Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3250 ggr
MagganM
6/25/11, 4:01 PM

Varför fodra?

Har hört lite olika angående varför man fodrar.

Antingen för att de håller längre, ser snyggare ut, känns bättre.

Nu har jag också hört att det är viktigt att fodra t.ex. ylleklänningar för annars kan yllet ge med sig och töja sig efter ett tag.

Så nu undrar jag lite hur de ligger till! :D

Annons:
Gudris
6/26/11, 6:45 PM
#1

Anledningen till att jag började fodra mina klänningar är att yllet töjer sig, det gör inte linnet jag fodrar med. Sen ser det bra ut också!

MagganM
6/26/11, 6:52 PM
#2

Okej, jättebra! Tack igen Gudrun! :)

Anthka
6/27/11, 1:07 PM
#3

Jag gissar på att man fodrar pga alla anlednignar du listat, det ser bättre ut, det slits inte lika mycket och yllet töjer sig som sagt inte på samma sätt med ett linnefoder i.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MagganM
6/27/11, 3:02 PM
#4

Jättebra :) Tack!

LinaN
6/28/11, 9:02 AM
#5

Samt att ett ytterplagg fodrat med tex linne får en luftspalt som behåller värme samtidigt som dubbla lager tyg tar mer vind än ett lager. :)

Så det finns så många anledningar till varför man fodrar sina plagg. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
6/29/11, 4:13 PM
#6

Får instämma med föregående!

Jag har i och för sig inte varit med om att yllet har töjt sig, men fodrar man med ett styvare tyg så eliminerar man ju risken.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
eldrött_yrväder
7/1/11, 6:32 PM
#7

Blir det mycket varmare (på sommaren) om man har fodrat tyget jämfört med utan? Kommer jag att dö i sommar? :P

MagganM
7/1/11, 6:38 PM
#8

Beror ju på vad du fodrar med :) Men tar du linne så andas de ju rätt bra!

eldrött_yrväder
7/1/11, 7:15 PM
#9

Okej. Linne är tanken ^^,

Loviz
7/16/11, 8:14 PM
#10

En liten fråga om foder på ärmar. Jag har tänkt sy mig en miparti och ärmarna ska va  3/4 och klockade eller ha tungor, eller korta och med tippar (heter det så?)

Jag vet att tipparna (eller det jag vill kalla tippar) alltid var vita men hur är det med foder på tungor? var det alltid vitt eller kan man fodra med motsatta färgen på en miparti?? tycker det är snyggt men har ingen aning om ifall det är hk.

Frejabyheart
7/3/13, 9:30 AM
#11

Man fodrade ju ofta hellånga klänningar nedtill (från några cm - 1 dm) för att de inte skulle slitas lika mycket ifall de når i marken t.ex. (Har jag sett på gamla folkdräkter t.ex. ) Det tänkte jag försöka göra med iaf ylleklänningen. Har dock inga belägg för att det gjordes långt tillbaka i tiden, utan tänkte göra det mer av praktiska skäl.

Brigita
6/14/14, 8:14 AM
#12

Jag har tänkt sy en mi-parti cotehardie. Förstår att jag alltså ska fodra för att behålla formen. MEN, räcker det med att fodra livet eller ska ärmarna o hela kjoldelen också fodras? Ska man fortfarande få plats med en undersärk också?

LinaN
6/14/14, 2:39 PM
#13

Kan dela med mig av lite erfarenheter jag gjort sedan jag skrev mitt inlägg här för hundra år sedan….

Jag fodrar numera aldrig med linne till mina egna kläder. Var en sommar på foteviken som det regnade, och struthättan blev genomvåt och likaså min kaftan. bägge med ytterlager av ull och sedan fodrat med linne. 

Linnet torkade aldrig! eller ja, det kändes så iaf. Medan ullen hunnit bli snustorr så vart linnet fortfarande vått och kallt. Efter det testade jag att fodra med ylle, men valde då ett tunnare tyg, och det är det bästa jag någonsin gjort! För även om jag blir blöt så torkar hela plagget samt att blött ylle värmer mer än vad blött linne gör. Manär fortfarande blöt men den blöta känslan är varm istället för kall och klibbig….

Så det är mitt råd hädanefter, fodra med ylle!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: