Annons:
Etikettallmänt
Läst 1834 ggr
740tjejen
2012-07-05 11:43

Finns det nån presentationstråd.

Annars kanske vi kan skriva vem vi är och var vi finns i denna tråd.

Annons:
740tjejen
2012-07-05 11:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kan ju börja.

Mitt namn är Hanna och bor i Dalsland, håller mest på med westernridning.

Ena hästen är supercool så tänkte att vi kunde klä ut oss vid olika tillställningar i byn. Alltid varit faccinerad av riddare och allt som hör till.

Så släng vilka ni är, var ni bor med mer. :) ( Gärna bild med)

Gammal bild dock. har ingen nyare

Tomteslakt
2012-07-06 06:59
#2

Jag heter Staffan och kommer från Södermanland och rider tornerspel för Nordic Knights tornerlag (medbas kring Uppsala - Almunge och Stockholm) och pysslar med reenactment.

Jag har ridit tornerspel i 12år och började i ett sörmländskt lag som heter Bockens kämpar.

Nu har jag som personligt mål med min riddare att skapa en avbild (så gott det går) av en riddare från 1300talets mitt och senare hälft. Detta för att ge publiken och besökarna en så äkta upplevelse som det bara går, detta både på tornerbanan i form av fullt rustad riddare men också kunna visa hur riddarna i en del fall klädde sig civilt.
Så jag kör på både civil och medeltida klädsel som ska matcha samma tidsperiod. Jag försöker satsa på att göra så mycket jag kan för hand och själv. Dvs sömnad, läderarbeten, rustningsarbeten m.m.
Jag har precis nu avslutat ett mindre projekt (tog iof sig hela vintern och våren) med att göra mig en gambeson efter charles de blois gambeson. Och då är den helt sydd för hand Skrattande *stolt som tusan..hehe*

740tjejen
2012-07-06 07:46
#3

ÅÅ har du bild på dig och hästen i full rustning :)

Anthka
2012-07-06 08:05
#4

Anna heter jag, bor i Sörmland (gift med han i #2 Flört)

Medlem i Nordic Knights (väpnare och allt-i-allo), samt Tempelriddarna af Roden. Sysslar med tornerspel och living history.

Syr mest medeltida 1100-tal och 1300-tal men tänkte försöka mig på lite 1400-tal samt historiska kläder från senare epoker (rennässans, rokoko, empir, viktorianskt, oscarianskt, edwardianskt)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2012-07-06 08:56
#5

Jaa…förlåt. Jag håller på med living history, inte reenactment. Det är ju lite skillnad där :).
Vi (Jag och min kära hustru Anthka) är med i Tempelriddarna af Roden också. Det är en förening av vänner som vill försöka återge hur det kunde ha sett ut i ett läger för tempelriddarna, men även bara för att förkovra oss i medeltida historia och leverne.

Det är minst lika skoj att bara bo en medeltida by ocg klä sig ide historiska kläderna som att rida tornerspel.

PogoPedagog
2012-07-06 15:32
#6

Jag heter Susanne, bor  i Skaraborg och är 27. Jag har åkt runt på medeltidsmarknader i kanske 10 ¨år nu. Favoriten är Medeltidsveckan i Visby. Sen ett par år är min sambo med i en medeltida stage fighting-grupp, Condottieri, som åker runt på marknader och uppvisningsslåss. Så nu följer jag med honom ibland också.

Jag tycker mycket om att sy men nu har jag så många plagg att det är tyvärr köpstopp på tyg. Jag ska iaf få sy om lite kläder i år då jag är gravid och dom är lite små nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: