Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 5335 ggr
capisce
2011-08-04 19:35

Hårmodet på medeltiden?

JAg ska göra en uppsats som har håret i fokus på Medeltiden. Hittar inte några bra infosidor som är pålitliga så jag frågar er.

- Hur ofta tvättades håret och med vad?

- Vilka redskap användes och vilka var frisörer och skötte frisöyrer åt bönder och adeln?

- Fanns det löshår eller liknande?

- Vilka skapade trenderna?

- hur påverkades hårmodet av religion, klimat, kultur och det dagliga livet?

Några frågor jag tänkte ta upp. Har ni mer att bidra med av egna kunskaper dela gärna med er.

Annons:
Loviz
2011-08-04 21:57
#1

på förhistoriskt i fokus finns en tråd om hur man klippte sig, och det diskuteras även lite om hur man tvättade håret. läs där :) inte så lång tråd men de kanske finns nåt å spinna vidare på

capisce
2011-08-10 17:43
#2

hur hittar jag den sidan? :)

MegN
2011-08-11 13:36
#3

http://forhistoriskt.ifokus.se/

Annars kan du gå till listan över iFokus-sajter upptill till höger, och scrolla ner till Förhistoriskt…

Ahnna
2011-08-18 14:00
#4

Exakt fakta går inte att få, men man kan ju fundera ett varv över vad som var rimligt.

Under lite senare historia (1700-tal, 1800-tal) så tvättade man ibland håret över en balja med fet tvål, alltså utan att duscha samtidigt. Det köper jag absolut att man kan ha gjort under medeltiden också, eftersom det sparar vatten och inte är lika omständigt som att värma upp ett bad. Tvätta kroppen kan man ju även göra med blöta handdukar mellan baden.

Löshår är jag övertygad om att man använde redan under tidig medeltid, med tanke på modet att ha väldigt långa flätor och liknande under 1100-talet. Under renässansen användes peruker flitigt, men däremellan tror jag inte att användningen av löshår var lika nödvändig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: