Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1795 ggr
Jinaum
6/28/12, 10:20 PM

Diskussion gällande tråd

Ja jag är en aningen putt just nu. Lajv i all ära men jag kan tyvärr inte ha så jätte mycket respekt för lajvare som påstår sig ha mycket godkunskap om hur vikingatida kläder skall sys med för tråd när allt de själv uppvisat är medeltida och fantasy lajv grejs.

Jag har ALLTID under mina fyra år blivit lärd att man syr med vaxad lintråd i tygerna. Antingen förvaxad eller att man vaxar den själv innan man syr. Om man nu inte broderar eller syr med garn för all del. Men just "vanlig sy tråd" har jag inte hört annat.

Jag har ärligt talat aldrig hört något annat. Har ni?

Annons:
Anthka
6/29/12, 7:59 AM
#1

Vaxad lintråd är vad jag lärt mig att man syr historiska kläder av, jag har hört någonstans att herjolvsnäs kläderna ska varit sydda med tunnt yllegarn men inte orkat ta reda på om det stämmer.

Förstår inte riktigt vad du menar med "vanlig sy tråd" finns det ovanlig? Glad

Dessutom, när det kommer till vikingakläder, efter vad jag förstått är det mest fragment bevarade, finns det hela plagg (eller delar) där sömmarna är bevarade så man kan se vad de är sydda med?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
6/29/12, 11:09 AM
#2

#1 jag försökte förtydliga mig så det inte missförståss med att jag menar tex vanlig tråd som är som bomulls eller nylon :P

Det jag menar är vanlig lintråd som inte är vaxad utan bara vanlig.. typ..

Jo det finns en del. mammen broderierna är ju väldigt bra exempel på sådana, men det finns väldigt lite fynd så vitt jag vet.

Men när jag frågat arkeologer och en osteolog (vet inte vad han har med saken att göra men han lade sig i :P)  men hört från dem att det är vaxat lin. Antingen förvaxat eller att man vaxar det själv.

Anthka
6/29/12, 11:28 AM
#3

Aha, då är jag med

Min erfarenhet, efter samtal med dräkthistoriker, arkeologer och überseriösapurjo reenactare (som ofta har någon av ovanstående utbildningar) är att man vaxade lintråden innan man sydde med den. Jag har som sagt hört om ett par fynd som skulle vara sydda med ylletråd (som då inte vaxas) men reserverar mig med att jag inte orkat ta reda på om så är fallet.

Alltså, vaxad lintråd is the shit i historiska kläder. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
6/29/12, 11:59 AM
#4

Jo jag har också hört om garn.. Vilket inte känns så konstigt tycker jag. Det kan se riktigt fint ut.

Känns lite lugnare att jag kan vara arg på den lilla fjanten XD

(I detta menar jag inte att det inte finns lajvare som inte har koll eller reenactar och förstår skillnaden. Men denna verkade inte göra det och visat bara lajv gear som är high fantasy).

Upp till toppen
Annons: