Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2608 ggr
SHV-Pysen
4/13/12, 8:13 PM

Överklänning 12/1300 tal

Tänkte ta lite hjälp av alla ni kunniga här…

Har börjar planera inför en ny klänning nu, och valet av tidsperiod grundar sig i att jag gjorde ett gardekors och har ingen klänning som hör till samma tidsperiod, dvs. 1200, tidigt 1300.

Jag har ett härligt rostbrunt tyg på 2x1,55 m, vilket vanligtvis räcker bra till en klänning då jag är både kort och smal, men nu är det lugg, så det måste läggas åt samma håll, vilket då begränsar tygmängden lite. Jag har hittat en del modeller och men inget som jag fastnat för direkt.

Mina tankar är att det ska vara en lite mer löst sittande klänning, inte hel lång ner till fötterna, underklänningen ska synas lite. de ska vara korta ärmar eller inga ärmar alls. Främst pga tygåtgången då.        Har som som sagt sett en del, men, det är det att jag gärna skulle vilja dekorera den lite med kantband och kanske lite broderier. Inget super bling bling, men åtminstone så att det blir mer intressant än en vanlig, enfärgad klänning med halslinningen kantad i en annan färg på sin höjd. Har inte hittat några bilder på detta, och det är därför jag ber er om hjälp.

Någon som har några referens bilder på lager som stämmer in på min beskrivning?

Har kikat en del på 1100 tals kläder och är enormt frestad… men fel tidsperiod som sagt.

Kan tillägga att jag övervägt sk. Hellgates mycket, men är inte alls särskilt lockad av det modet personligen…

Annons:
Anthka
4/14/12, 7:14 AM
#1

1200-tal och tidigt 1300-tal bygger på lösa klänningar, enfärgade med på sin höjd banddekoration i avvikande färg vid halslinning och ärmslut. Klänningarna är också superlånga, sådär så de ligger i en hög vid fötterna. Kolla manesse codex (tidigt 1300-tal) och maciejowski bibeln (1200-tal mitt) för bilder.

Den klänning du beskriver att du vill ha låter mer 1100-tal än tidigt 1300-tal.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
4/16/12, 9:59 PM
#2

Du kan sy en 1300-talsmodell med ett smalt band runt halslinningen i en avvikande färg utan att gå ifrån HK-modellen. Gör du däremot bandet bredare än 3 cm så blir det nästan automatiskt en tidigare variant (1000-tal och 1100-tal).

2 meter känns lite lite för en 1300-talsklänning däremot, särskilt om den har lugg. Men du kan säkert få till en lite slankare modell på klänning av ditt tyg om du experimenterar med placeringen av mönsterbitarna. Det skulle kunna bli en bra mellanklänning om du sedan syr en lite lösare överklänning. (Då blir det 1300-tal.) Överklänningen är egentligen inget måste och är egentligen vikt åt de högre samhällsstånden eftersom en pösig överklänning är i vägen om man ska göra något annat än vara söt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: