Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2334 ggr
Gudris
2011-07-16 17:10

Fula axlar/ärmar på tunika, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker göra en tunika till min kille inför MTV och det går ganska bra om man borser från att axlarna "bubblar upp när han lyfter armen. Vad har jag gjort fel och hur kan jag åtgärda det?

Funderar själv på om den behöver vara "tajtare" och ärmen behöver vara högre upp, men jag har ingen här att rådfråga så nu är ordet fritt. Hjälp mig!

Annons:
Gudris
2011-07-16 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild på spektaklet med armen normalt.

PogoPedagog
2011-07-17 11:43
#2

Ja men då är min lösning att han helt enkelt får låta bli att vifta för mycket med armarna högt upp;) Det skulle kunna bero på att axelsömmen sitter så pass långt ner. Jag tycker iaf att den ser fin ut och jag skulle varit nöjd som det är, tyget kanske mjuknar och formar sig lite efter några dagars användning dessutom.

LinaN
2011-07-17 12:43
#3

nysydda plagg kan bete sig illa innan de vänjer sig vid sin nya form. speciellt ylletyger kan uppföra sig litet intressant.

däremot så ser det ut som om själva ärmhålet är rundat? jag kör nästan uteslutande på raka armhål och har aldrig stött på det bekuymret som ni uppvisar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Spikur
2011-07-17 13:07
#4

Vinkeln där ärmen sitter mot tunikan ser lite skarp ut. Det är ju en avvägning var man vill ha överflödstyget. I armhålan eller på axeln när man höjer armen.

Ahnna
2011-07-17 13:45
#5

Att det "bubblar sig" på axeln är egentligen bara en bieffekt av grundproblemet, som är att ärmen sitter lite för långt ner i armhålan. Det gör att hela plagget dras upp lite när armen rörs uppåt, istället för att ärmen rör sig "själv" och bara följer armen utan att tunikan i övrigt påverkas.

Ärmen är alltså fastsydd på tunikan för långt ner i armhålan. Det går att åtgärda, men det är lite knixigt. Kilen i ärmhålan behöver tas bort och förstoras markant (gör den till en fyrkant) och troligen behöver ärmens vidd vid ärmhålssömmen förminskas. Som det ser ut nu så sitter ärmhålan under bärarens bröstvårtor och det blir sällan helt bra med en så tight tunika. Det är enklare att dölja såna här problem med mer vidd i plagget, men nu är det ju som det är. Flört

Det går, ge inte upp!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2011-07-17 21:22
#6

Härligt, flera kloka huvuden! Ska ge mig på att försöka fixa till det i veckan… Får ge mig på att modda lite och slänga upp en ny bild på resultatet. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: