Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3092 ggr
Åsa Wahlman
2012-05-23 11:41

Klänning

När ni sitter med alla era delar till klippta

Vilken ordning syr ni ihop eran klänning i

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

Annons:
PogoPedagog
2012-05-23 12:22
#1

Om fram och baksidan är i olika delar börjar jag med dem. Sedan axelsömmen. Provnålar fast på kroppen utmed sidorna och syr sedan dem. Ärmarna syr jag ofta fast på kroppen innan jag syr den längsgående sömmen, tycker det är lättare att få till så omkretsen i armhålan blir rätt då. Sist gör jag alla kanter, dvs ärm, halsringning och nederdel.

Anthka
2012-05-23 14:26
#2

Jag syr ärmarnar först. Dvs först ärmkilen och så långsömmen på ärmen.
Sedan syr jag de olika delarna (om det finns sådana) så fram och bakstycke blir hela (innebär också kilarna) så syr jag axelsömmen och sidsömmarna och sist syr jag i ärmarna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Darkclam
2012-08-21 00:18
#3

Har hört att lättaste sättet att sy på ärmarna beror på om man syr för hand eller maskin. Det ska vara lättare att sy på ärmen sist om man syr för hand och om man syr på maskin ska det vara lättare att sy fast ärmen innan man syr sidosömmarna.

Har inte provat båda så jag kan inte uttala mig om vad jag föredrar personligen.

LinaN
2012-08-21 09:50
#4

Är fram o bakstycke i två delar så syr jag ihop dem, samt eventeuella kilar sys i samtidigt.

därefter axelsömmen

Sen syr jag fast ärmarna platt, o syr fast ärmkilen mot ärmen och ena långsidan.

syr fast eventuella sidkilar (om jag inte gjorde det när jag sydde fram/bakstycke, det varierar litet)

sen syr jag från handled på ärmen ner genom hela plagget till fållen. funkar även om man har ärmkil.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: