Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7370 ggr
korpklippan
6/14/11, 11:36 AM

Tvätta vadmal?

Har fått tummen ur och köpt 2m vadmal! Ska man tvätta den innan man syr den? Ska man använda tvättmaskinen eller för hand i så fall? Gradantal? Tvätt o sköljmedel?

Tanken är att det ska bli en mantel. Kommer den klara lite väder och vind? Och hur ska man göra rent den efter användning?

Tack på förhand!

Annons:
Anthka
6/14/11, 12:29 PM
#1

Jag är av åsikten att ylle vädrar man efter användning och "punkttvättar" vid behov (det vill säga tvättar enbart där det är en fläck och inte hela plagget). Alltså tvättar jag inte ylletyg innan jag syr med det. Förutsatt att det inte torrfäller färg, men det är en helt annan historia.

Men det är jag det, det finns de som ångstryker yllet för att krympa det lite innan sömnad och de som tvättar (ylleprogrammet i tvättmaski, med ylletvättmedel och inget sköljmedel).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/15/11, 10:29 AM
#2

Jag rukar generellt inte tvätta ylle innan jag syr i det heller. Om plaggen behöver tvättas framöver så handtvättar jag dem i 30-35 grader med ett yllevänligt tvättmedel. Men eftersom yllet (hos mig) alltid blir ytterplagg så är det sällan det behöver tvättas för fräschörens skull, utan snarare kanske en lerig nederkant eller så som behöver sköljas av.

Valkningsprocessen i vadmal innebär ju en del krympning, så det tror jag räcker alldeles utmärkt.

Mina mantlar har jag aldrig tvättat, faktiskt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

korpklippan
6/15/11, 1:52 PM
#3

Oh så bra! Då är det bara att börja klippa och sy. :)

Tack för svar!

/korpen

Upp till toppen
Annons: