Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3383 ggr
Jinaum
5/11/11, 9:42 PM

Att sy en hatt

Jag försöker mig på att sy en pillerburkshatt.

Men jag behöver lite hjälp. Jag kan inte för allt i mitt liv räkna ut hur stor cirkeln skall vara.

Tygbiten som skall bli brättet eller vad man skall kalla det är 65 cm. Varav 2 cm är sömsmån i det.

Hur skall jag göra för att få till cirkeln? Jag har försökt läsa mig till det men matte är inte min grej precis.

Annons:
Jinaum
5/12/11, 4:10 PM
#1

Efter mycket pill fick jag till det.

Skriver hur jag gjorde utifall någon tittar in på tråden och med vill veta.

Jag sydde ihop brättet, vek den ut och in så som den ska va på huvudet. Mätte och konstaterade omkretsen. Halverade omkretsen.

Nu var omkretsen alltså: 63. Hälften blev 31,5.

Jag tog 31,5/2= 15,75

15,75 blev alltså diametern på cirkeln.

15,75/2 = 7,875

7,875 blev alltså radien för cirkeln, alltså hälften av bredden.

Då för söms mån. Efter gigantiskt pillande och klippande passade struntet när jag räknade så här:

7,875+2,5= 10,375 som jag rundade av till 10,4. Jag skulle nog tagit 10,5. Blev liiiiite små knökigt.

Därefter gjorde jag en prick på tyget jag skulle klippa i och mätte från den 10,4 och gjorde ett streck. Jag höll på så tills jag hade fått en streckad cirkel som jag bara fyllde i. Lite som att följa prickar i en pysselbok. Smartast hade väl kanske varit å göra detta på papper, men ja. I alla fall. De blidde bra.

Hoppas folk förstår mig och att jag kanske kan va till någon hjälp för en gångs skull.

Hammarskogen
5/12/11, 4:26 PM
#2

Omkretsen på en cirkel= 2*pi*Radien dvs pi*diametern

Som pi brukar 3.14 räcka i noggranhet.

Det förutsätter att du vill ha en helt cirkelrund hatt

fayefaye
5/12/11, 7:49 PM
#3

Hade vart kul med bild sen när den är klar :D

Jinaum
5/12/11, 8:17 PM
#4

#2 Jibberish för mig. Mitt sätt va säkerligen mycket mer komplicerat än vad det behövde vara. Men jag förstår i alla fall vad jag gör då.

Dock så var det ju de där med å få cirkeln rund. De var därför jag räknade osm jag gjorde då jag inte hade en cirkel passare.

#3Ja vist. Personen som skall ha den skall prova den bara, osså ska pärlor å påfågel fjädrar på. Men sedan så!

Tänkte faktiskt visa upp alla kostymer jag sytt för skådespelet sedan.

MegN
5/17/11, 2:57 PM
#5

När jag gjorde en "pillerburkshatt" på fri hand gjorde jag först cylindern med rätt omkrets. Sen ställde jag den på ett papper och formade till den som ungefär den ellips som huvudet utgör. Ritade var kanten hamnade (man får rita försiktigt så man inte föser åt sidan samtidigt) och klippte sen ut den delen med sömsmån. Funkade skitbra!

Ahnna
5/17/11, 3:57 PM
#6

#5 Så har jag också gjort. Skrattande Det är inte rätt, men med lite pill så funkar det!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Jinaum
5/18/11, 12:00 AM
#7

Jag är bara glad att jag lyckades räkna ut det. Bara en hatt kvar sedan är jag klar så är det inte mitt problem mer *asg* Lite trött på att sy kläder jag inte är bekant med. Är ju viking egentligen.

Upp till toppen
Annons: