Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4426 ggr
Jinaum
2012-06-23 21:59

Hängselklänningar

Ja alltså… Jag har letat här. Jag har letat på nätet. Jag har antastat mina vänner som har och jag blir inte redigt klok på hur jag ska sy det. (Mans kläder är ju så mycket lättare för mitt huvud att förstå).

Jag vill ju ha lättaste, enklaste möjliga modell. I mitt huvud är ju det två raka stycken med kilar i sidorna. Blir jag ihjäl slagen om jag gör så?

Vad är den absolut enklaste modellen att sy? Jag är inte helt hundra i händerna och inte jätte duktig på att sy komplicerade saker.

Hur ska den egnetligen sitta? Jag hittar ju sjuhundra olika svar på det. Vad är mest ansett om ok?

(Jag lovar er alla att komma med bilder på spektaklet efter alla dessa frågor)

Annons:
LinaN
2012-06-24 00:42
#1

Enklast möjliga?

2-3 stycken som sys ihop, med eller utan kilar beroende på hur man skär bitarna.

Here you go, knock yourself out! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2012-06-24 08:57
#2

Den kanske hjälper mig lite. Tycker det är läbbigt när det börjar likna något vid figursytt.

LinaN
2012-06-24 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 figursytt o figursytt. Tro mig, de helt raka varianterna är inte snygga nånstans, även  man sätter en kil i vardera sidan. Man tenderar till att se ut som en vakumförpackad sill….. ^^

Den med tre paneler är den som jag hittat som sitter snyggast, är skön att ha på sig och som man fortfarande kan röra sig i även om man inte syr i extrakilar :)

annars har du ju de mer ryska modellerna som också är otroligt enkla. och dessa modellerna finns det en del avbildningar och belägg för så de kan du ha också.

Den som jag länkade till är hängsleklänning av birka-modell om jag itne missminner mig.

Annars är det ju den ryska varianten då som sagt, men den kräver srpännbucklor eller andra spännen för att hänga ihopa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2012-06-24 12:28
#4

tre paneler? Vad innebär det?

LinaN
2012-06-24 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här ser man tydligare hur det hänger ihopa.

En större bit som går runt dig som en handduk som möts mitt fram, sen en smalare remsa framtill som täcker dig från Bh-band till Bh-band typ. :)

Denna modell ska inte förväxlas med styggelsen flappa-flappa, det är två vitt skilda plagg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2012-06-24 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

flappa-flappa är ett rektangulärt stycke som sitter ihopa med axelband till ett annat rektangulärt stycke på baksidan av kroppen. som en långsmal tabard.

Skitfult, opraktiskt och helt fel ^^ Däremot så vart det snygga broderier på detta ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
2012-06-24 14:59
#7

Jo jag vet vad dessa (svärdord) flappa-flappas är. Jag blev medragen när jag nämnde ordet hängselklänning av min tränare i moesgård bort till ett marknadsstånd och sedan i piskead att om jag gör en sådan disägs jag från hirden mer eller mindre. Så jag har allt lärt mig flappa flappa.

Tror jag provar mig på brika versionen, efter hårt studerande verkar den inte allt för omständig för mig att sy själv.

Jinaum
2012-06-25 23:40
#8

Det tog mig tid… Men nu fattar jag äntligen på mönstret du skickade till mig LinaN.

Det tog mig baaara 2h att räkna ut och kontrollera. Nu jefflar kan det inte bli fel! :P

LinaN
2012-06-26 08:48
#9

#8 go for it! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2012-06-26 22:17
#10

Utklippt och ihop nålad, sydd får den bli imorgon. Men jag hittar ingenstans om hur hängslena ska se ut.. Eller bör. Om jag bara ser hur så blir det nog inte så omständigt att komma på hur man ska göra.

Jinaum
2012-06-27 17:24
#11

Ja nu är den sydd, bara hängslena och handsy alla synliga sömmar kvar. Självklart vad jag för nerviga och den är ENORM upptill. Så jag får ta å sy ihop den lite mer där uppe.

Upp till toppen
Annons: