Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 9160 ggr
eldrött_yrväder
2011-07-12 23:48

axelväskor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag ser denna typen av väskor slås jag direkt av hur enkla de är och om inte folk hade såna på medeltiden? Jag har aldrig sett, men är det verkligen helt omöjligt? De verkar ju så fruktansvärt praktiska, speciellt om man jämför med korgar…

Men om det nu inte är det, vad är alternativen till korg om man vill kunna ha med sig lite mer än vad som är bekvämt att ha i bältet? (Här pratar vi om systemkamera modell stor (1,5kg) plus dagens mellanmål plus alla dumma saker man shoppar (mindre väska innebär förvisso mindre onödiga prylar per dag…).

Annons:
moeler
2011-07-13 00:16
#1

Skaffe en klövjesäck. De hängs över axeln och min använder jag gärna jämt! Då får du "två väskor i en"

eldrött_yrväder
2011-07-13 00:32
#2

Har du nån bild? :)

Anthka
2011-07-13 08:02
#3

Eller sy en pilgrimsväska, medeltidens axelremsväskor. Glad

Letar fram en bild eller två när jag kommer hem, just nu är det stressigt iväg och jag tänkte bara blänka till att det fanns axelremsväskor under hela medeltiden.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Praefatio
2011-07-13 12:32
#4

#3 Jag hjälper dig ;) Har en bild på datorn från perioden då jag funderade på att spela pilgrim i lajvkampanjen Kastaria.

Detalj från Cathedral of Saint Laraze, anno 1130, här syns tydligt den klassiska pilgrimssymbolen som smyckar väskan: Pilgrimsmusslan. Den kanske man vill skippa om man inte planerar att ikläda sig rollen av just en pilgrim, väskan däremot är ju utmärkt.

moeler
2011-07-13 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har aldrig lagt upp en bild tidigare så vi får se om det funkar:-)

Men så här ser min klövjesäck ut. Den är sydd i ett riktigt grovt linne. Två likastora, jordnötsformade, bitar. I den ena är två öppningar gjorda. Sen sys de bara ihop . Se bara till att sömmarna i botten på säckarna är rejäla för om man bär tungt så kan de spricka.

Fördelen är att när man har den över axeln så vänder man öppningarna inåt och håller en hand runt den delen som ligger framåt och då blir den i princip omöjligt att stjäla något ur den om man går på en marknad eller nåt.

Anthka
2011-07-13 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 tack,

de finns som sagt genom hela medeltiden, ända upp till 1400-talet, men vad man ska tänka på när man syr dem (om man vill vara hk) är att de allihop har ett lock. Syns tydligast på bilden från 1200-talet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2011-07-15 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag sydde min i 3 mm läder, för att kunna bära vad som helst i den utan att riskera att något ramlar ur. (T.ex. nålar och matbestick som ju kan ta sig igenom ett tyg.) På den här bilden är dessvärre locket uppfällt, men ni ser ju principen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2011-07-15 12:04
#8

Eller varför inte sy en fässing? Jag kan inte svära på att modellen är helt korrekt för medeltid, men man har i alla fall använt fässingar en bra stund genom historien.

Den här bloggen beskriver hur man syr en fässing.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

eldrött_yrväder
2011-07-15 12:41
#9

Pilgrimsväskan ser ju i princip ut som en modern axelväska :P

Klövjeväskan verkar också bra, men hur bra hänger den kvar om man inte håller i den?

Anthka
2011-07-15 17:23
#10

#8 fässingen påminner starkt om martebosäcken, och den är medeltida.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moeler
2011-07-15 21:08
#11

Den ligger snällt på axeln utan några problem. Ju mer tyngd man har i den ju bättre ligger den. Jag har en sydd tunnel igenom hela "mittenbiten" där jag har ett rep som jag dra ihop så den inte blir bredare än axeln

eldrött_yrväder
2011-07-16 17:22
#12

Jo, men samtidigt är en kamera ganska otymplig på sitt sätt :/ (upprepar: 1,5kg systemkamera)

Ahnna
2011-07-17 13:47
#13

#12 Då tror jag att en axelremsväska i stadigt läder gör bärandet enklare än en väska i tunt tyg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Aleta
2011-07-23 08:19
#14

Hejsan!

Lite OT, är ryggsäckar helt out of the question?
Jag vet att någon sålde fina i skinn ett år på marknaden i Visby.

Det känns lite jobbigt för axlar och rygg att bära snett om man ska släpa på mycket.

På sidan 13-16 i det här dokumentet ser man en massa olika ryggsäckar.
http://www.companie-of-st-george.ch/dragon-11.pdf

De är ju i och för sig från Bourgogne, hur pass "fel" blir det?

LinaN
2011-07-25 12:14
#15

#14 finns fynd av en sort sryggsäck från en norsk vikingagrav. Ryggsäcken hade då en träbotten och ett trälock och verkade bäras med två axelremmar…. Men gudarna vet vart jag såg det fyndet nånstans på nätet….

själva "påsdelen" av ryggsäcken var antingen i textil eller i läder men det fanns nog inget kvar av det utan det vart bara spiken och trät kvar….. ska se om jag kanske kan googla fram något mer om det…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Aleta
2011-07-25 14:33
#16

Tack #15, vad snällt!Glad

LinaN
2011-07-25 14:38
#17

#16 här hitta jag den på en snabb googling :)

sen får man ju inte glömma näverkonten som har använts väldigt länge. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Aleta
2011-07-25 14:48
#18

Tack igen!

Ja olika sorters ryggsäckar verkar ha funnits länge, till och med Ötzi för 5300 år sedan hade ju någon typ av bärram tror man.
http://www.iceman.it/en/node/283

eldrött_yrväder
2011-08-04 21:56
#19

Jo, men läderväska har jag absolut inte tid att göra nu! Så det blir en linneväska att ha kläder och liknande i på vägen dit, och sen väl uppe så får det väl bli grejer i den och kameran bredvid…

Åsa Wahlman
2012-06-13 14:08
#20

Jag lär få fråga

Fodrar ni era pilgrims väskor ?

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

Annons:
Gudris
2012-06-13 22:04
#21

#20 Jag har en ofodrad pilgrimsväska i grovt linne, funkar väldigt bra för mig! Enda anledningen för mig att fodra skulle vara om jag ville ha flera fack i eller så, men jag klarar mig bra på att ha gjort ett fack i locket genom att låta tyget vara dubbelt. Bra om man t ex är på MTV och vill ha info-häftet lättillgängligt.

Åsa Wahlman
2012-06-15 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här kommer min pilgrims väska

Den är fodrat med svart tyg och har 2 fickor innuti

Mvh

Åsa Wahlman

Ta hand om er där ute

Upp till toppen
Annons: