Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2542 ggr
Nejhanna
6/13/11, 1:09 PM

Överklänning

Jag har en underklänning i ljust (ofärgat?) linne med snöröglor i ryggen, raka ärmar och ganska vid men inte särskilt djup urringning. Till denna skulle jag vilja sy en ny överklänning, och vill gärna ha hjälp att komma fram till en bra modell.

Förslag?

Annons:
Anthka
6/13/11, 4:24 PM
#1

Någon speciell tidsperiod du tänkt dig?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Nejhanna
6/14/11, 8:50 AM
#2

Egentligen inte, men kläderna som maken planerar att sy kan väl sägas vara någon sorts 1300-tal.

Ahnna
6/14/11, 10:25 AM
#3

Hur tighta är ärmarna? Modellen du beskriver går att använda till 1300-tal, men då ska ärmarna helst vara helt slickade mot armarna och gärna knäppta med små knappar. (Antingen från axeln till handleden eller från armbågen till handleden.) Detta därför att 1300-talets överklänningar (av lite rikare snitt) bara har halv ärm och då syns ju klänningsärmarna som sitter under. Allra helst ska det vara en klänning mellan underklänningen och överklänningen, men det är överkurs och går att fuska bort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nejhanna
6/14/11, 12:30 PM
#4

De är smala men inte helt slickade. Både ärmar och liv är rätt kroppsnära.

Ahnna
6/14/11, 12:38 PM
#5

#4 Det låter helt okej. Du har ingen bild?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nejhanna
6/14/11, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har inte tillgång till mina egna bilder just nu, men via diverse söktjänster hittade jag en bild och en video där klänningen figurerar… inte särskilt lämpade för ändamålet tyvärr, men de ger åtminstone en vag uppfattning om stuket på klänningen (som vid båda tillfällena bärs ihop med den överklänning som jag alltså vill byta ut).

Det är alltså den andra klänningen från vänster det gäller. Nedan finns en länk till videon, men kvaliten är bedrövlig så jag vet inte hur mycket den är att ha egentligen…

http://www.videosat.org/video/EycjnVLA1hE/Santiago.html

Annons:
Ahnna
6/15/11, 10:15 AM
#7

Den tycker jag ser helt okej ut i ärmarna. Så vilken modell på 1300-talsöverklänning är du ute efter? Något rikt, fattigt eller mitt emellan? Tidigt eller sent 1300-tal?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: