Annons:
Etikettallmänt
Läst 6099 ggr
SunnaSunniva
2011-04-12 18:22

Hur kunde en bal gå till på medeltiden?

Låt oss säga att det var en kunglig bal, där man inte snålade på något. Vad åt man, vad hade man för underhållning och hur dansade man? Finns det något annat intressant att berätta om dessa tillställningar? Glad

Tacksam för svar,

//Sunna

Annons:
Lillyblossom
2011-04-19 22:20
#1

Var väl en hel del exotiska rätter och mycket fyllda hela djur. Var på en rundvandring i Kalmar slott där de hade en hel svan på bordet och hela fiskar osv. Har hört nånstans (eller sett) påfåglar också.

Hörde på antikrundan ett avsnitt att man åt så mycket man orkade, eller rättare sagt, tills man spydde (i en specifik fin skål) och sedan fortsatte man äta. Allt för att njuta så mycket som möjligt av maten. Vilken tidsperiod detta var är jag inte helt hundra på. Kan ha varit mer åt renässanshållet.

För mer exakta uppgifter lämnar jag över till mer kunniga! ;)

Tomteslakt
2011-04-20 06:54
#2

Hmm, för det första dansade man inte så himla mycket på de högreståndsbalerna, det gjorde andra åt en. Det hade man så kallade lekare till, de spelade musik, dansade och sjöng eller underhöll på annat vis.

Vad gäller maten så kräktes man inte särskilt mycket under de finare middagarna, utan det var något som hörde de lägre stånden och tidigare epoker till. Man åt i så kallade sitrtningar, som kunde vraa i ett flertalet timmar, man reste sig inte från bordet för att gå ut och kräkas, toalettbestyr var dock ok.

Vad gäller maten var det på de kungliga hela djur (ibland), målade rätter och kryddade rätter, oftast användes arsenik- eller blyfärger för att göra maträtterna extra färgranna, med efterföljande hälsoproblem som effekt Skrattande. Kött var något som  hörde de finare stånden till, samma sak med vilt och vissa fåglar såsom svan, påfågel, vaktlar och fasan. Men fisk åt man dock i stora mängder om man hade tillgång till det, bl.a. finns det uppgifter från en middag under 1300talet (läs boken: En fjärran såegel, det stormiga 1300talet) om rätter som ut och invänd ål, nejonögon, anka i inälvor, karp m.m.

Kungliga högtidsmiddagar kunde hålla på i dagar, till och med veckor, med lite olika sysselsättningar där emellan. Maten serverades ofta av antingen blivande riddare (pager/väpnare) eller adliga ungdomar till häst ibland.

Lillyblossom
2011-04-20 15:29
#3

#2 Vad grundar du detta på att kräkningarna hörde till de lägre stånden till? Och framför allt, tidiga epoker?

Inte för att jag har så mycket kött på benen men vad de sa på antikrundan (där de hade ett kärl med sig, vilket experten sa använts till tillexempel att kräkas i) var att man hade detta kärl vid bordet, där man åt tills man storknade och sedan kräktes, vid bordet i kärlet (man fick ju bara gå ifån för toabestyr som du sa). Därefter åt man mer god mat eftersom magen var tömd igen. Jag tror ju inte i mitt stilla sinne att mindre bemedlade framkallade kräkningar i fina kärl vid matbordet endast för att kunna njuta av mer dyr, god mat.

Ledsen för att jag dragit upp ett sådant otrevligt ämne men är nyfiken på både var antikexperten fått detta ifrån och hur andra fått deras info. ;)

Hammarskogen
2011-04-20 15:47
#4

Det är första gången jag hör talas om att man använde giftiga färger till mat. Att det användes diverse giftiga ämnen till kosmetika under senare århundraden har jag hört.
Däremot har jag hört att man använde bladguld på mat och det är ju inget problem, det finns t.ex. fortfarande tysk likör med guldflagor och konditorer som smyckar med bladguld.

SunnaSunniva
2011-04-20 16:01
#5

Tack för alla svar! Mycket intressant att veta, speciellt det här om att maten var färgad med giftiga ämnen och att man kräktes upp för att kunna äta mer (vare sig det gällde de högre eller lägre stånden, hoppas att någon klarhet snart bringas i den frågan). Och tänk att unga adlingar till häst serverade maten ibland, på en sådan fest skulle man gärna ha viljat vara med. Eller ja, åtminstone så länge man slipper kräkas upp det man äter.Flört

Tomteslakt
2011-04-20 18:55
#6

Att man inte kräktes särskilt ofta (om du inte var stupfull eller magsjuk eller hade någon annan otäck åkomma) vid finare middagar var för att det var just ofint, redan då, och rent ohygieniskt. Det många gör misstaget är att direkt stämpla medeltidsmänniskan som en ohygienisk barbar. Men det var de långt ifrån.Framförallt lyftes det Engelska, Franska och Tyska hoven som särskilt upplyfta och sedelärande och fina. Det svenska "hovet" (om det nu existerade ett sådant under svensk medeltid) var dock inte särdeles bevandrade i kontinentala seder.

En middag varade som sagt under en mycket lång tidsrymd, dvs flera timmar och man åt inte särskilt stora mängder mat på en och samma gång för att frossa, utan lite av många rätter. Dock fanns det med säkerhet alltid några som inte kunde sköta sig vid bordet, precis som idag. Men för att kunna orka sitta vid sådana middagar kunde man helt enkelt inte vräka i sig och kräkas, personen skulle vara alltför matt och medtagen redan efter två rätter då.

Vad gäller maträttsfärgerna så är det ganska vedertaget att man använda just blyfärg och arsenikfärg för att piffa till maten, likväl som andra naturliga färgämnen också. Men blyfärg var man inte så himla medveten om att den var giftig, romarna t ex använde bly i sina rör, utan att veta om att det var oerhört giftigt att inta. Vad gäller arseniken så visste man att på ett ungefär att det var giftigt i sig, men som färg var man förmodligen inte lika noga.

Annons:
Anthka
2011-04-21 06:36
#7

Jag har svårt att se att man skulle ha frossat i mat, oavsett om man kräktes upp den igen eller inte. Det är en sak att äta god mat under en lång tidsperiod (gästabud pågick ofta i dagar) och med flera sittnigar. En helt annan sak att frossa i den och trycka i sig såpass mycket att man blir övermätt. För mig låter det beteendet mer 1600-tal än medeltida. Det är väl belagdt att man under barocken åt kopiösa mängder mat under förhållandevis kort tidsperido vilket gjorde att modet såg ut därefter (titta på 1600-tals portträtt, det är inga små smala människor som portträtteras). Under medeltiden däremot så är modet slankt och smärt. Att äta kopiösa mängder mat på 1600-tals manér gör ju uppenbarligen att man har svårt att komma i sina smärta tighta kläder efteråt.

Appropå kräkningar förresten, varför i hela friden skulle man slösa med mat på det sättet? För det är verkligen slöseri att kräkas upp mat bara för att kunna äta mer. Det är en sak att servera många rätter för att visa att man har råd med det. En helt annan sak att kasta bort dyrbar mat. Tvivlar inte på att antikrundan har gjort det uttalandet men jag ställer mig starkt tvivlande till den expert som påstått det. Det låter ärligt talat befängt oavsett tidsperiod.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Loviz
2011-04-21 11:00
#8

Man har hittat blyrör i Varnhemskloster. Så det användes senare med(och här uppe i kalla norden).

Lillyblossom
2011-04-26 13:14
#9

#7 Jag håller med att det verkar konstigt att slösa med mat på detta sätt. Och det kan mycket väl vara som du säger att det tillhör senare tidsperioder och inte är medeltida. Men man kan väl säga att det tordes vara väldigt ovanligt om det nu alls existerade. Som sagt, hade varit kul att veta vad experten fått detta ifrån.

#6 Vad jag förstod på uttalandet så ansågs det som just fint att göra på detta sätt. Men som sagt, det kanske är en annan tidsperiod och ovanligt om det ens existerade…

SunnaSunniva
2011-04-26 19:36
#10

Jag var på en guidad tur på Läckö slott för några år sedan, och min vän som jag gick med påminde mig nyligen om att guiden där berättade att man under de stora festerna brukade ha med en fjäder så att man kunde gå in på dass och kittla sig i halsen för att tömma magen när man hade ätit för mycket. Det hade jag själv glömt bort, men nu när jag blev påmind om det så minns jag faktiskt att det var så guiden sade. Antikrundans expert var med andra ord inte ensam om detta påstående, och då ökar väl chansen för att det faktiskt är sant? De kan ju i alla fall knappast ha tagit det ur tomma intet.

Anthka
2011-04-27 17:34
#11

#10 det förekommer ganska många villfarelser och andra felaktigheter om medeltiden (och andra epoker med för den delen). Jag har aldrig hört talas om att man kräktes upp mat under medeltiden och håller det inte för troligt (men det behöver inte innebära att det inte är sant).

Jag har dessutom hört otaliga guider, och pratat med andra som hört guider berätta hur medeltidskvinnan inte fick arbeta eller hur alla kvinnor över 15år var tvingade att ha någonting på huvudet, ex en coif. Påståenden som är grovt felaktiga men som sprids som sanningar. Ergo, bara för att en guide eller "expert" har sagt det behöver det inte vara sant, men visst kan det vara det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MagganM
2011-04-27 22:04
#12

#10, Guidningen på Läckö slott är till den största delen inriktad på Magnus de la Gardie, som levde på 1600-talet, så det går inte riktigt att använda som exempel.

SunnaSunniva
2011-04-28 13:12
#13

#12 Jag får nog kolla upp tiderna jag talar om lite mer exakt i framtiden så att jag vet att jag rör mig i rätt epok. Men 1600-talet ligger ju i alla fall nära medeltiden rent tidsmässigt, och egentligen tycker i alla fall jag att det mest intressanta i just detta hänseende är att veta om en så märklig sed förekommit i Sverige i historien över huvud taget. Sedan om det finns exempel från något århundrade senare eller tidigare eller när som helst, så tycker jag ändå att det är värt att ta upp i sammanhanget eftersom det är samma besynnerliga företeelse det handlar om, medeltid eller inte. Vidare, om det förekom på de la Gardies tid att man kräktes upp maten på de fina festerna (om det nu gjorde det) så är det väl inte omöjligt att det även förekom under den sena medeltiden?

Annons:
Anthka
2011-04-28 15:38
#14

#13 att hävda att medeltiden ligger nära 1600-talet låter i mina öron stilvidrigt. Och jag tvivlar på att den upplysta renässansmänniskan skulle gillat att bli negligerad på det sättet, eller att den ännu mer upplysta 1600-talets människa att bli sammankopplad med "den mörka medeltiden"Flört

Det är en hel värld och ett helt annat sätt att se på livet, samhället, världen mellan den sena medeltiden och 1600-talet. Bara det faktum att Sverige är katolskt under medeltiden och lutheranskt under 1600-talset säger en hel del.

Skulle du säga att det tidiga 1800-talet är detsamma som idag? Det ligger ju nära varandra rent tidsmässigt.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SunnaSunniva
2011-04-28 22:46
#15

#14 Förlåt, då gjorde jag väl bort mig igen.. Men det är sådant som händer, och jag har heller aldrig utgett mig för att vara en expert på historia. Flört Sedan menade jag inte att medeltiden och 1600-talet skulle var "samma" på något vis, jag tänkte bara att medeltiden ebbade vad jag vet ut någon gång på 1500-talet (slutet räknas väl till 1520-talet, eller har jag drömt det?) och 1600-talet började uppenbarligen år 1600, ca 80 år senare med andra ord, om min uppgift nu stämmer. Nog vet jag att det hände väldigt mycket under de åren med samhället, kulturen och religionen (och nog inser jag att förändringarna inte började exakt år 1520 utan troligen långt tidigare), men samtidigt föregicks ju denna pånyttfödelse inte av Ragnarök; det gamla samhället gick ju inte under och dog ut, det nya byggdes på det gamla och därför borde väl en del av det ha levt vidare även under 1600-talet, trots att mycket förändrades? Livet hade väl ändå inte omskapats i grunden och förvandlats helt, åtminstone inte för den större befolkningen på landsbygden som inte nåddes av upplysningen i lika hög grad? Rätta mig om jag har fel, jag är alltid glad för att lära mig nya saker, men förstå mig rätt. Glad

Anthka
2011-04-29 07:34
#16

#15 Svensk medeltid brukar man säga slutar i och med att Gustav Vasa blir kung 1521/1523. Italiensk medetlid slutar redan under första halvan av 1400-talet. Så när medeltiden "slutar" är väldigt flytande. Rennäsannsens idéer nådde med all säkerhet Sverige framför allt som vi har haft en period med danska Kristian II som kung och han var en renässanshärskare ut i fingerspetsarna.

I och med att bland annat Sverige inför reformationen så upplever vi någon form av ragnarök, från att ha varit katoliker så blir vi protestanter någonting som påverkar hela samhället, ända ner till den större befolkningen på landsbygden. Livet förändrades och omskapades just i grunden, det blev dödsstraff på att vara katolik någonting som tidigare hade varit den enda rätta tron. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2011-04-29 07:45
#17

Det man får tänka på också är att delningen mellen katolska tron och den protestantiska blir även fär vanliga gemena man och kvinna ganska omtumlande. Framförallt som det under 1600talet blir olagligt och (har jag för mig) belagt med stränga straff såsom dödsstraff bl.a. att vara katolik. Och det innbar ju att man bröt även med katolska seder och bruk.

Men sen för att återgå till den kungliga balen så finns det mig veterligen inga belägg för att man skulle ha ätit såna kopiösa mängder med mat att man behövde kräkas under middagen, om man gjorde det efteråt eller om personen hade någon ätstörning ska jag låta vara osagt. Dock finns det en skildring om vikingar i österled (i vitrysssland har jag för mig, rätta mig gärna ni som är vikingar är) av en arabisk krönikör, men den får man ta med en nypa salt då han med all säkerhet vill ställa sin egen kultur som överlägsen och bättre och dessa barbarer som ohygieniska vildar.

När man dansade, de få gångerna man gjorde det, var det inte pardans som vi ser under 1600talet och framåt utan mer män mot kvinnor i grupper m.m. Men annars hade man ju som sagt andra som gjorde det åt en, så kallade lekare.

Under själva middagen hade man som sagt också även mekaniska hissanordningar för att duka och duka v borden, på våningen ovanför gästerna.

Men man måste hålla koll på var i Europa man var, för det är stoooora skillnader mellan nordiska hovens och de kontinentala hovens, italienska och spanska hovens middagar/baler. I norden var det betydligt mer sparsmakat vad gäller utsvävningar och prål.

SunnaSunniva
2011-05-01 22:36
#18

Tack så mycket till er alla för att ni delar med er av er kunskap, jag är glad att ni finns här och bringar klarhet i de missförstånd som tydligen finns om historien. Så tack för era svar. Glad

Upp till toppen
Annons: