Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 5354 ggr
Cornish-rex
10/2/11, 3:17 PM

Namn på djur?

Hej! Kollade runt lite på internet efter medeltida namn och hittade massor! Mycket intressant! Undrar dock om man tänkte på något speciellt när man gav sina djur sina namn? Tex till hund och häst? Vet ni något om det? Kom gärna med förslag! Söker namn till en stor och stark stridshingst, till ett sto och till en hund. Tack

Annons:
Cornish-rex
10/3/11, 5:31 PM
#1

Ingen som vet något?

Hons
10/4/11, 5:16 PM
#2

Nej tyvärr inte

Cornish-rex
10/5/11, 7:55 AM
#3

Vet du inte eller fanns det inte? Tack för ditt svar iaf!

Ahnna
10/5/11, 2:23 PM
#4

Man döpte nog inte sina djur efter någon direkt "mall" alls, förutom möjligen på Island där namnen oftast beskriver någonting som har med djuret att göra. (T.ex färgen på dess päls, dess allmänna humör, någonting djuret har gjort som är värt att uppmärksamma, etc.)

När jag döper djur så försöker jag hitta ett namn som passar in, helt enkelt, men det är ju vad JAG tycker. Andra kanske inte håller med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Cornish-rex
10/5/11, 8:02 PM
#5

Tack Ahnna för ditt lärorika svar! Mycket tacksam! Du har inte några namn på lager som skulle kunna funnits runt den tiden i Sverige att dela med dig av? Alltså bara namn som låter bra… Som någon kunde döpa sina djur till? Har inte så bra fantasi ;). Eller skulle jag kunna använda ett vanligt människonamn från listorna på internet? Någon annan får gärna också ge exempel…

Bjornen
10/6/11, 7:46 AM
#6

När det gäller djurnamnen hos husdjuren så finns många exempel under 1700- och 1800-talen i bouppteckningarna. Även enstaka uppgifter finns från 1600-talet. Det är då kor och getter som har namngetts samt även ibland hästar, bockar, gumsar, tjurar och oxar. Andra djur är mycket sällan namngivna. Namnen berättar oftast hur de ser ut och ibland när de är födda eller vilka egenskaper de hade (ex. kon som fick heta "Vågalivet").

Annons:
Ahnna
10/6/11, 1:06 PM
#7

#5 Du kan naturligtvis använda vilka namn du vill, det är bara att välja något som du själv tycker är bra! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lill-Kisse
10/6/11, 11:34 PM
#8

Jag tycker att det är svårt att ge namn åt någon som man inte ens har sett. Det intryck man får av ett djur, kan få stor betydelse. Vad jag minns av farfars sätt att namnge sina hästar, så var det utseendet eller något han la märke till i karaktären som fick avgöra.

Några tips:  En stridshingst kallas kanske "Stridis" idag, men borde heta "Stridbar" för att associera till gamla tider. Stoet kan kallas "Bläsa" om hon har vacker bläs. Hunden ska inte kallas "Pluto", för då tänker man på en nutida seriefigur. "Torben" går bättre för association till guden Tor och raska ben (för det har väl hunden?).

Cornish-rex
10/7/11, 9:45 PM
#9

Tack, underbart!

Otroligt lärorika svar! Så roligt med förslag som #6 och #8 skrev.

Någon som har några fler? Så roligt :). Tack!

Cornish-rex
10/10/11, 7:51 PM
#10

Ingen som har fler förslag?

MegN
10/11/11, 1:32 PM
#11

Kommer att tänka på hästarna i Bröderna Lejonhjärta. Grim och Fjalar. Grim var ju ett vanligt mansnamn, medan Fjalar var en tupp (!) ur den nordiska mytologin. Annars minns jag bara Grane - som var hästen som Sigurd Fafnersbane red på…

Cornish-rex
10/11/11, 4:48 PM
#12

Tack MegN! Superbra förslag! Det är en sak som jag undrar över och har tänkt på ett tag. Dock har jag inte vågat fråga någon om det… Pinsamt. Men nu tar jag tag i det. Fjalar, är det en synonym till tupp? Eller kommer ordet från ett annat språk? Det är lika med Borsa, som betyder den leende, men var betyder det så? Förstår ni vad jag menar? Tacksam för svar!

Fylgja
10/11/11, 10:51 PM
#13

Går det bra med asiska namn? Vet att de användes ofta på djur även sedan norden blivit kristnad. Inte bara djur förresten, människor också.

En av mina hundar fick heta Faxe, efter Skinfaxe, eftersom han var så glansig i pälsen när han var valp. (faxe = man/hårrem).
Skinfaxe är ljusalven Dags häst.

Sen har vi Gullfaxe och Rimfaxe.
Och Svadilfare som är en mycket stark häst. Fast det är väl mer en arbetshäst tror jag.
Och Sleipner så klart, Odens häst.
Åså Hovvarpner som kan springa genom luften och i vatten.
Allsvinn och Arvaker som drar Sol en i vagn.

Några bra hundnamn kan jag inte så på rak arm. Bara Gere och Freke som var Odens vargar.

Vet att det finns ett sto med nånstans, men jag hittar inte det i min bok.

Annons:
MegN
10/13/11, 10:49 AM
#14

#12 Fjalar är väl helt enkelt ett namn, sen vad det egentligen betyder vet jag inte. Kanske något på fornnordiska…

Freke
10/21/11, 5:16 PM
#15

Hundnamn: Garm även om det inte är ett direkt snällt namn att koppla till en hund. ugnefär lika snällt som Loke eller Fenris.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

moondancer
10/22/11, 10:23 PM
#16

#14  Fjalar den som vet mycket) är skaldemjödets medskapare och är ständigt på jakt efter mer vetskap och skyr inga medel för att uppnå sitt mål. Tillhör dvärgarna släkte

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: