Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 4194 ggr
Skogselva
2011-09-28 20:43

Vinteride?

Tycker det är ganska hemskt att jag redan börjat tänka på vintern, men det har varit fruktansvärt kyligt hemma idag, så då började jag fundera på en sak jag hörde från en guidad tur på Torpa stenhus för två år sedan.

Guiden sade att eftersom man på 1500-talet (hon talade om Vasa), men antagligen innan dess också, inte hade ordentliga vinterkläder så bäddade man ned damerna deras sängar och så fick de vara där tills vintern var över. Jag tycker det låter lite otroligt, har inte hört det någon annanstans heller, så min fråga är om det stämmer.

Gick damer i "vinteride"?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Anthka
2011-09-29 10:25
#1

Ibland önskar jag att man kunde sätta munkavle på guider.

Klart man hade vinterkläder, inte det vi idag klassar som vinterkläder (eller vad gudien uppenbarligen kallar vinterkläder) men det finns både bildmaterial och testamentsmaterial som beskriver pälsfodrade kläder under medeltiden och hade man det under medeltiden varför skulle man då överge det till renässansen?

Nej damer gick inte i vinteride, man kanske inte vistades utomhus på samma sätt som vi gör idag men från att vistas inomhus under vintern till att bli sängbunden är ett långt (och löjligt) steg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Skogselva
2011-09-29 12:14
#2

Munkavle på guider Haha Glad

Jag tänkte väl att det var konstigt om det skulle ha varit så.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Lill-Kisse
2011-09-30 18:12
#3

Kan det ha varit en ovanligt skämtsam guide? Hade guiden möjligen någon idé om vilka hårdhudingar, som skulle sköta om de sängliggande damerna? Karlarna som befann sig ute i krig åratal i rad kanske? Undrar just vilka som skötte om familjens barn och gårdens djur då. Och hur skulle damerna ta sig upp på fötter sedan de förtvinat i sina sängar?

Ibland får man svårt att hålla sig för skratt Förvånad 
Verkligen skojig berättelse Glad

Skogselva
2011-09-30 20:03
#4

Bra frågor, jag minns inte, det är två år sedan nu. Men antagligen fick väl någon stackars tjänsteflicka sköta om sin dam om det varit sant.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2011-10-01 20:22
#5

Kvinnor som var gifta med bönder och gårdsägare hade en drös ansvarsområden året runt, vilket bland annat innefattade allt ansvar för gårdens höns, kor, getter och får (men hästarna var alltid männens ansvarsområde, med få undantag). Utöver det skulle hon laga maten, kärna smöret, mjölka djuren, sopa golvet, diska grytorna, gnida tvätten, hänga köttet, plocka äggen, laga kläderna och så vidare. Det tog ju inte slut för att det var vinter, tvärt om!

För lite högre stående kvinnor fanns ett otal göromål inomhus som gott och väl räckte hela vintern utan att de hann bli alltför uttråkade, så någon "vintervila" kan det väl knappast ha varit tal om.

Så den guiden skulle jag inte ge särskilt mycket trovärdighet. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2011-10-01 20:28
#6

Usch, vad mycket saker. Skönt man inte var kvinna på den tiden, som man vet om… Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
LinaN
2011-10-03 16:52
#7

Vi hade ju en kung som under hattarna och mössornas kampanjande blev känd för att bedriva så kallad sängkammarpolitik då han förs så förfärligt att han gjorde i stort sett allt sitt kungajobb från sängen där han satt nerbäddad.

Även mitt i vintern vart kvinnorna ute och klappade tvätt i bäckar och sjöar efter att de luttvättat tvättet…. så det vart hårt året om. Förutom de få damerna som vart adel och högt uppsatta sådana som hade ett rejält hushålle med tjänstehjon som gjorde allt det andra.

Men för de dödliga vart det jobb året runt.

Däremot så har jag läst att man hade små lyktor med sig som man ställde in under sin kjol vintertid om man skulle stå stilla en längre stund för att det värmde. Vet inte hur mycket sanning det är men det skulle jufunka. Ska testa i vinter :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skogselva
2011-10-03 17:18
#8

#7 Ja sanningsgraden kan ju diskuteras, men det låter någorlunda smart med lykta under kjolen vintertid. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2011-10-03 19:00
#9

#8 men man bör ju stå stilla! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hons
2011-10-04 17:38
#10

Hehe gillar teorin om lyktan

Bjornen
2011-10-06 08:23
#11

Bland finare damer var en tid mode att ha så vit hy som möjligt och de vistades mycket sällan utomhus. Om så var tvunget endast under parasoll eller i mörker. Det gällde förstås också under vintern då kyla även påverkar huden.

Lykta under kjolarna är långt ifrån någon skröna. Det var särskilt vanligt att ha dessa lyktor med värmande kol vid kyrkobesöket. Jag tror att jag har någon sådan lykta bland alla mina allmogeföremål.

Byxor eller annan benklädnad för kvinnor är ju en modern företeelse.

#5 Diska grytorna var inget som gjordes. Om det skulle ske skulle det ta veckor att få dem i brukbart skick igen. Överhuvudtaget diskades man mycket sällan och det var många gånger en förutsättning för att olika processer kunde utvecklas när det gäller mjölkhanteringen. Man använde ev. sand, viskor eller olika väldoftande växter (t.ex. enris, getpors som förutom god doft också hade magiska egenskaper). Verbet diska kommer ju från diskarna = trätallrikarna.

Köttets hantering var som regel mannens ansvarsområde från slakt, hängning till rökning. Däremot var det kvinnans ansvar att tillaga köttet till mat och korvtillverkning. Rökningen av korven var dock mannens ansvar.

Förenklat kan man säga att husdjuren, insidan av huset, hushållning av maten och lagning av maten samt tillverkning och hantering av alla textiler (kläder), var kvinnans arbetsuppgifter. Hon var den som ansvarde för hushållets nycklar.

Mannens ansvar var byggnaderna, hästen och allt som har med bruket av jorden samt skogsarbete (kolning) för att betala jordskatterna.

Skörden var ofta ett gemensamt ansvar, men som oftast gjorde kvinorna det lindrigaste arbetet. Men även kvinnorna kunde vara delöaktig i tröskningen.

Skötseln av korna var bara möjligt för kvinnorna. Män eller pojkar över ca: 12 år fick inte ha hand om korna eftersom det fanns risk för tidelagsbrott.

Skogselva
2011-10-06 14:13
#12

Var risken för tidelag en "rättvis" fruktan, eller var den som att "idka älskog" med Skogsrået? Intressant i alla fall.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2011-10-06 15:08
#13

#12 tidelag vart höga böter på långt in på 1800-talet. lånade en bok om ämnet när jag gick på komvux. Klasskamraterna blev helt hysteriska när jag berättade vilket fördjupningsämne jag skulle ge mig in på när vi gjorde egna arbeten på psykologin.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Bjornen
2011-10-06 15:10
#14

Tidelag var en mycket grovt brott och en brott mot Bibeln. Det är nog ett typiskt kristet brott och var nog inte straffbart före Kristendomen. Inget annat straff än dödsstraff kunde bli aktuellt och nästan alltid ytterligare straff.

LinaN
2011-10-06 15:14
#15

Ett straff som jag läste vart att man blev halshuggen (alltså är tidelag ruskigt illa) och blev bränd på bål tillsammans med det djur man varit skamlig med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2011-10-06 15:23
#16

# 15 Det är vanligt straff under 1600- och 1700-talen. Senare blev straffen mildare.

Tidelagsdomarna är mycket intressanta att läsa, då byggnaderna är noga beskrivna och man får god inblick hur gårdens hus var placerade. Även kornas utseende är noga beskrivna. Gårdens aktuella sysslor kan också vara väl beskrivna.

Skogselva
2011-10-07 16:09
#17

#13 Haha, ja det är ju ett ovanligare ämne, så man kan väl nästan förstå dem. Och ja, jag vet det redan. Flört (Om bestraffningen alltså.)

Min fråga var ju om det verkligen var så vanligt med tidelag att det fanns behov av lagen att ingen man över 12 fick handskas med korna, eller om det var som att ha sex med Skogsrået, något man "fruktade", men som troligtvis aldrig hände. Det blev man ju också avrättad för en gång i tiden.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2011-10-07 16:53
#18

#17 tror det vart större risk att nån stoppa snoppen i en ko eller ett får och blev tagen på bar gärning än att man idkade älskog med skogsrået och blev tagen på bar gärning ^^

tidelag är fortfarande rätt vanligt men väldigt tabuu-belagt. Hade kontakt med en person som sysslade med det i samband med min skoluppgift. och tex finns ju de som djur-sex-turistar i sverige och danmark eftersom det är lagligt här….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Skogselva
2011-10-08 11:48
#19

#18 Sant, och jaha är det lagligt? Det trodde jag inte eftersom det blev ett sån't stohej om det i tidningen för ett tag sedan.  Eller uppståndelsen kanske kom sig av att det var just lagligt, men borde bli olagligt, jag minns inte. Trodde i alla fall inte att det var lagligt med tidelag.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2011-10-08 17:10
#20

tidelag blev lagligt i samband med att de lyfte det olagliga ifrån bi och homosexualitet, sen blev det ett jävla liv var gång det kommer fram att ett djur blivit sexuellt (ut)nyttjat. så de vill göra det olagligt igen. Vilket jag tycker är bra. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Skogselva
2011-10-08 17:37
#21

#20 Jaha där ser man. Håller med, tidelag vore ju difinitivt bra att illegalisera.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: