Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 9009 ggr
Skogselva
2011-11-02 21:59

Hur vaknade man?

Det här är något som jag funderat på i åratal. Hur vaknade man innan väckarklockan uppfanns?

Jag kan ju tänka mig att även om fint folk kanske kunde sova tills de vaknade av sig själva, så var tjänare tvungna att vara uppe vid mer bestämda klockslag, och ofta före herrskapet.

Kan hända att jag tvivlar på de naturliga väckarklockorna som t.ex. tuppen eller soluppgången, just för att jag själv är så van vid att sova genom dessa saker, eller i alla fall sova igenom skatornas fina morgonserenader, några tuppar finns tack och lov inte i närheten. Flört

Var det så folk vaknade, genom antingen tuppen eller soluppgången?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Mandusius
2011-11-02 22:02
#1

Även jag är intresserad av att veta:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

bambiiii
2011-11-02 22:03
#2

Vi har läst om medeltiden i skolan och då sa de att deras tuppar väkte de och typ kyrkans ´klocka! och sen sov de tidigt oxå! :D och de kollade på solen! hehe

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Mari
2011-11-02 22:12
#3

Jag har heller ingen aning men har en egen teori - att de drack mycket innan de gick och la sig så de efter några timmar fick kliva upp för att lätta blåsan.

Men detta är bara en egen teori, hört på något avlägset sett att man kan göra så om man själv ej har väckarklocka så brukar man vakna efter en stunds sömn av att det är dags att gå på toa

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Skogselva
2011-11-02 22:16
#4

#2 Du har rätt, de hade förstås en annan dygnsrytm än idag, så det var nog lättare att kliva upp i gryningen på den tiden.

Men det där med kyrkklockan gör saken bara krångligare. För hur vaknade klockringaren i tid att väcka alla andra?!

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

bambiiii
2011-11-02 22:17
#5

4# det vet jag faktist inte!

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

Skogselva
2011-11-02 22:21
#6

#3 Haha, jag kallar det för Bart Simpson-metoden, bara för att jag såg det i ett Simpsonavsnitt. Oskyldig

Tror absolut att det är en effektiv metod, för vaknar gör man ju om man blir kissnödig, men kanske inte alltid när man själv vill.

#5 Haha nej, jag förstår det. Flört Jag är den som alltid tänker för mycket. Men någon kanske vet.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
moondancer
2011-11-03 00:15
#7

Har man hund eller katt (eller annat djur inomhus) brukar dom vara bra på att säga till när man ska gå upp^^

Annars så gick man ju och lade sig när det blev mörkt (eftersom det är lite svårt att jobba i mörker :P) och då vaknar man efter ca 8 timmar, lagom tills det är ljust igen. 

Eller så kan den morgonpiggaste se till att väcka alla ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Fylgja
2011-11-03 08:52
#8

Man levde ju väldigt nära sina djur, ofta hade man dem i samma hus och kanske till och med i samma rum.

Du missar INTE en get som är sugen på frukost, eller en ko som behöver mjölkas.
(Vet av egen erfarenhet Flört)

Så jag misstänker att det var "djurklockor" de hade. Det är bara att ställa in geten på "Frukost 07.00" så är man iland Skrattande.

Skogselva
2011-11-03 10:42
#9

Sant förstås, min katt kan vara helt hopplös ibland på morgonen, så varför skulle andra djur inte vara det? Flört

#8 Mycket fiffigt, men går det att snooza en get? (Det lät konstigt.) Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Fylgja
2011-11-03 15:47
#10

Snooza en get…

Jag är osäker, tycker absolut att du försöka! Skapa gärna en tråd angånde resultatet Skrattande

Skogselva
2011-11-03 21:06
#11

#10 Det ska jag, ska bara skaffa mig en get först. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

moeler
2011-11-05 01:07
#12

Jag tror inte man behövde någon väckarklocka i form av djur eller något annat. Om man betänker att man bodde flera generationer i samma hushåll så löser problemet sig av sig själv.

För det första så gick man och lade sig när det blev mörkt. Sen har äldre människor ett mindre sömnbehov än yngre och sover ofta inte mer än 4- 5 timmar per natt så det var säkert de som klev upp först och sen väckte resten.

Skulle inte vi ha tv och andra störningsmoment så skulle vi säkert leva på samma sätt. Somna när det blev mörkt, sova 7-8 timmar och sen vakna av oss själva

Ahnna
2011-11-05 10:38
#13

Jag tror stenhårt på att de gick och la sig tidigt (dock inte direkt efter mörkrets inbrott, då skulle de ju sova jämnt på vintern) vilket medförde att de vaknade tidigt. Gör man det varje morgon så ställer kroppen in sig på det. Kan bara jämföra med mig själv, som har haft sovmorgon varje dag den här veckan men som ändå har varit uppe mellan 7.00 och 8.30 varje dag för att kroppen är van vid det. Trots läggdags klockan 2.00 flera nätter!

Däremot så har jag levt utan TV och dator, och även utan el i korta perioder, och min dygnsrytm ändrade sig inte nämnvärt. (Typ upp 8.00 och i säng 23.00 eller däromkring.) Däremot så var jag väldigt produktiv! Med rätt ljuskälla så kan man arbeta även efter solnedgången, till exempel med sånt som inte kräver så mycket ljus. (Bakning och matlagning, sopa golv, elda i pannan, undanplockning av grejer, hänga tvätt och så vidare.) Människan är anpassningsbar och har vi bara lite ljus omkring oss så kan vi göra rätt mycket trots att vi inte ser alla detaljer. Handarbete och dylikt höll jag mig ifrån när det var mörkt ute, och det tror jag faktiskt att de ofta gjorde förr i tiden också.

Det finns flera anteckningar och avbildningar bevarade där man tydligt kan se eller läsa om hur kvinnorna bar med sig sina handarbeten hela dagarna och pysslade med det när de väntade på något annat. De hade ju inte lyxen att kunna sätta sig i soffan i 2-3 timmar i sträck och brodera eller sy, för hushållet och djurhållningen skulle ju fungera varje dag oavsett om ett klädesplagg behövde lagas eller inte. Så för mig låter det mer vettigt att de tog upp sitt handarbete några minuter i taget dagtid, medan de till exempel hade en gryta på spisen eller ett bröd i ugnen. För vems ögon orkar med att sitta i endast skenet från ett stearinljus och sy? Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Skogselva
2011-11-05 11:42
#14

#12 Sant förstås, mina gammelmorföräldrar stiger upp kl 6 varje dag förutom söndagar, då har de sovmorgon till kl 7. Förstår inte hur de orkar det, men ja, de är i åttioårsåldern båda två, så de behöver väl inte all sömn som jag behöver.

#13 Ja, det tycker jag också låter vettigt, att de tog handarbetet med sig och sysslade med i väntetiderna.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Lorita
2011-11-05 16:58
#15

Jag vaknar av mig själv kl 5 varje morgon om jag inte är sjuk

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Skogselva
2011-11-06 11:01
#16

Min mamma är likadan, vaknar så där tidigt.

Själv vaknar jag runt 10 (även om jag går och lägger mig någorlunda tidigt, på rätt sida av tolvslaget i alla fall) om jag inte ställer klockan.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Lorita
2011-11-06 11:04
#17

#16 på vardagar åker jag hemifrån vid kl 6 så då är kroppen inställd på den tiden.

Jag tror att förr för väldigt längesen var man vaken i skift, man hade eldvakter på kvällar och nätter sen vaknade dom morgonpigga och tog över vid 3-5 någon gång, det var nog inte så att alla var vakna samtidigt som det är idag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Skogselva
2011-11-06 11:13
#18

Ja, jag har lite mer oregelbundna vaknatider eftersom universitetet inte kommit på den smarta idén med ett regelbundet schema. Obestämd (Jag tycker det är jobbigt i alla fall.)

Det är klart, de kan ju inte gärna ha släckt elden, om nätterna, och kanske dumt att lämna den obevakad.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Torulv
2011-11-06 16:52
#19

Det jag har fått fram genom att jag har bott på ett lantbruk är två saker ett det går inte att sova när korna romar i ladugården innan dom har blivit mjölkade. Samt att med vana kan man fltta berg om man lär sig från barnsben att gå upp vid en viss tid så sitter detta i. även att gå upp en timma senare en viss dag. Detta gäller landet.

i städerna fans det från början nattväktare som gick runt och ropade ut vad klockan var en gång i timman. Sedan finns det nog många andra lösningar på detta problemet men det är vad jag har kommit fram till.

Skogselva
2011-11-07 11:42
#20

Ja just det, nattväktarna, men fanns det inte risk att bli väckt varje timme då?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Ahnna
2011-11-08 10:01
#21

Nattväktare som ropade ut klockslag och tände/släckte gautbelysning vet jag fanns på 1800-talet, men fanns de verkligen på medeltiden? Klockan var ju till exempel inte känd i Europa förrän under 1300-talet, och det var inte förrän under 1600-talet som klockorna faktiskt började gå exakt rätt i och med pendelns uppkomst. Med tanke på de tidiga klockornas komplexitet så fanns de inte i så många exemplar förrän lite närmare renässansen. (De tidigaste klockorna var som små maskiner med kugghjul.)

Att kor råmar högt är sant, men är de inte vana att mjölkas en viss tid så blir det inte samma liv. Så jag tror inte att korna bidrog till att man började gå upp tidigt, men när man gjort det ett tag så var naturligtvis korna vana vid det och de väckte säkerligen hushållet med sitt råmande om någon försov sig. Men vanan att gå upp tidigt tror jag kom sig av något annat, som troligen hade att göra med tidiga kvällar och morgonpigga personer. (Min teori!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2011-11-08 10:58
#22

Minns att vi fick läsa en text om en tjuv och en nattväktare, på i historian i mellanstadiet, så de kanske fanns, men kanske inte ropade ut klockslagen?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[stass]
2011-11-10 20:20
#23

jag kan inte låta bli att fundera hur otroligt skönt det måste vara att inte slava under klockan utan styras av behov =)

Bjornen
2011-11-11 06:06
#24

Jag har nästan aldrig använt mig av väckarklocka. De få gånger jag gjort det så vaknade jag i allafall två timmar före väckarklockan. Normalt vaknar jag alltid vid femtiden eller tidigare. Normalt tidigare på sommaren och ev. något senare på vintern. Det spelar inte så stor roll om jag lägger mig en timme före morgonen eller längre före. Om jag är fullständigt uttröttad kan även min klocka bli lite fördovad. Alla människor har en inbyggd klocka liksom djuren, men många har förstört sin inre klocka. Så inte behövdes det några klockor. Endast för kyrkobesöket behövdes klockan.

Utomhus arbete kunde nästan bara utföras i dagsljus om man inte hade bloss eller lyskärring och ev. månljus. Inomhus kunde man i skenet av eldstaden utföra olika arbetssysslor. Däremot var det inte vanligt att man använde bloss (eldfara) och ljus av talg eller annat brännbart (dyrt). Belysning kommer först med fotogenlampan men var exklusivt.

Upp till toppen
Annons: