Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2357 ggr
Ahnna
2012-02-15 18:45

Tråd till pärlgehäng?

Ni vikingakvinnor som har pärlgehäng, vad har ni för tråd till pärlorna? Jag har testat både lintråd av det tjockare slaget och 3 mm laskrem i skinn, men båda har gått sönder. Eftersom jag gör mina pärlor själv så känns det lite nedrigt att tappa dem, så jag börjar fundera på om någon form av metallvajer som man svetsar fast i bucklorna är vad som krävs… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2012-02-15 20:59
#1

VAxad lintråd har använts och det har funkat, sen har det gett med sig… Däremot så om man vill fuska så har du tandtråd, krävs jäkla mycket för att både slita på tråden och slita itu tråden, alternativt falsk sentråd om man inte kan komma över äkta.

Jag fudnerar själv på att köra med tandtråd nu kommande säsong och utvärdera hur det fungerar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2012-02-15 23:01
#2

Jag törs inte testa lintråd igen, det var rätt många pärlor som strök med den gången… Obestämd

Kruxet är ju att kanterna på pärlornas hål är lite vassa och när man rör sig så glider ju pärlorna pyttepyttelite i sidled även om man har trängt ihop dem så mycket det går på snöret och helt plötsligt har tråden slitits av…

En variant är ju smyckewire i metall, för den lär ju inte slitas ut i alla fall. Men pärlorna är ju rätt tunga (jag har cirka 100 stycken i mitt gehäng) så det tär ju på tråden hur man än gör.

Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2012-02-16 11:59
#3

#2 om det är vassa kanter så skulle jag ta en lite fil och faktiskt mjuka till kanterna. Finns ju nålfilar o litet allt möjligt i filväg som kan funka.

vet inte hurmånga jag har i mitt gehäng, dock måste jag ta o laga det. Det gav sig förra sommaren på fote, men som tur var så satt jag ner så fick de flesta i knät.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
2012-02-16 14:06
#4

Kan man inte ta typ fiskelina?

Ahnna
2012-02-16 17:04
#5

#3 Kanterna är redan filade, men lite vasst blir det ju i alla fall. Glas är hårdare än skinn. Obestämd

#4 Jag har testat det i halsband tidigare och upptäckt att det inte alltid håller för vikten. Blir det lite för hård ansträngning på linan när det redan hänger tunga saker i den så går den av.

Om inte ståltråd var så stelt så hade jag testat det. Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Loviz
2012-02-17 09:07
#6

Har du testat pärlsilke som man använder när man knyter pärlcollier? Fast det slits nog med ifall det är lite vassa kanter.

Jag hade testat att använda smyckeswier och någon klämdobb som döljs av en pärla eller en knut.

Sambon köpte ett jättefint radband på mtv. Det gick sönder efter någon dag så jag knöt om det när vi kom hem. Tog då pärlsilke (hade det hemma) och smyckeswier. Knöt mellan varje pärla(bara pärlsilket inte wiern) så om det går av så tappar man bara en pärla och wiern går i genom så det borde inte gå av, och den syns inte alls.

Är inte helt insatt i hur vikinga pärlor ser ut och hur man trär dem men mitt tips är att om det går så gör en knut mellan varje pärla. Vill ni veta hur man knyter pärlcollier så kan jag försöka ta lite steg för steg foton å lägga ut :)

Annons:
Ahnna
2012-02-17 09:58
#7

#6 Jag tror inte att pärlsilke håller, tyvärr, men det blir nog smyckewire med klämpärlor och knutgömmor utan ögla. Det känns på nåt vis ganska tryggt jämfört med mer tidstypiska material, hur HK jag än vill vara. Smyckewire är ju mer följsamt än t.ex. ståltråd så det borde inte se stelt ut. Jag får testa, helt enkelt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Loviz
2012-02-17 20:05
#8

Du kan ju använda både något HK och wier, så ser man inte wiern men du slipper bli av med alla pärlor om/när det går av.

Upp till toppen
Annons: