Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 4074 ggr
Pemil_99
2012-07-06 23:24

blank vapen i skåne?

Jo jag är väldigt intresserad av blankvapen strider från vikinga tiden och medeltiden.. Så jag undrar om någon vet något om ifall det finns någon grupp i skåne som tränar med blankvapen? (Inte riktiga utan replikor).

Annons:
LinaN
2012-07-07 11:38
#1

Det finns ett antal grupper.

Månegarm, i trelleborg/svedala håller de till.

Halsingarna, är skåningar också om jag inte minns fel

kontakta Månegarmarna oavsett, de har stenkoll på vilka som finns i skåne, det är ett antal grupper nuförtiden. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
2012-07-07 13:50
#2

Problemet med blankvapen är att de är mer eller mindre som en kombination av en "kata" och balett.. allt är inövat och bestämt iförväg, och det finns absolut inte plats för nytänkande eller kreaktivitet när man "kämpar".

Och som svar till alla dem som påstår att jag har fel, jag har faktiskt pysslat med vikinga blankvapen-"strid" och jag blev oerhört besviken och gick tillbaka till ett faktiskt stridssystem som är taget från träningsmanualer från 1400-talet.

Vi har sen utveklat det som stod i manualerna till en kampsport som fungerar och är en verklig och san representation av medeltida strid. Eftersom den är såpass representativ så kan vi inte ha med hästar eller andra djur på fältet när vi slåss eller har turneringar.

Kan rekomendera att du tar kontakt med Attemark då de är gruppen här i skåne.

Gruppen på fb finns här, men vet inte om man måste bli inbjuden (hör av dig i så fall! :D) http://www.facebook.com/groups/207852969288324/

//Rikard

Jag själv sysslar också med detta, efter att ha kollat på blankvapenstrid och är mycket, mycket nöjd med mitt val. Om inte annat: Prova! :D

//Yrväder

LinaN
2012-07-07 14:24
#3

#2 då vet jag ärligt talat inte vilken stil du tränat. Men den stil som jag tränar, Månegarm, Elvegrimmarna och Fenris (de sista två i göteborg) är vikingatida härkamp.

visst har vi något som kan liknas vid en kata, den så kallade femman. Som är en serie av 4-5 hugg samt ett stick. Men den är oftast använd som en uppvärmning och sen som grund till förflyttningen vid man mot man strid. i vår förening så nöter vi alltid femman som en del av uppvärmning och för att detta ska sitta i ryggmärgen, det är grunden till allt det andra.

Och jag måste säga emot dig, på det sättet som vi tränar finns otroligt stort utrymme för personlig utveckling och kreativitet. Så du måste verkligen ha stött på en riktigt tvärtråkig grupp som kör efter punkt och pricka. eller en grupp i sina ungdomsdagar innan de vågade låta sig själva utvecklas.

Det är som när man tittar på David Freed ur Elvegrimmarna, hans stil är verkligen hans egen, men han strider härkamp. Medan man sen tittar på Andreas Danyx från Månegarm när han strider med sin Danyxa, det är en sjujäkla skillnad i stilar. Men det är fortfarande inom den ram som härkampen utgör.

Börjar man titta på HEMA och ARMA och sådana rekonstruerad vikingastrid så blir allt väldigt stiliserat i mina ögon.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pemil_99
2012-07-07 21:18
#4

Tack :D jag ska kolla upp det.

eldrött_yrväder
2012-07-07 22:37
#5

#3, Jag ska be Rikard svara imorgon eller kanske senare ikväll :)

Tycker ändock att Pemil_99 likväl borde komma och säga hej på någon av våra träningar och prova på - inte nödvändigtvis för att "sno" hen till vår stil och vår träning, men det ger en chans att testa båda :) Vi är ett härligt gäng som precis börjat också, så ingen behöver känna sig "nybörjare" just nu :)

Jinaum
2012-07-10 11:37
#6

#3 Du glömde västgöta T_T Men i samlingsnamn kan du säga spjutkusten. Spjutkusten är en grupp som bland annat slåss i moesgard. Vi går ihop allihopa till en grupp för att kunna slåss ihop.

Halsingarna(Malmö), Västgöta Hird(Falköping), Ranerna(Bohuslän), Ulls kämpar(uppsala), Elvegrimarne (GÖteborg), Fenris (göteborg).

Sedan finns lilla Lionga med på ett hörn men är inte medlemar i spjutkusten.

#2 Jag håller inte med dig alls där. Vet inte vilken grupp du har slagits med innan i alla fall men så tränar inte vi i alla fall. Vi i västgöta hird får grundlig träningar i vad vi kallar feman slagserie och därefter får du klara dig bäst fan du vill.. Mer eller mindre ;P Gör vi uppvisnings strid är det en annan sak.

Annons:
vargman77
2012-08-09 10:31
#7

Tränar både med Västgöta Hird och har tränat innan med GHFS.

Västgöta hird är ju härkamp (med vikingatema) och GHFS är väldigt många olika kurser (dolk o bucklare, 1½ hands svärd, kortsvärd o.s.v.)

GHFS är dock mer "historiskt korrekt" då de utgår från manualer och har hela kroppen som måltavla medans i härkampen är det inga träffar mot huvudet och säkra hugg då man ej vill skada sin motståndare.

I skåne finns Malmö Historiska FäktSällskap (MHFS) som kör samma som GHFS.  Ingen av dessa båda varianter stämmer in på: 
"Problemet med blankvapen är att de är mer eller mindre som en kombination av en "kata" och balett.. allt är inövat och bestämt iförväg, och det finns absolut inte plats för nytänkande eller kreaktivitet när man "kämpar"."

Dock är det som sagt väldigt olika inom olika föreningar och som Jinaum sade så är det skillnad på när man tränar eller när man kör uppvisningar (men då är det även förbestämt vem som skall vinna och hur detta skall gå till).  Vid uppvisningar behöver man dessutom tänka på att det skall se bra ut. Det räcker inte att daska till nån med en bredsida lite lätt när man springer förbi för det köper inte publiken utan de vill se en tuffare fight (samma som på film, en korrekt svärdsfight på film ser inte bra ut därför gör man om den så att den ser tuff ut för det är vad publiken vill ha). 

Attemark är väl om jag inte helt missminner mig SCA ansluten och enligt vad jag hört och sett så har de vapen med rotting och inte blankvapen (men det kan finnas båda delar även om jag inte sett annat än rotting men jag är heller inte så insatt utan har enbart sett det på uppvisningar och medeltidsdagar).

LinaN
2012-08-09 12:07
#8

Det är skillnad mellan showfight och härkamp, härkampen är linjestriden och vi i sverige kör efter mopesgårdreglerna allt som oftast. på showfighter så får man en träff i armen (som enligt moesgårdreglerna inte är ett träffområde) så kan man spela den träffen, då blir det mer teater av det.

en showfight kan vara HELT improviserad, men då är det oftast man mot man strid mellan två individer som kan med små signaler och även med god vana och kunskap läsa av varandra och göra en snygg fight som ser trovärdig ut. Utan fåniga hollywood snurrar, hoppstuds-grejor och annat fånigt….

Sen kan en showfight vara väl koreograferad, men de tycker jag oftast blir väldigt statiska och inte lika bra flow som där man improviserar helt eller att man har några hållpunkter.

Tex spark på sköld ska följas av ditt eller datt och sen så avslutar vi på detta viset.

Linjestrider som jag varit med på och de som jag sett på fote och i göteborg har aldrig vart uppgjorda, utan där vinner taktik och skicklighet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
2012-09-25 16:21
#9

#7 "Attemark är väl om jag inte helt missminner mig SCA ansluten och enligt vad jag hört och sett så har de vapen med rotting och inte blankvapen (men det kan finnas båda delar även om jag inte sett annat än rotting men jag är heller inte så insatt utan har enbart sett det på uppvisningar och medeltidsdagar)."

Attemark tillhör SCA, ja. Våra vapen inom Heavy Fighting är av rotting, men å andra sidan utgår du inte från mönster över huvud taget när du slår vilket är det jag tycker är roligt - jag vill kunna slåss med mina tricks och lyckas "döda" motståndaren på det viset.

Vi har även fäktning som är med "riktiga vapen". Blankvapen om man vill kalla det så.

Läs gärna mer om det här http://attemark.se/?page_id=90
Vi har även träningen varje söndag om man är nyfiken (antingen Malmö eller Lund).

Upp till toppen
Annons: