Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8052 ggr
Fröja
7/27/11, 6:26 PM

Brickband

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är det någon som har några roliga och snygga brickbandsmönster? Glad

gärna ett som är ca 2cm brett. har tidigare gjort ett brickband med samma mönster som på bilden.

funderade att ha det till min fyrkantiga huvudduk!

Annons:
Loviz
7/27/11, 7:12 PM
#1

vet inte om de här är nån hjälp men kolla in länken, står lite om hur man läser mönster i alla fall.

www.spangmurs.se/brickband.pdf

Loviz
7/27/11, 7:15 PM
#2

det jag letade efter egentligen var den här sidan, men jag återfann länken ovan först.

www.spangmurs.se

Finns lite mönster och lite om hur olika mönster blir beroende på hur man vrider.

Fröja
7/27/11, 7:35 PM
#3

Perfekt! behöver sådandär rutsystem!

men jag är själv för dålig på att rita!

ett stort tack!

moeler
7/27/11, 11:13 PM
Ahnna
7/28/11, 10:56 PM
#5

Det är plättlätt att rita egna mönster, gör bara ett rutsystem med linjal eller köp ett rutat kollegieblock. Bestäm antal trådar och vridningar och sen är det bara att rocka loss med färgpennor och se hur det blir! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Fröja
8/4/11, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

hade tur och hittade lite blandade mönster på brickband och tänkte därför dela med migSkrattande

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
8/16/11, 9:50 PM
#8

#6 Vilken snygg!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
8/17/11, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tänkte passa på och låna tråden och be om hjälp med ett mönster.

Jag vill göra ett tunt band (2 brickpar), med ett mönster som blir som ett V. Jag får inte rätt på hur jag ska trä trådarna. Trär jag dem som bilden blir det grått på yttersta raden och ett litet V i mellan. Jag vill ha ett V som fortsätter även i de yttre raderna. Men jag får inte rätt på hur jag ska trä de lila trådarna. Har testat att sätta dem i de yttre hålen, men får då bara att de trådarna vänder sig på motsatt håll och det bildas ett V i mellanraden men i ytterkanterna går de lila trådarna åt motsatt håll.

Någon som kan hälpa mig med hur jag ska trä dem rätt?

LinaN
8/17/11, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Trä de bägge till vänster som ett S och de högra som ett Z.

tänk dig att bricka står rakt upp och ditt sneda streck visar åt vilket håll det ska träs. se min bild.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
8/17/11, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

och med ditt mönster och så som du beskriver att du vill ha det så ska det då bli pilformat nedåt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zadeira
8/17/11, 4:27 PM
#12

#11, precis, det ska bli pilformat nedåt. Får testa och se om jag förstår hur du menar.

LinaN
8/17/11, 4:55 PM
#13

Då ska du trä dina två vänsterbrickor som S, dvs från vänster till höger

och dina högra brickor som ett Z, dvs från höger till vänster. Du ska alltså ha 8 trådar totalt i mitten mellan brickorna när du börjar väva. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Zadeira
8/17/11, 7:13 PM
#14

Jag får det inte riktigt att funka. Har testat att trä det som jag tolkar att du menar, men då blir det inte jämna V alls. Uppenbarligen gör jag helt fel och kan inte ens tolka lätta instruktioner. Men å andra sidan visste jag redan innan att jag inte kan tänka logiskt själv.

Alla mönster jag hittar lättförståliga instruktioner till är ju så breda och med många trådar, men jag vill även göra de där enklare, tunnare som vänskapsband osv. Uppenbarligen är det "lätta" nog svårare för mig ;)

Ahnna
8/18/11, 1:24 PM
#15

#14 Tänk på att det inte bara är antalet trådar som avgör hur brett bandet blir, utan även tjockleken på trådarna. Jag har precis köpt silke som jag ska väva med, och jag räknar med att ca 30 trådar eller nåt sånt kommer att ge ett band på mellan 5 och 8 mm. Flört

Har du kollat på www.spangmurs.se? Där finns en enkel beskrivning på hur man gör och om du testar det mönstret först så kanske du får ett hum om hur du ska gå vidare med ditt mönster sen?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zadeira
8/18/11, 1:38 PM
#16

#15, jag satt och pillade med en del trädningar och igår och börjar få koll på hur detegentligen funkar. Ska testa även med tunnare och fler trådar, nu när jag börjar få i alla fall lite mer koll på det.

Upp till toppen
Annons: