpt Pv06- rus-rocken ^^ ska testa mönstret sen när jag ska sy upp min nya mansdräkt. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
7/17/12, 8:18 PM
#12

# 7 tack så mycket! Skrattande

vet då precis hur jag ska göra med knäppningen, även om jag är lite sugen på den stilen #9  han med gul rock.Glad

då är det bara tillskärningen av tyget som jag ska komma på en bra lösning på, några tips? har aldrig gjort kaftan/livrock.

MegN
7/20/12, 9:35 PM
#13

#12 Inte jag heller. Därför köpte jag ett mönster ;-).

Annons:
LinaN
7/21/12, 3:18 PM
#14

#12 köp ett mönster eller läs på litet om mönsterkonstruktion.

Jag har sytt vikingatida och medeltida kläder under vad blir det nu, jösses snart 15 år och har lärt mig att skapa egna mönster utifrån enkla block. Lägga till kilar och fixa och dona.

Men modellen på den gula kaftanen är enkel. Det är mer eller mindre en kjortel/tunika som är öppen i fram. Ryggstycket är helt. Sen kan man lägga in kilar i sidorna och mitt bak. Men är inget måste.

Så kan du sy en tunika så kan du sy en kaftan.

Däremot så ett tips är att fodra kaftanen med ett tunnare ylletyg eller ett fint linnetyg så värmer det bättre, skyddar mot vinden och plagget blir stadigare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
7/23/12, 4:30 PM
#15

okej då ska jag börja sy! tack för alla goda råd och tips! Skrattande

Heimund
7/31/12, 9:37 PM
#16
#5 - spännande att hitta en bild på sig själv från sitt bröllop, trevligt! Minns inte att du var där???

Svitan (kaftan är mig vetandes öppen hela vägen, men jag kan ha fel…) som jag bär är förövrigt rusisk hör hemma någonstans mellan senare hälften av 900 till tidigare hälften av 1000-tal. Knapparna är baserade på fynd från Birka, men skall i efterhand så här nog ha varit ngt. mindre. Det är alltså INTE en kaftan!

LinaN
8/1/12, 1:23 PM
#17

#16 som jag proklamerat många gånger tidigare på olika ställen här på forumet är att jag har en diger samling av "stulade" bilder från internettet som jag har som inspirations och idéuppslagsverk, och emellanåt så lägger jag upp bilder direkt därifårn när jag inte hittar bilder som jag själv tagit.

Så ber om ursäkt. Jag kan ta bort bilden om du vill?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Heimund
8/2/12, 8:02 AM
#18

#17 Ingen fara, jag blev mest förvånad. Dock vore det bra om det läggs ut korrekt information, efter som det var en kaftan som efterfrågades.

Vill man ha ett höftlångt kaftanliknande plagg, hade det kanske varit bättre att titta på en s.k. "omlottrock". Det är den modellen som historiska världar lagt ut mönster på.

För lite längre versioner  (med såväll sidoställd såsom knäppning mitt i bröstet) finns det mycket fina fynd som gjorts vid Moscevaja Balka i norra Kaukasus, som definitivt är värda att titta närmre på. Där finns även fina fynd av "pösbyxor" och hosor, vilka är samtida med vår vikingatid. Konstruktionen av dessa plagg har troligtvis Byzantiskt ursprung, men torde rent teoretiskt spritt sig även till "oss". Titta på fynden av knapprader i ett par av gravarna på Björkö t.ex.

Svitan som jag bär på bilden må påminna om en kaftan men har en annourlunda konstruktion. Svitan har en knäppning som löper antingen ner till mitten av bröstet eller hela vägen ner till midjan. Den kan löpa rakt över bröstet eller sidoställd som jag valt att göra den. Däremot är den till skillnad från kaftanen inte öppen hela vägen ner, utan har en separat påsydd kjoldel som är "hel" och inte öppen. Tyvärr finns det inte så många bevarade fynd av svitan från "vikingatid" eran, den finns dock avbildad i en samtida skrift (vilken min svita är baserad på). Man har även gjort fynd av rester av denna plagg typ från tiden precis efter vår vikingatid.

LinaN
8/2/12, 11:49 AM
#19

#18 intressant, då jag tolkat den som sidknäppt kaftan. men å andra sidan så ser man ju inte resterande vänstersida då den är vänd från kameravinkeln. ^^ Så det är änd en rimlig tolkning att det vart en kaftan.

Men nu vet man att så inte vart fallet. Snyggt ändock!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Heimund
8/2/12, 8:34 PM
#20

#19 Kanske ett tecken på att man inte skall använda vilka bilder som helst man hittar på nätet, och då inte utan fotografens tillstånd… ;)

Annons:
Fröja
8/3/12, 4:16 PM
#21

Heimund hur har du gjort din Svitan? sökt efter fler ledtrådar på internett men inte hittat något

Fröja
8/3/12, 4:17 PM
#22

Glöm vad jag skrev… Stavade som en kråkaSkrattande

Upp till toppen
Annons: