Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5845 ggr
Ove-D
4/30/12, 12:32 AM

tidsenligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade först tänkt att köpa eller sy en klänning… Jag hade tvåa i syslöjd i skolan så bra skulle det kanske inte bli… Men jag har surfat runt på en massa olika sajter… Osså såg jag en klänning som påminde om en som jag hade långt in i min garderob (bild)…

Så började jag fundera om jag kunde använda den… Den är inte i "rätt material" och "nyckelhålet" är för stort för att kallas för nyckelhål… Men kan kanske kan ha den under en överklänning, mantel eller nåt??Kan den vara användbar??

Men så funderar jag ännu mer… Det finns flera olika urringningar… Nyckelhål tror jag är från tidig medeltid.. Har jag rätt? Och då hade man kanske pösiga kläder… Men när var det runda urringningar respektive fyrkantiga?

När kom de stora ärmarna? Och var det vanligast från armbågen eller från armhålan med vidden? Och från vilken tid ändras ärmar?

Jag läste någonstanns att gifta kvinnor skulle ha huvudbonad.Det finns ju struthättor som även har krage… När användes de? När ska de INTE användas? Och när används "huvudduk"? Och så finns "coif" som ser ut som våra bebisars första bebismössor.. Om jag förstått det rätt så användes de mest på 1100-1200-talet och i första hand var för män men i slutet även använde kvinnor dem. Vad finns för "regler" för huvudbonader för kvinnor?

Snöre eller bälte i midjan? Vad gäller då? Är det olika tider för det med?

Jag ser ingen ha "väskor" utan mindre som man hänger i bältet… Stämmer det?

Annons:
Åsa Wahlman
6/18/12, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ang väskor ,så kan man ha pilgrims väska.

Det är en väskasydd i lin eller ylle som du har hängandes.

Finns länk om det här inne .

Så där ser min ut.

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

LinaN
6/19/12, 11:27 AM
#2

Här finns en artikel om kvinnokläderna på medeltiden från 1100-tal och framåt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/9/12, 1:29 PM
#3

Beror nog på hur noga du vill vara. Man hadde inte sömmar i axslarna som ma nhar idag. tyget kunde bbara bli en viss bredd när man vävde och det är därför man sydde med kilar.

Sen finns det ju de som har klänningar i plych idag och det haddem an ju inte heller.

Ska man var riktigt petig så hadde gifta kvinnor alldrig utsläppt Hår.

(kan inte så mycket sjäålv men min mamma kan och jag mins vissa saker hon berättat)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ove-D
7/9/12, 1:43 PM
#4

Hm… Inga sömmar vid axlarna?

Nu kommer jag troligen få låna kläder av en kollega som visade sig hade en klänning… nu är det "bara" skor som ajg behöver fixa…

dragonstar
7/9/12, 1:48 PM
#5

NU blev jag själv osäker för vist har mina kläningar sömmar i axlanra. frå se om någon anan kan svara på detta.

Skor brukar jag tycka är svårt. ska försöka årka sätta mig och sy egan någongong.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/9/12, 2:38 PM
#6

sömmar i axlarna borgar för en bättre passform, det är bara om man vill snabbsy och snåla som man kan sy utan, men ofta blir axelsöms-lösa axlar väldigt fula speciellt ute på kanten på axeln.

Så även om man bara vävde tyg på en 40-90cm bredd så tror jag allt folk tog sig den tiden att sy ett par extra axelsömmar för att plagget skulle sitta bekvämt och snyggt. och cicarna (föregångarna till saxarna) av större modell går alldeles utmärkt att formklippa tyg, så de som påstår att plaggen bara var raka stycken har ju ingen praktiskt erfarenhet av tillskärning av tyg med cicare. Visst kräver det teknik att få det likadant som en saxklippt bit men resultatet är detsamma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
7/9/12, 6:06 PM
#7

Visst hade man sömmar vid axlarna (kika bara på herjolvsnäs fynden)

och visst vävde man på mer än 40-90 cm bredd. Det beror helt på om tyget var vadmal (hemvävt) eller från ett skrå (industriellt framtaget)

och visst fanns det saxar (finns en utmärkt blid i Medieval Tailor som visar det) kanske inte under tidig medeltid men i alla fall från 1300-talet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
7/9/12, 6:56 PM
#8

Sömmar i axlarna hade man ju även i de olika vadderade och ickevadderade skydd man bar i strid. T ex i en gambeson, jupon, plata eller tabard. Framförallt eftersom ju längre in på medeltiden desto mer passformade blir de vid ryggen och över bröst och mage. Tidigmedeltida tabarder var mer lika raka stycken (nu menar jag från 1100 talet och fram till 1300talet, innan 1200 är det dock mer eller mindre endast de kristna militära ordnarna som bär heraldiska tabarder, om du inte är kunglig i den ickesakrala delen av medeltidsvärlden. Innan 1200talet bär nästan ingen ickekunglig eller ickestridande munk heraldisk tabard).
Så visst kunde man sy med sömmar över axlarna absolut, och kunde man göra det i stridskläder/-utrustning så varför skulle man inte kunnat ha gjort det civilt?

dragonstar
7/9/12, 11:49 PM
#9

Ja jag funderade på mitt påstånde och tar helt tillbakak det. tror att jag tänkte på tunikor för härrar. De mönstret vi använde oss av till pappa och sambon har ingen söm i axeln.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/10/12, 12:14 PM
#10

#9 vem konstruerade mönstret?  alltså vem har gjort det mönster du följde?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: