Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2718 ggr
fiskigt
2011-07-20 18:18

tenn skål.

Hej, jag ska på ett hantverksläger i veckan och har fastnat lite angående en skål i tenn.

Har sökt en del, och läst mig till att man har använt rent tenn (som jag tror att detta rör sig om) sedan ca 600 f.kr.

Så jag antar att det är okej ur den synvinkteln, men är det troligt att en hantverkare hade ett sådant kärl att äta ur? :D

Annons:
Anthka
2011-07-20 19:04
#1

Nja, någonting säger mig att tenn var högrestånd. Tyvärr kan jag inte komma på var jag har hört det/läst det

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Bjornen
2011-07-21 08:31
#2

Tennkärl har nog nästan aldrig använts att äta ur. Mer vanligt som dryckeskärl. Det förekom som uppläggningsfat särskilt i riktigt förmögna kretsar.

Bland vanligt folk (men även inom förmögna kretsar) var trätallrikar och träskålar (samt lerkärl) det enda som användes under medeltiden. Metaller är moderna företeelser och då mestadels som uppläggningsfat.

Ahnna
2011-07-21 18:25
#3

Givetvis kan du använda en tennskål att äta ur, materialet är ju tidstypiskt och förekommer ofta i medeltidskretsar i Sverige. Om man verkligen använde tennskålar att äta ur när det begav sig kommer vi aldrig att kunna svara 100% exakt på, men materialet fanns i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fiskigt
2011-07-21 22:04
#4

Tack så mycket för tipsen!

Blir till att använda den, då trätalrikarna inte räcker till oss alla (a)

Upp till toppen
Annons: