Annons:
Etikettallmänt
Läst 2694 ggr
Ahnna
2/13/12, 6:10 PM

Vad skulle du vilja lära dig?

Om förkunskaper, tid, fysisk färdighet och talang inte var en faktor, vad skulle du då vilja lära dig? Till exempel ett hantverk eller någon särskild del av historien.

Jag skulle vilja lära mig mer om medeltida medicinalväxter och dess inverkan, samt så önskar jag att mina ögon klarade av små räknade broderier som till exempel svartstick. Det är ju så sjukt snyggt, men jag har testat och det är ganska lönlöst för min del.

Jag skulle också vilja kunna injicera kunskapen om vissa länders utveckling och krig rakt in i ådrorna så att jag slapp läsa allt i böcker. Det är ju en del att plöja igenom, dårå… Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
2/13/12, 7:35 PM
#1

Precis som du skulle jag vilja blir bättre på att komma ihåg historia. Den "traditionella skolhistorian" med krig och årtal och kungar kan jag i princip inget av. Däremot har jag ganska bra koll på saker, tekniker och hantverk genom åren.

Sen skulle jag violja ha tålamod också. Jag skulle antagligen kunna sy så mycket finare kläder om det inte vore för att det är så omständigt, tar alltid genvägar.

SHV-Pysen
2/14/12, 10:14 AM
#2

Det är mycket jag skulle vilja kunna, men inte lära ;) nålbindning tex. Skulle jag vilja kunna. Och brickvävning. Har testat på båda och det har gått sisådär men intresset dog ganska fort när det inte automatiskt satt i händerna på en. Men någon gång, tids nog ska jag sätta mig ner och faktiskt lära mig. Stickning ska jag väl kanske försöka mig på någon gång igen, jag är makalöst dålig på något som borde vara så enkelt… Tålamod är också något jag skulle vilja ha. Min improvisationsförmåga tar alldeles för stor del i det mesta jag gör, vilket inte alltid är så bra.

gummimamma
2/14/12, 1:59 PM
#3

Jag skulle vilja lära mig om medicinalväxter och en massa olika hantverk! Som t ex nålbindning, brickvävning (och en massa annan vävning), knyppling, scrimchaw, rotslöjd, korgflätning, drejning, silver/guldsmide mm. Listan kan göras låååång! Men hur får man möjlighet till att lära sig allt detta? Har varken tid, pengar, utrymme för att förverkliga mina drömmar.

SHV-Pysen
2/14/12, 2:53 PM
#4

#3 det kallas prioritering, har jag hört. ;) det är bra typiskt att det inte finns mer plats på prioriteringslistan. Den är alltid full med viktigare saker

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
2/14/12, 4:47 PM
#6

Åååh, dreja vill jag göra också! Kyss Måste hitta en drejningskurs nånstans…

Jag har gjort ett val, som kanske inte passar alla men det var livsnödvändigt för mig, att helt enkelt prioritera det jag vill göra. Det är inte alltid pengar och tid räcker till, men planerar man i förväg (kanske ett år om det behövs) så brukar det lösa sig. Livet är ju ganska kort och vi vet aldrig när det tar slut eller förändras på ett sätt som vi inte vill, så därför så innefattar mitt val att helt sonika göra det som faller mig in. Vill jag lära mig ett nytt hantverk så bokar jag en kurs. Vill jag lära mig spela ett instrument så köper jag ett sånt och en notbok. Vill jag åka till nån särskild plats bara för att så gör jag det. Jag tror stenhårt på att inte ångra någonting och att unna sig det man behöver för att må bra i själen. Även om det blir flera gånger i månaden ibland.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
2/14/12, 6:51 PM
#7

#6 rätt inställning! :D vill man tillräckligt så ska man, och då kan man görat!

LinaN
2/15/12, 2:42 PM
#8

Jag skulle vilja lära mig latin, samt att väva på vävstol. Jag har en vävstol men det har inte gått något vidare att lära sig änsålänge. Den står på vinden ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
2/15/12, 3:28 PM
#9

Skulle vilja lära mig att arbeta i läder, att göra fina väskor, skor och sånt. Och så skulle jag vilja lära mig att brodera fint :)

Upp till toppen
Annons: