Annons:
Etiketthantverk
Läst 9873 ggr
Ahnna
2011-10-06 13:01

Projekt med jäst urin...

Jag har precis satt en sats med så kallat "potteblått". Det innebär att man tar jäst urin och ett färgämne som behöver ammoniak för att ge ifrån sig färg, i mitt fall tuschlav (också kallad orsejllav). Man kan också använda indigo, men eftersom jag hade tuschlav hemma så tog jag det. Tushlav går att färga med utan ammoniak, men då får man rödaktigare färger som är något dunkla.

Drygt 3 liter jäst urin och två fulla 3-literspåsar med torkad lav ska nu stå under obestämd tid, tills färgen har släppt ifrån laven och jag kan börja färga mitt garn. Tuschlav ger med ammoniak en stark lila färg, som tyvärr inte är så härdig i solljus men som är tillräckligt vacker för att jag ska vilja testa i alla fall.

Helst bör man hetta upp vätskan till 40 grader minst en gång om dagen, eller ha den stående i konstant värme (t.ex. gödselstack eller dylikt), men det har jag inte möjlighet till just nu så min hink står i husets varmaste rum, pannrummet. Där är det i alla fall konstant över 20 grader och betydligt varmare när det brinner i vedpannan.

Det bör ta mellan 1 och 3 veckor att få fram rätt färg, men det återstår att se… Slutar vätskan att lukta ammoniak så måste jag tillföra mer jäst urin, så jag har satt en viss person i arbete med att samla urin på flaskor. Cool Själv är jag för fin för att pinka i en hink.

Det här sättet att färga textil är mycket gammalt. Åtminstone tror man att vikingarna kände till det och att de använde urin både till färgning av tyg och garn och till garvning av små skinn. Flera gamla texter påpekar att man helst ska använa urin från män som har supit redlöst i åtskilliga dagar, eller "från de som dricka starka drycker". Urinet som jag har använt är helt nyktert, men jag tror faktiskt inte att det gör så stor skillnad. Möjligen får jag använda mer urin för att nå samma koncentration av ammoniak som hos en bakfull person.

Fortsättning följer…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Loviz
2011-10-08 07:31
#1

Det hör kanske inte hit alls men i nån av böckerna i Grottbjörnensfolk serien så samlar Ayla (eller vad hon heter) sitt morgon urin och använder för att färga/bleka ett skinn vitt.

Jag kan inte svara för ifall det finns fynd som tyder på det men jag vill minnas att författaren gjorde rätt mycket bakgrunds koll när hon skrev böckerna.

Jag tror även att någon har testat att bleka skinn på detta sättet på Ekehagens forntidsby, med lyckat resultat. Där finns det en jätte fin klänning/tunika delvis gjort av vitt skinn :)

Lite svammel från mig och många "jag tror" och tveksamma källor men för mig låter det inte främmande att det är en väldigt gammal metod att bleka och/eller färga med urin.

Lill-Kisse
2011-10-09 19:25
#2

Urin kan användas som betningsmedel vid färgning av textil. Materialet ska då blir mer mottagligt för färgämnet, som fäster bättre då.

Ahnna
2011-10-09 22:30
#3

#1 Det har jag också läst (både boken och andra påstående om detsamma), så något korn av sanning finns säkert i det.

#2 Visst är det så. Kristallerna i urinet fäster på garnet och när man färgar så fäster färgen på kristallerna, precis som när man använder metallsalter att beta med. Dock så är det ju krångligare och luktar värre att använda urin än att beta med t.ex. alun, så jag har inte testat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-10-11 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer en bild på laven.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-10-11 19:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och en bild på "samlingen"… Tungan ute Undrar om min gröna hink kommer att bli sig lik igen när det här projektet är avslutat!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-10-18 17:14
#6

Gissar att du har en häst Glad

Hästkiss fungerar väldigt bra, fast det kanske blir för mycket ammoniak istället?

Annons:
Ahnna
2011-10-19 21:30
#7

#6 Jodå, jag har hästar, men det är väldigt svårt att samla urin från fyrfotingar… Jag har lyckats en gång när jag skulle dräktighetstesta ett sto, men det var väldigt mycket planering och tur bakom.

Det finns flera gamla recept med urin från hästar och nötkreatur, bland annat ett från Island, som enligt utsago ska ge röd färg med kourin och Islands nationaldryck "Svarta Döden". Om det funkar vet jag inte, men kon bör i alla fall vara dräktig enligt receptet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-10-22 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Idag la jag ner en provfärgningshärva i mitt färgbad. Som synes på bilden så är det en liten härva med vitt ullgarn och i den har jag fäst en bomullstråd. Tråden har jag dragit ut utanför hinken och klämt fast med locket, så att jag ska kunna ta upp provhärvan och titta på den utan att behöva dra på mig handskar. Det luktar egentligen inte så läskigt om urinet, men det är ändå ingen jättetrevlig doft så det är inget jag vill ha på händerna precis.

Imorgon ska jag ta upp härvan och se om den har fått någon färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2011-10-23 13:48
#9

Jag är jättespänd på att få se det slutliga resultatet!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2011-10-24 21:23
#10

Provhärva 1 blev lite gulbrun först, så jag tänkte att det behövs nog mer urin (eller snarare ammoniak, dårå). Jag tillsatte det och la ner en provhärva till. Den blev rödlila nästan på en gång och nummer 1 blev också mer blåaktig, så det är på gång! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-10-24 23:00
#11

Bild, bild bild!!!!Skrattande

Ahnna
2011-10-24 23:29
#12

Hm… pja, okej då! Får fota nästa gång jag vågar öppna locket!

Jag har de senaste två dagarna satt hinken i vattenbad i en stor gryta. Sen har jag ställt grytan på spisen och låtit vattnet hettas upp tills det börjar ryka litegrann och det känns riktigt varm att stoppa ner fingret. Därefter har jag tagit bort grytan från värmen. (Det här har jag alltså upprepat två gånger, idag och igår.) Grytan håller vattnet varmt ett bra tag och när jag har öppnat locket på hinken så har det rykt lite om vätskan, så det tyder på att mitt experiment fungerar och urinet blir varmt.

Naturligtvis kan man hetta upp vätskan direkt i en gryta, men jag vill inte ha urin i mina växtfärgningsgrytor, därav befinner sig vätskan i en plasthink.

Upphettningen påskyndar pådragningen av färgämnet på fibrerna i garnet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-10-24 23:31
#13

Luktar det väldigt äckligt?

Annons:
Ahnna
2011-10-25 21:33
#14

#13 Det är lite svårt att förklara. Det luktar… oangenämnt. Men det luktar inte som att någon har pinkat på sig och det luktar inte surt piss. Det är mest en unken doft som man inte vill vistas i, men det är ingenting som sticker i ögonen.

Jag tog upp båda provhärvorna idag, efter ytterligare en uppvärmning. De är lila! Men kanske inte riktigt så lila som jag vill ha dem. Så jag fortsätter att lägga i provhärvor tills det blir rätt. (Det kan ju ta lite tid för färgämnet att släppa helt från laven.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-10-25 21:36
#15

Så fräckt!!!

Vilken lila var det nu då? Ljunglila eller så?

Ahnna
2011-10-26 18:47
#16

#15 Nej, mer rödlila. Plommon kanske man kan kalla det. Men provhärva nr 3 ligger i hinken nu och ser rätt schysst ut, så det kanske inte är så långt kvar tills det är dags att färga på riktigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-11-01 00:34
#17

Jag har färgat lite tyg! Dels två provbitar (vitt ylle och naturvitt ylle) och dels en lite större bit grått kypertvävt ylle som ska bli en påse eller nåt. Det blev SÅ himla fina nyanser av lila! *salig*

Skrattande

Ja, jag ska fota. Jag bara väntar på att tygbitarna ska torka först.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-11-01 00:54
#18

Bilder! Var är bilderna!?

Jag är grymt imponerad. Skulle också vilja färga, men jag vet inte ritkigt var jag ska börja.

Men jag blir väldigt inspirerad!

Ahnna
2011-11-01 11:29
#19

#18 Jag fotade nyss, men jag hinner inte ladda upp bilderna innan jag ska till jobbet. Kanske ikväll.

Klart du ska färga! Jag är på G att fixa lite start-kit för växtfärgning, som kommer att finnas till salu genom mitt företag Silverspiran. Det kommer att finnas olika kit för olika färger och växter, samt för olika sorters garn. Mer info kommer när jag har ett lager klart för försäljning! Glad (Tills vidare kan du surfa runt bland sajtens artiklar och läsa om hur man gör och kanske ge dig på att experimentera lite hemma i köket. Våga testa!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-11-05 10:42
#20

Jag har färgat en härva garn nu och det blev SÅ VACKERT! Skrattande Mörklila med ordentligt djup. Jag ska tvätta den en gång till innan jag fotar, för jag hann bara skölja av det värsta häromdagen.

Så nu har jag 100 gram garn (3-trådigt) och en bit tyg som behöver bli någonting. Tyget räcker till en ganska stor påse, frågan är bara vilken modell och om det ska broderas nåt på den…?

Kom gärna med förslag på vad man kan göra med lila textilier!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Loviz
2011-11-10 22:16
#21

Nu börjar jag tycka att du håller oss på sträckbänken lite väl länge ;) Vill se bilder!

Fylgja
2011-11-10 22:35
#22

Jag vet vad man kan göra med lila textilier!

Ta kort på dem och gör oss gröna av avund Flört

Ahnna
2011-11-11 18:04
#23

Ojdå, f'låt! Jag ska åka iväg i helgen, men när jag kommer hem så fixar jag in bilder. Garnet som jag färgade blev också jättefint!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-11-12 15:14
#24

#23 Skrattande

Ta det lugnt. Jag skojade bara Glad

Ahnna
2011-11-16 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Här kommer äntligen en bild på tygbitarna!

Det stora är ett kypertvävt ljusgrått tyg, lite melerat, som jag antagligen kommer sy någon form av förvaringspåse av. (Eller? Kom med förslag!) De små bitarna är två olika varianter av vitt ylle, det ena råväv och det andra ett dyyyyyrt finylle. De färgade jag mest på prov för att det är skoj att se hur färgen ter sig på olika tygkvaliteter.

Jag har en garnhärva färdig och en till som ligger i färgbadet nu, bilder på dessa blir en annan gång.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2011-11-16 10:43
#26

Jätteläckra färger!!!! Men trodde det skulle bli mer blått.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2011-11-16 12:08
#27

#25 sy en liten fruhätta av den stora lila. Mycket roligare än en förvaringspåse. De två små skulle du kunna sy ihop till en förvarings/bältesväska. (olika färg på fram och baksidan)

Och färgerna är fantastiska. Men jag håller med #26, blev förvånad eftersom jag trodde att pottaska gav blåaktiga nyanser (potteblått).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Loviz
2011-11-16 13:05
#28

Vilka läckra färger!

Tycker som Anthka att en fruhätta vore roligare än en bältesväska. tänk en fruhätta i det mörkare lila med nåt snyggt foder, som tillexempel kerstins halvlinne i gåsögon *drägglar* Nu vet ni vad jag går igång på *hehehe*

Ahnna
2011-11-16 13:16
#29

#27 Det är ingen pottaska i badet, det heter potteblått på grund av urinet. Ammoniaken i urinet drar fram det blåa färgämnet i laven, som annars ger ifrån sig rödaktiga färger. Röd + blå = lila. Glad (Och en himla fin lila dessutom!!!)

#28 Ja, Kerstins gåsögonhalvlinne är himla snyggt, förstås. Jag stod och klappade på rullen senast i söndags, men plånboken var tom. (Och så bär det emot liiiiiitegrann för att det inte är hellinne.)

Kan ni visa bild på vilken sorts hätta ni menar? Jag fick en underlig association…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Loviz
2011-11-16 19:48
#30

Kolla tråden Färdiga projekt del 3 och inlägg #66 skrivet av Anthka

Där har du en bild på en fruhätta.

visst ät det lite trist att det är halvlinne men jag har översett det fakumet och fick hem 3m häromdagen :) ska bli en finfin underklänning :)

Fylgja
2011-11-16 22:25
#31

WOOOOOOOW!!!

Vilka superfina färger! Skrattande

Ahnna
2011-11-16 22:52
#32

#30 En sån hätta räcker inte tyget till, det är nog bara typ 20 x 30 cm eller nåt, därav tanken på förvaringspåse. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fylgja
2011-11-17 00:31
#33

Gör en slips!

Anthka
2011-11-17 12:07
#34

#32 Ah, det är svårt att se mått på bilden och styckena ser alltså större ut än vad de är.

Jag säger som Loviz, kan har överseende med att det är halvlinne eftersom gåsögamönstrat är svårt att komma över (om man inte kan väva själv).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: