Annons:
Etiketthantverk
Läst 2496 ggr
MagganM
2011-09-28 12:03

Sötvattenspärlor i färg?

Har börjat kolla på sötvattenspärlor för att göra mina egna 1500-tals smycken och undrar om ni vet om det fanns i fler färger än den traditionellt vita. Kunde man färga dessa pärlor eller på annat sätt göra dom färgglada, och användes detta isf? Vart, när, vem?

Tack för hjälpen! :)

Annons:
Loviz
2011-09-28 14:26
#1

Jag har läst gemmoligi (läran om ädelstenar) och där pratade vi även om pärlor. saltvatten pärlor kan naturligt har en anna färg än vitt. är osäker på hur det är med sötvatten men ska leta upp mina anteckninar.

MagganM
2011-09-28 16:33
#2

Okej, jag tänkte väl mer på om man kan färga pärlorna på konstgjord väg snyggt och om man gjorde det.

MagganM
2011-09-28 22:19
#3

Sen undrar jag också utsträckningen (om överhuvudtaget) av hur mycket man använda halvädelstenspärlor under vikingatid, medeltid respektive renässans! :)

Ahnna
2011-10-01 20:28
#4

Människan har ju alltid smyckat sig med sånt som man tyckt varit vackert, så jag är övertygad om att även halvädelstenar har använts inom smyckestillverkningen världen över under medeltiden. (Och innan och efter.) Är man en äkta smyckesfetishist så gillar man ju allt som glittrar och glimmar!

De färgade sötvattenspärlor som finns i handeln idag är oftast infärgade med olikfärgat bläck, har jag hört. Om man kände till den tekniken under medeltiden och renässansen låter jag vara osagt, men alla fynd och bevarade kläder som jag har tittat på har haft pärlor i olika nyanser av vitt/beige. (Om det är odlade pärlor eller äkta pärlor ska jag inte uttala mig om.) Så jag har inte sett några infärgade pärlor från "dåtiden", men det fanns säker lokalt. Nån lär ju ha spillt bläck på sina pärlor vit nåt tillfälle! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: