Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 11205 ggr
fayefaye
2012-02-16 00:45

Broderi - överföra mönster till tyget?

Har tänkt börja ge mig på att brodera lite grejer. Har ju inte broderat sedan typ mellanstadiet så det blir spännande :P

Har i alla fall förstått att ska jag brodera på ylle ska jag använda ullgarn, men till mitt problem då: Har ritat upp ett mönster på ett vanligt A4-papper men hur får jag över det till struthättan jag tänkte brodera? Vågar inte brodera på frihand :/

Annons:
Elingebeth
2012-02-16 08:31
#1

Det jag skulle tipsa om i sånna fall är någon form av kalkeringspapper , fråga i närmaste tygaffär så kan dom nog hjälpa dej :)

Anthka
2012-02-16 08:55
#2

Jag fick tipset från en brodös att ta ett oh papper (eller annan stabil plast) lägga det över mönstret och göra små hål med en nål längsmed linjerna. Lägg sedan oh pappret på tyget och dutta med tygfärg på så mönstret framträder på tyget (genom hålen).

Jag har prövat kalkerpapper och andra överföringsmetoder men eftersom ylle är lite luddigt så försvinner kalkerlinjerna efter ett tag det här är en metod jag tycker om eftersom linjerna finns kvar hela tiden.

http://broderi-karin.blogspot.com/search/label/tips%20och%20trix?updated-max=2011-04-11T20:25:00%2B02:00&max-results=20 Här (under 31okt 2010) finns orginalförklaringen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fayefaye
2012-02-16 14:05
#3

Tack för tipsen :) Var ute och letade ulltråd idag med hittade inget… Hittade istället en webshop som verkar bra. Fortsättning följer…

Ahnna
2012-02-16 17:21
#4

Det Anthka pratar om kallas ritraster. Det finns att köpa färdiga hos välsorterade butiker eller online. Jag har testat och det funkar, men är aningen tidskrävande eftersom man behöver rita motivet två gånger. (Först på rastret och sedan mot tyget.) Är det ett stort mönster så tar det ju en stund, men det kan vara värt det eftersom man får en rätt bra kopia att sy efter på tyget.

#3 Vilken sorts ulltråd vill du ha? (Sök efter ullgarn istället, så tror jag att du hittar desto mer.) Är det ett motiv med små detaljer så rekommenderar jag tunt tvåtrådigt eller entrådigt garn, men är det ett stort broderi så kan till och med ett vanligt 3-trådigt fungera. (Med vanligt menar jag som vävgarn i tjocklek, men det finns naturligtvis tunnare garn.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2012-02-16 18:53
#5

Ahnna; nej jag talar inte om ritraster (då hade jag skrivit det;) utan om att göra hål i stadig plast och på så sätt skapa en shablon av mönstret som sedan målas (inte ritas) på tyget.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2012-02-16 20:01
#6

#5 Vilket blir exakt samma sak som ett raster. Glad Bara att ett raster är en bit stadig plast med färdiga hål i, över hela ytan, vilket gör att man kan återanvända det till andra mönster. Med ett raster kan du antingen rita eller måla ditt mönster på tyget, men målar du så får du se upp så att du inte får färg i fel hål.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
fayefaye
2012-02-16 23:29
#7

Hittade denna sidan och beställde därifrån, det blir nog bra :) http://www.broderigarn.se/

Ahnna
2012-02-17 10:03
#8

#7 De har jättefina broderigarn. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fayefaye
2012-02-17 12:50
#9

Tog det entrådiga hon hade, hoppas det funkar :D Har jag tur kommer det redan idag!

fayefaye
2012-02-19 00:39
#10

Blev att jag använde ett gammalt mönsterpapper jag hade hemma. Ritade upp mönstret på pappret, klämde fast det i broderibågen och broderade genom pappret, sen rev jag bort det när jag var klar. Inte det smidigaste kanske men det funkade hyffsat för ett så enkelt broderi.

Garnet var toppen btw! Kan rekomendera den webbutiken, fick garnet dagen efter :) Lyckades dra sönder garnet ett par gånger, men det blir nog så med ull.

LinaN
2012-02-19 09:51
#11

#10 så gör jag alltid :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
2012-02-19 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Funkar det även med lite större grejer?

Blev en liten väska tillslut.

Ahnna
2012-02-19 19:30
#13

#12 Vad fint det blev! Och visst funkar det att sy genom ett papper även med större grejer, men då är risken större att pappret glider lite, så man bör nåla om det med jämna mellanrum.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2012-02-19 20:42
#14

#12 haha! Tror jag snubblade förbi din blogg igår! Tycker jag känner igen tyget och motivet ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
2012-02-20 01:48
#15

#13 Tack!

#14 Haha, men jag har ju ingen blogg ;) Nu blev jag nyfiken! Kommer du ihåg vilken sida det var? Hittade mönstret här, modifierat lite: http://www.needlenthread.com/Images/patterns/Hand_Embroidery/celtic_cross.gif

Upp till toppen
Annons: