Annons:
Etiketthantverk
Läst 4723 ggr
Drasion
4/9/11, 6:46 PM

Läder väska

Hej! :D

jag hade tänkt att testa att göra en egen medeltids väska i läder men jag vet inte helt hur jag ska gå tillväga.

Jag hade tänkt göra en bältesväska från lite tidigare medeltid ca 15cm i höjd och ca 20cm i bredd.

Så jag har lite frågor om detta ämne.

  • vad för läder som vore bäst att använda, både för slitage och tidsmässigt?
  • hur ska jag gå tillväga när jag tillverkar väskan (Nått speciellt jag ska tänka på)?

Alla tips och trix är högt uppskattade, känner att jag behöver all hjälp jag kan få. :)

//Emelie

Annons:
Ahnna
4/11/11, 11:49 AM
#1

Kul att du vill sy i läder! Glad

Ryggläder eller sidläder brukar bli bäst, eftersom bukläder ibland är mindre fast att arbeta i. Du bör satsa på minst 2.5 mm, gärna 3.5 mm, för att få en väska som är "styv" och inte tappar formen efter några månader av användande.

Jag rekommenderar att du googlar eller kollar på YouTube. Där finns en del instruktionsvideos för läderarbete, kanske finns det något som du har användning för.

De verktyg som jag använder är:

Skärsyl
(Eventuellt också en rundsyl för att göra hålen lättare att sy igenom.)
Sadelmakarnålar 2 st
Hålmarkerare på trissa (ser ut som en liten pizzaskärare.)
Vaxad lintråd storlek 18/2
Kantskärare
Brytbladskniv

Med hålmarkeraren (som säkert heter nåt annat egentligen) så markerar jag upp längs kanterna på bitarna var jag ska sy, cirka 2-3 mm från kanten. Då får man ett antal små markeringar med exakt samma mellanrum hela vägen, så att stygnen blir snygga och lagom små.

Kantskäraren använder jag på alla kanter, både framsida och baksida, för att göra kanterna snyggare och mjukare och helt enkelt mindre amatörmässiga. Använder man ingen kantskärare, utan bara skär ut bitarna med brytblandskniven, så tycker jag att det ser väldigt dåligt ut och jag får intrycket att tillverkaren av väskan är antingen lat eller okunnig. Kantskäraren kostar inte många kronor och gör att arbetet ser 100 gånger snyggare ut.

Med skärsylen gör jag hål där jag har markerat att de ska vara. Eftersom en skärsyl är något "diamantformad" så måste man hålla den i rätt vinkel när man gör hålen för att sömmen ska bli snygg. Testa på en provbit!

Rundsylen kan man använda till att köra igenom alla hål så att det blir enklare att föra igenom nålarna, men jag brukar fuska med det. Det är sällan jag stöter på problem, faktiskt.

Alla remmar som ska fästas på väskan "osthyvlar" jag med brytbladskniven. (Det här är jättesvårt att förklara utan bilder, men försök hänga med!) Med det menar jag att jag drar ut ett ganska långt blad på kniven och lägger den kanske 2-3 cm från kanten på remmen som ska sys fast, i längdriktningen alltså, och sen drar jag försiktigt bort det översta lagret med läder som om jag hyvlade en ost. Målet är att göra en fasad kant så att remmen ser ut att "smälta samman" med väskan där den är fastsydd. Då blir det ingen skarp kant där som det skulle bli annars eftersom lädret är kanske 3.5 till 4 mm tjockt. Hela ytan som ska sys fast mot väskan hyvlar jag alltså med kniven, mest vid änden på remmen och sedan mindre och mindre ungefär 2-3 cm så att det blir lite av en "skidbacke" på baksidan av remmen.

Sen syr jag med två nålar (sadelmakarsöm) och färdigvaxad lintråd. Har man bara ovaxad tråd så måste man vaxa den med en bit bivax innan man börjar sy. Jag tycker att det tar sån tid och är så jobbigt, så jag köper alltid färdigvaxad tråd.

Det finns väsktillverkare som inte syr på riktigt, utan bara laskar sina verk. Det betyder att man istället för skärsyl tar en håltång och gör små hål med den, för igenom en laskrem (läderrem) och drar ihop läderbitarna. Det var vanligt på t.ex. 70-talet att man gjorde handväskor och dylikt på det viset och personligen tycker jag att det är hysteriskt fult! Och slappt. Själva höjden av lathet. Obestämd Jag syr alltid med riktiga stygn, för det ger ett finare intryck, är mer Historiskt korrekt och ger en mycket hållbarare väska som inga småsaker kan åka ur eftersom läderbitarna är 100% sammanfogade hela vägen runt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Drasion
4/12/11, 7:37 AM
#2

Oj tack!!

Det var verkligen jätte bra information! :D :D

Lillyblossom
4/19/11, 10:25 PM
#3

Dito :D

Upp till toppen
Annons: