Annons:
Etikettallmänt
Läst 2398 ggr
[TrevorS]
5/4/12, 4:05 PM

"taklampa"

Hittade en sida med några som hade forskat i kost på medeltiden och lagade mat som man gjorde på den tiden. Men de hade även tagit dit uppfinningar som man sedan länge glömt bort men återfunnit. En utav dem var en form av medeltida "taklampa", det var en pinne som man täljt till och tände eld på och fanns beskrivning på hur man gjorde den. Länken försvann när jag installerade om datorn och hittar inte till sidan igen.

Någon som vet länken eller vet vad jag pratar om eller om det finns någon annan sida som har fakta eller information om detta vore det toppen.

Annons:
Bjornen
5/8/12, 8:25 AM
#1

Tjärstickor var ett vanligt "upplysningsverktyr" som använts åtminstone till slutet av 1800-talet. Olika konstruktioner för hålla fast stickor för att få så lång brinntid som möjligt och för att minskabrandrisken. En av dessa uppfinningar var ju lyskärringen som användes tillbörjan av 1900-talet. En konstruktion som troligen har använts i nästan 2000 år åtminstone på Krim i Ukraina. Den har har använts i Sverige sedan tidig medeltid.

[TrevorS]
5/8/12, 8:58 AM
#2

Tjärstickor hette de. Tack så mycket. Skrattande

Känner igen ordet lyskärringen, men kan inte komma på riktigt vad det är, google gav mig inte några sökningar heller.

Upp till toppen
Annons: