Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Allmänt Böcker Eld & lågor Evenemang Hantverk Köp & Sälj Liv & leverne Mat & dryck Medeltidsveckan Nutida diskussioner Paviljonger & inredning Sömnad & dräkter TV & film Tornerspel Vapen & Rustning Inspiration
Sömnad & dräkter

lintråd

2011-09-28 16:01 #0 av: Fröja

håller på att väva ett brickband i lin, men trådarna slits av alla vändningarna. vet att man kan vaxa tråden för att den ska hålla bättre men har inte testat detta innan.

kommer det att bli bra i slutändan med vax eller finns det något annat bra trix?

Anmäl
2011-09-28 17:53 #1 av: Lill-Kisse

Vilken tråd menar du? Är det varpen eller inslaget?

Anmäl
2011-09-28 22:08 #2 av: skapa

Du skall fukta tråden med vanligt vatten, då håller lintråden.

Anmäl
2011-09-30 16:52 #3 av: Fröja

varpen och inslaget är båda av lin, tänkte att vaxa alla trådarna. men ska testa med vanligt vatten som skapa rekomenderarGlad

Anmäl
2011-09-30 17:18 #4 av: Lill-Kisse

Då förstår jag svårigheten, men det går ändå.

- Se till att hålla varpen ordentligt sträckt. Börjar det bli slappt i kanterna, så kan man "bulla upp" lite med papper mellan stadkanten och bommen, så att standkanternas trådar hålls lika sträckta som övriga.
- Använd inte onödigt lång tråd i inslaget. Du har den väl ordentligt upplindad på smal sticka?
- Kolla att skälet öppnas rejält innan du trär i inslaget.
- Vax verkar väldigt onödigt. Lite fukt räcker gott.

Anmäl
2011-10-01 22:51 #5 av: Fröja

okej ska testa med detta!

har lindat upp inslaget på en diskad glasspinne!

skälet är  ordentligt öppet.

fukt låter bra! återkommer efter testGlad

Anmäl
2011-10-01 23:22 #6 av: Lill-Kisse

Diskad glasspinne?  Förvånad  Häftigt!  Glad
Är du så uppfinningsrik, klarar du nog lite vad som helst.

Min kursledare i vävning trodde visst inte sina ögon, när jag kom med en lång varp i lintovgarn och berättade att jag skulle väva både löpare och tabletter av det hela. Hon försökte inte hindra mig, men skakade lite på huv'et. Jag lärde mig väva mycket försiktigt och lyckades verkligen bra med mina dukar. 
(Nu berättade jag det här som en uppmuntran för dig.)

Anmäl
2011-10-03 19:00 #7 av: LinaN

När du vrider brickorna, låt varpen slacka litet, då sliter det mindre, och sen stramar du upp varpen igen och kollar så att skälet är snyggt sen för du igenom skytteln.

Ha en dänkflaska/sprayflaska tillgänglig med "mist"- funktionen igång och spraya emellanåt.

Jag har aldrig haft problem med att väva med lintråd utan att fukta. Däremot tunnt tvåtrådigt ullgarn.... huvva...

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.