Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4481 ggr
eldrött_yrväder
7/3/11, 10:22 AM

Mörkgrön vikingaklänning/struthätta i samma färg?

Köpte tyg* (till en herjolfsnes 38) i fredags men hade inte räknat så noga på mönstret. Insåg dock när jag räknade igår att skillnaden mellan mig och den mönstret var ritad till var stor, så jag kommer att få in alla tygbitarna på halva längden. Om jag räknat rätt, vilket ska dubbelkollas haha, så kommer jag alltså ha tyg över till en vikingaklänning i denna modellen http://histvarld.historiska.se/draekter/vkvinna/tunika.html eller till en struthätta.

*Skulle tro att det är det här tyget, men min uppfattning är att det är något mörkare: http://medeltidsmode.se/?p=webbshop&product=146

Jag har då två frågor:
1. Hade folk mörkgröna klänningar på vikingatiden? Inte hittat några bilder på moderna vikingar som har det och vad jag kan komma på har jag nog inte heller sett det.

2. En annan sak jag heller aldrig sett är struthätta i samma färg som klänningen man bär. Är det så eller är det fritt fram för mig att köra på struthättan ifall det inte blir tyg nog över till klänningen?

Annons:
Anthka
7/3/11, 4:16 PM
#1

Vad jag vet så finns det inga målningar från vikingatiden och enbart fragment vid tygfynd. Att du inte har sett några gröna kan ju bero på att de som sytt inte gillar grönt.

Jag har å andra sidan för mig att jag sett gröna hängselklänningar på reenacters.

Hur som hellst, nu är jag ju inte viking men jag tycker du ska köra på om du vill ha en grön hängeslklänning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

eldrött_yrväder
7/4/11, 8:44 AM
#2

Så bra!

Ifall nån Viking ser denna tråd så kan de ju också få svara :)

MegN
7/4/11, 7:10 PM
#3

Jag har en mörkgrön hängselkjol…! Som jag dessutom köpte av en annan viking, som var lite fattig och behövde pengar (samtidigt som jag behövde lite kläder).

Själv gillar jag grönt, och har även kjortlar i olika gröna färger - från petroleumblå ("vejde") via olivgrönt och till mörkare buteljgrön…! :-)

Håller med om att det ser lite tråkigt ut med samma färg på struthättan som på hängselkjolen, man vill ju gärna variera färgerna. Jag kombinerar t.ex. gärna det gröna med rött och/eller gult…!

Ahnna
7/11/11, 10:33 AM
#4

Eftersom grönt inte var särskilt svårt för vikingarna att färga, så finns det ingen anledning att välja någon annan färg bara för att "ingen annan" har gröna hängselkjolar. Eftersom vikingarna hade tillgång till grytor i framförallt järn så är det väldigt enkelt att få olika gröna nyanser genom att använda ljung, björklöv, asplöv eller i princip vilken sorts löv som helst. (De ger normalt gul färg i rostfritt kärl eller träkärl, men ihop med järn och koppar blir det grönt.)

Struthätta i samma färg går alldeles utmärkt, jag tror säkert att även folket på medeltiden och vikingatiden använde det tyg de hade tillgång till. Däremot kan man diskutera om struthättan fanns på vikingatiden - den syns i illumineringar först under 1200-talet har jag för mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
7/12/11, 12:20 AM
#5

#4 Jag håller med om att struthätta (med eller utan strut) känns mer medeltid än viking. Jag har sällan struthätta till mina vikingakläder - mest för att den döljer mina tjusiga sköldbucklor och tillhörande pärlband! ;-). Vill jag ha lite mer ylle runt axlarna väljer jag mantel, kappa eller sjal.

eldrött_yrväder
7/12/11, 10:53 PM
#6

Ah, struthättan gäller till medeltidsklänningen.

Det blir antingen vikingaklänningen eller struthätta i samma gröna som klänningen. Förlåt otydligheten.

Men jag har nog bestämt mig för att det blir vikingaklänning. Har ju redan hätta på manteln.

Annons:
LillaFrun
7/17/11, 10:57 PM
#7

Jag har sytt mig en grön vikingaklänning och vet flera andra som också har klänningar i grönt :)

LinaN
7/22/11, 1:38 PM
#8

Här är en grönrutig vikingaklänning som jag sytt till min lillasyster 5 år.

http://1.bp.blogspot.com/-L0XcQjy9Uo8/TeTk617LixI/AAAAAAAAAyY/2CyHa-s1wrM/s1600/pwah%2B001.JPG

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: