Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Allmänt Böcker Eld & lågor Evenemang Hantverk Köp & Sälj Liv & leverne Mat & dryck Medeltidsveckan Nutida diskussioner Paviljonger & inredning Sömnad & dräkter TV & film Tornerspel Vapen & Rustning Inspiration
Sömnad & dräkter

Hundtand=hk?

2011-06-15 13:42 #0 av: MagganM

Har sett lite varstans att man säljer hundtandsmönstrade tyger/kläder under rubriken historiska. Undrar hur korrekt det är.

När började man väva i det mönstret och hur vanligt var det?

Anmäl
2011-06-15 22:05 #1 av: LinaN

den här tråden vill jag hålla ett öga på, för detta har jag själv funderat på :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2011-06-16 00:47 #2 av: Loviz

Jag ska inte svära till 100% men jag vil minnas att på falbyggdens museéum finns det en mantel från bronsålder som är vävd i hundtandsmönster... Jag kan minnas heelt tokigt och just nu kommer jag inte på vad manteln kallas så jag kan inte söka på det heller...

Så nån annnan som vet säkert får gärna svara :P

Anmäl
2011-06-16 11:50 #3 av: MagganM

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hundtandsm%C3%B6nster

Förmodligen den du tänker på...

Så okej, de gick. Men hur vanligt var de?

Anmäl
2011-06-22 12:35 #4 av: Jinaum

Jag som bor nära falbydgens museum kan ju ta och fråga eller pipa in och titta någondag.

Känner dessutom en arkiolog som är i princip expert på just vikingatiden i alla fall. Han vet nog lite om medeltiden med så det räcker och blir över.

Anmäl
2011-06-22 13:48 #5 av: Anthka

#4 den manteln finns för närvarande på historiska i stockholm, det stod dessvärre ingenting om hurpass vanlig mönstertypen var.

Anmäl
2011-06-22 19:40 #6 av: Jinaum

Ah då har de flyttat på den. Sist jag var där så hade den där. Men de lär ju ha kopia om annat har jag för mig. Men jag kollar med Egil, han brukar ha koll på sådant där sådan nörd som han är.

Anmäl
2011-06-25 22:30 #7 av: AmbrosiataSara

Mönstret är mycket gammalt, men användes främst av dom högre samhällsklasserna i norden. På dom brittiska öarna är mönstret lite vanligare, men det förekommer i hela europa.

Anmäl
2011-06-26 17:57 #8 av: MagganM

#7 Okej! Vart har du hittat denna information?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.