Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1986 ggr
iZonia
2011-05-27 23:23

Sömmen fram på min klänning

Jag har nästan sytt klart en medeltidsklänning för hand och då jag använde mitt peronliga mönster så blev det ju en söm fram, den går upp till stax under bysten. Den sista biten skulle jag vilja sätta snörning i. Då jag använt en plattsöm och sedan sytt in kanten så blir utgångspunkten för att fålla och göra hål resen av biten lite udda. Hur brukar ni lösa det här?

/Hazel

Annons:
Maria Neijman
2011-06-02 19:50
#1

För att få snörning snygg, utan glipor, bör du fodra den biten där snörningen skall vara med ett stadigt tyg. Typ linne. Det behöver endast vara en liten remsa. Snörhålen skall prylas upp för att inte gå sönder och de bör inte sitta längre än 1,5 cm ifrån varandra. Använd under inga som helst omständigheter håltång och öljetter! de äter upp dit tyg och är inte heller korrekt ur ett historiskt perspektiv. Hålen kan vara lite längre ifrån om du inte har någon byst som överstiger A-kupa. Tänk också på att inte snöra "i kors" utan endast med ett snöre som en spiral. Och att hålen alltid har placerats mitt emot varandra.

Lycka till!

iZonia
2011-07-02 21:33
#2

Det jag funderade på var mest hur man får det att bli rakt och snyggt då det ena tyget är vikt mot avigan och det andra mot rätan. Fodringen ska ju vara just ett foder och påverakar inte tygets vikning. Man kan lösa problemet med att sätta på ett kantband eller dyligt men det är väl inte helt HK?

Upp till toppen
Annons: