Annons:
Etiketthantverk
Läst 2483 ggr
dragonstar
10/3/11, 2:06 PM

Bereda slackträster

(skrev detta inlägg rendan men det försvan tydligne)

Jag får från en jägare ben honr hud och likadne som ajg ska ha i hantvärksendamål.

Men jag måste ta hadn om det först.

Hur ska jag göra med bennen? är det bara att koka och sen skrapa bort kött och liknadne?

Och huden vilket sätt skulle passa mig som bor i liten lägenhet? fundetrar på urin för jag vet inte hur jag får tag på det andra. (har badkar)  Sen att salta in skinnet. och hoppas att vi har vanliga värktyg som kan göra jobbet istället för specialverktygen.

Jag vet att jag är galen men jag vill väldigt gäran föröka  =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
10/3/11, 4:57 PM
#1

för det första. Om du har Dyslexi så ta det lugnt och försök skriva tydligt. ^^ För jag fick litet dyslexi i ögonen nu när jag försökte läsa (tack o lov har jag flera kompisar som har värre dyslexi än så så jag är van vid att inte kunna få något sammanhang alls ^^)

Det finns en artikel redan som handlar om att bereda skinn.

Du kan döda föruttnelseprocessen på flera sätt, däribland att salta in och att frysa skinnet. Har testat bägge varianterna i min lägenhet. Badkar är bra att ha om det är större skinn.

Ta med benen ut i skogen och bind fast dem kring ett träd alternativt lägg dem i en myrstack så fixar de problemet med köttet. annars får man koka rent dem. Koka länge så kött lossnar av sig själv, det som sitter hårdare får man skrapa bort som du säger. Sen får man bleka benen som gärna mörknar. Jag har fått tipset att lägga ben i en skurhink med klorin, 1dl klorin till 5 dl vatten men har inte testat själv.

Horn låter du bara ligga tills det är dags att använda dem. Vet inte hur det är med älg som har ett skinnlager på hornen för jag har bara fått tag på älghorn som legat ett tag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
10/3/11, 6:44 PM
#2

Ber så mycket om ursäkt jag kan stava rätt när jag skriver noga men när jag använder datron går det ofta snabt och bokstäver byter platts.

Jag läste artickeln här och ska förökam ig på det, men jag undrar om jag bara kör igång när jag får hem skinet? Ska det då ner i i en hink med något tex urin och ligga där? är det de som frå allt fett och kötträster att släppa?

Behöver man bleka ben som legat ute? elelr gälelr det bar kokta ben? är det någon skillnad på hållbarhet och kvalitet på de ben som varit ute och de som man kokar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
10/3/11, 6:56 PM
#3

när jag får hem skinn så lägger jag dem med rikligt med salt på köttsidan, dvs den sidan som varit in mot djuret. Sen viker jag ihopa skinnet och det får ligga så ett tag. En vecka nånting så brukar föruttnelseprocessen ge med sig.

Det finns grovt salt att köpa på Willys för bara 10kr/paket o det är 2 kg i ett paket. 1 paket räcker gott o väl. Är i plastpåseförpackning och verkligen grovkornigt.

Med ben som legat ute så brukar det inte behövas blekas och vad gällande hållbarheten på kokta/okokta ben vågar jag inte uttala mig om. Men inget av det jag använt i mina benhantverk hitendags har splittrats eller blivit förstört på något vis av kokningen.

Annars kan jag tipsa om en jättebra bok på ämnet http://www.bokus.com/bok/9789163145223/skinn-garvning-och-beredning-med-traditionella-metoder/

den är riktit bra!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
10/3/11, 7:08 PM
#4

Tack så jättemycket för tippsen. Ska nog skicka sambon till willys under väckan så jag har salt hemma.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: