Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3271 ggr
Ahnna
1/17/12, 5:32 PM

Frågesport: medeltidskläder

Vad vet du om kläder och klädsömnad under perioden vikingatid till renässans? Testa dina kunskaper i den här frågerundan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
1/17/12, 5:36 PM
#1

I fråga 4 så är det kanske mer korrekt att säga "för att man kunde se stora delar av klänningen under överklänningen". Flört Underklänningen ska naturligtvis aldrig synas.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/17/12, 7:36 PM
#2

Erhm, fråga tio. Man MÅSTE vaxa lintråd annars går den av… Så jag skulle vilja säga att svar 1 är minst lika rätt som svar 2.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
1/17/12, 7:41 PM
#3

Kul!!! Jag älskar frågesport:)

#3 Jag har ännu inte haft någon lintråd som gått av? Jag har handsytt endel plagg med sådan, ganska rejäl iofs.

moeler
1/17/12, 11:02 PM
#4

Jag håller absolut med #2!!

Ahnna
1/18/12, 1:12 AM
#5

#2 Jag har handsytt med lintråd (utan vax) i åtskilliga år utan att tråden har gått av. Har man det problemet så bör man byta till en tjockare tråd. Själv syr jag alltid med 60, men jag känner rätt många som syr med 90 utan problem. Den enda gången som jag testade 90 så hade jag problem med att tråden gick av då och då, trots att den var vaxad. Jag tar helt enkelt i för mycket för den trådtjockleken, men med 60 går det bra. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fayefaye
1/18/12, 2:46 PM
#6

Rolig frågesport!

Annons:
LinaN
1/18/12, 4:21 PM
#7

Två fel, den med sammet hade jag ingen koll på alls. sen så gjorde jag ett slarvfel och inte läste ordentligt i frågan med lintråd.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
1/22/12, 8:26 AM
#8

Normalt är lintråden mycket hållbarare än tyget. Lintråden ruttnar nästan aldrig. Därför anser jag att alternativ 2 är felaktigt.

Möjligen är maskinspunnet lin mindre hållbart än handspunnet. Felaktigt hanterat lin kan dock ha dålig hållbarhet. Ett känsligt moment är rötningen, då skakagnarna kan fräta på fibrerna. Särskilt viktigt för netteltråden om den gjorts av nässelstjälkar, men också för mycket tunna lintrådar.

Ahnna
1/25/12, 11:16 AM
#9

#8 När man tvättar plagget så händer det att trådarna ruttnar om de inte är vaxade, särskilt på plagg som tvättas ofta. (Underplaggen.) Personligen är jag lite för lat för att alltid vaxa och jodå, det har hänt att trådar har vittrat sönder efter tvätt. Men man vaxar även för att tråden ska bli skonsammare mot tyget när man drar tråden genom det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
1/25/12, 12:21 PM
#10

Riktig lintråd ruttnar inte före tyget. Däremot kan tyget skadas av lintråden, då den påverkar övriga material bland annat ylle. Möjligen kan modernt behandlad tråd göra att hållbarheten försämras. Däremot kan förstås både tråd och tyg slitas sönder.

Ev. vax som finns på tråden ska försvinna vid första tvätten, då vaxet smältpunkt är 63 grader.

wolfgrin
1/31/12, 3:02 AM
#11

#10 men lin ska väl bara tvättas i max 40grader, då borde vaxet finnas kvar längre än efter en tvätt?

Ge mer än du förväntar dig att få.

Bjornen
2/2/12, 2:39 AM
#12

Linkläder kokade man normalt.

Hammarskogen
2/3/12, 12:34 PM
#13

Roligt. Full pott till min egen överraskning.

Annons:
wolfgrin
2/5/12, 5:52 PM
#14

#12 inte till kokpunkten väl, eller? Jaja spelar ingen roll, jag har säkert fel då jag inte är någon tvätt expert :)

Ge mer än du förväntar dig att få.

moeler
2/5/12, 11:54 PM
#15

Vitt linne kokar jag fortfarande ibland….. ibland tom på spisen. Och då kokar det på riktigt:-)

Upp till toppen
Annons: