Annons:
Etikettallmänt
Läst 2822 ggr
LinaN
3/25/11, 9:40 AM

Knappt en månad kvar! Ale

jäklar! Det kommer som en chock varje år! Vi är i slutet av mars och det är dags att sy litet nya plagg till årets säsong…. men är man ute  i god tid? Nej, självklart inte!

Jag tror det blir till att fuska med symaskinen på min nya hängsleklänning och mina nya pösbyxor. Sen när ma ngått ner mer i vikt så kan man sy in för hand istället på klänningen…..

vilka kommer till ale i år?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Cornerstone
3/25/11, 4:10 PM
#1

Har inte riktigt bestämt mig än. Men vi blir ett par från Huskarlarna iaf.

fayefaye
3/25/11, 6:37 PM
#2

Jag och min sambo ska dit, men vi har nog inte så tidsenliga kläder.. för visst är det vikingatid som gäller?

LinaN
3/26/11, 12:01 AM
#3

#2 jo, det är vikingatid som gäller :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

drutten2
3/26/11, 7:40 PM
#4

Kanske dyker upp (i vanliga kläder) och kikar runt.Flört

Var där förra året, mycket trevligt.Glad

zayla
3/27/11, 2:30 PM
#5

Jag kommer vara där med mitt lilla marknadsstånd…som jag inte hinner ändra på så det blir väl lika tossigt som ifjol! Skrattande

Lillyblossom
3/27/11, 11:51 PM
#6

Kommer jag så blir det i vanliga kläder! Gör inte om samma misstag som i foteviken. Gud vad jag kände mig malplacerad! SkämsHade inte en tanke på att den var vikingatida! (Därför jag betedde mig så konstigt LinaN. ;)

Annons:
LinaN
3/28/11, 9:41 AM
#7

#6 haha! det var du som lärde dig nålbinda hos mig va?

Jag har nu beställt mina nya tyger, dels till min nya hängsleklänning och till sambons kaftan-foder. Sen blir det till o sy som en blådåre! :D de kommer nog nu idag eller senast på onsdag, Kerstin är väldigt snabb på att skicka :D

Sen så ska man börja se över all utrustning och vad man måste uppdatera och fixa med också. Vi har en säng o bygga jag o sambon, för i år VÄGRAR jag sova på backen med tanke på att det var -7 om natta förra året. och i år kommer vi faktiskt ha med oss både sovsäck och vanliga täcken förutom våra vikingafiltar för i år ska vi INTE frysa! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
3/29/11, 10:03 PM
#8

#7 Hehe ja, Gud det var så pinsamt! Än värre att jag var helt disträ så jag hälsade ju inte eller pratade med någon annan! Var verkligen inte alls mig själv. Skrikandes Nog för att jag sagt att jag är lite blyg men… "Suck"!

Tina69
3/30/11, 12:27 PM
#9

Vilket datum är Ale vikingamarknad i år då ?

LinaN
3/30/11, 5:40 PM
#10

#9 första helgen i maj. 6-8 maj

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
4/8/11, 12:00 AM
#11

#7 och 10

De du Lina! Klokt nog o ta en säng för säkerhetsskull! Själv tänker jag sova i bilen i sovsäck.

pst! marknaden är 7-8 maj men för de som ska sälja får komma på fredagen o förbereda sig.

LinaN
4/8/11, 8:51 AM
#12

#11 jo, vi ska ju bygga oss en säng nu så förhoppningsvis så håller den ^^ annars har vi extra mycket ved ^^

men nu har jag kommit igång med sömnandet av min nya hängsleklänning och det blir hur fint som helst :) Innan veckan är slut är klänningen klar om inget mer går snett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
4/9/11, 3:08 PM
#13

#12 Få se bild sen :D

Annons:
LinaN
4/9/11, 4:52 PM
#14

#13 den är klar, kommer posta länk till min blogg här sen så ni kan gå in o kika. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
4/9/11, 8:09 PM
#15

Kul, vad har du för blogg då? :)

LinaN
4/9/11, 10:13 PM
#16

Stick du stygga Sticka hittar man min blogg :D

blir inga bilder ikväll, men inom de närmaste dagarna kommer det upp där iaf. vill ha litet vettigt ljus när man fotar.  Men bör ha tid imorrn då jag har morgonfodringen i stallet. Tjohoo, upp kl 05.30 för att åka till stallet o mata djuren o släppa ut åbäkena :D

Men det finns annat att läsa och titta på i bloggen sålänge ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
4/12/11, 2:43 PM
#17

Nu måste jag instämma att det är chock…. jag märker att det fattas det som jag skulle ha beställt tidigare/ordnat tidigare m.m… så nu går allt i sista minuten det här..usch!! Vad jag har o göra..

  • nålbinda klart ena sockan i väntan på vikingaskorna
  • sy kanten på bordsduken
  • sy påse till långbågen men kogen kanske får vänta?
  • på jakt efter tyg till en hängselklänning i linne
  • nålbinda till marknaden
  • tälja nålar
  • keramiken är klar!
  • sy in kylarväskan (som jag inte gjorde förra året)
  • väntar in beställningar som ska komma…

Får se hur mycket jag hinner och sånt… påskhelgen blir nog en del o göra, tack o lov för de extra dagarna.

LinaN
4/12/11, 3:45 PM
#18

Bloggen uppdaterad med bilder nu!

Jag ska sy mig ett par pessetåfflår också, har planerat att göra det nu i dagarna, det tar mig knappt 2 timmar o få ihopa dem. så en timme per toffla. Hoppas bara dessa passar mig nu, de förra jag gjorde passade sambon min….. jag har strl 39-40 i skor o han har 46or…. :S

Gör en lista ^^

  • Pessetåfflor, sy klart
  • Brickband, tvätta och sy fast på hängsleklänningen
  • Trä om mitt pärlgehäng och leta rätt på den saknade berlocken
  • Kila om min kaftan i innerfodrets rygg
  • Bygga säng
  • Sy klart sängkläderna

Så det är litet kvar o göra ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
4/12/11, 6:18 PM
#19

#18 Tjusigt!

LinaN
4/12/11, 8:26 PM
#20

Så, då vart pessetåfflår no2 klara o de passar mig! :D Nu ska de bara broderas när jag känner för det!

Bandet är tvättat och hänger på tork nu.

Tyg att kila i ryggkilen är framplockat :D Så nu ska man bara få tummen ur och klippa upp och sy i.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
4/21/11, 2:54 PM
#21

Uppdatering! ^^

  • sockorna klara
  • vikingaskorna har anlänt
  • skippar att sy linneklänningen o använder de jag har
  • halva sidan av bordsduken sydd
  • långbågen hämtas nästa vecka = sy påsen!
  • Pallen måste lagas!! (glömde detta!)
  • Kanske jag hinner sy en större tygväska i ylle?
  • Kanske färgar mer garn på söndag-måndag?

                                            Skrattande

zayla
4/25/11, 3:05 AM
#22

Checkad

  • Linnetyg till kylarväskan
  • På G - kantstygn till gröna bordsduken
  • lagat röda hängselklänningen
  • sytt ny liten linnepåse

imorgon:

  • laga lila hängselklänningen
  • laga en av pallarna
  • forts sy gröna bordsduken
  • Tälja ?
  • ? sy minikoge ?? beror på det skinn jag har är ok.

Nästa lördag/söndag:

  • sy långbågens påse
LinaN
4/25/11, 8:49 AM
#23

 min lintråd håller på att ta slut, nog bara 10 meter kvar på rullen, tur man beställde mer nu i helgen! så det bör komma i veckan här!

har fått ihopa min kniv, nu ska det bara täljas till handtag och göras knivslid till den också…. sen börjar jaag närma mig nåttsånär färdig ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
4/25/11, 9:14 PM
#24

#23 Kniv? ojoj då måste jag se hur du har gjort med handtaget och knivsliden! För jag funderar på o köpa en men vill höra hur du har gjort ifall man kan göra egen (låter tufft det : ))

Lila hängselklänningen o bordsduken klar!

Pallarna ja, ena blev färdig och i bättre sits än i fjol men den andra och sista benet fick jag inte pli på så jag får forts nästa helg med det. Tog halva eftermiddagen o grejja med pallarna.

LinaN
4/26/11, 7:24 AM
#25

nu har lintråden tagit slut…. och kniven är klar. så dagens projekt blir att påbörja en knivslida. sen borde jag ordna med en ny huvudduk till mig själv också….

#24 det är inte så svårt bara man har grejorna till det ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
4/28/11, 11:03 AM
#26

Nu har jag min nya långbåge hemma och det gick bra o dra den så nästa vecka ska jag testa på bågskyttebanan! Skrattande  Tror jag… kom på att jag måste ordna på marknaden en armskena! Annars gör det nog säkert ont när tråden går tillbaka Tungan ute

LinaN
4/29/11, 6:34 AM
#27

Igår vart jag och väninnan ute och gjorde trollhättan osäkert. Vi fick handlat plank till min och sambons säng så idag påbörjas projekt bygga säng. Förhoppningsvis så är vi klara under dagen med själva konstruktionen, sen blir det en faslig massa slipande med slippapper.

Och jag ska fortsätta på min kaftan, fick hem lintråden igår men givetvis vart det fel färg. deras produktbild är så dålig att man inte ser färgerna ordentligt, så nu blev det halvblekt istället för natur…. men det går det med, men man blir ändå litet halvirriterad. :(

Sen att man är vaken ohedniskt tidigt en fredagmorgon gör ju inte saken bättre heller. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
4/29/11, 11:07 PM
#28

Uppdatering!

Allt sytt är klart! Nu bygger sambon och kompisen på sängen. :) Imorrn blir det en massa slipande på schemat :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
4/30/11, 9:08 AM
#29

Ändrade planer!!

Måste sy en vikingatida struthätta (försöka) av det tjocka vadmalstyget jag hade tänkt till Långbågen. Har i torsdags kväll studerat en massa bilder på nätet för att se hur det sys. Det är för att skydda mina hörisar om det skulle bli lite regn. *hoppas inte*

Lila hängselklänningen har blivit uppsprättad o ska sy en tvärsöverband mellan sidorna så jag kan ha på den ovanpå den varma ylleklänningen. Har inget större tyg kvar för kilar eller sånt.

Så helgen blir lite av olika syprojekt, vädring av mantel, marknadsstånd m.m. och se över brädorna till ståndet. Hinner jag inte allt idag har jag imorgon på mig också…

LinaN
4/30/11, 8:27 PM
#30

jag har uppdaterat min blogg med litet bilder från sängbygget…. Den är klar nu! och vi kommer sova riktigt lyxigt jag och sambon :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
5/1/11, 11:53 AM
#31

LinaN! Dina tåfflor är sjukt snygga!! Älskar dom! :D Hur är dom gjorda? Såg att det inte var någon söm mitt uppå… Vilken tidsperiod tillhör dom? Gillar dem skarpt! Broderingen framför allt!

(Tänkte på svastikan… Man kan ju använda den både medurs och moturs. Och eftersom den är så nagativt laddad medurs så kan man ju göra dem moturs om man vill särskilja sig.)

LinaN
5/1/11, 4:26 PM
#32

#31 jadu, jag tror det är ett par skinnskor från typ 1100-talet egentligen så de är mer medeltida. Sömmarna sitter på sidorna istället.

på natten när alla andra sover men jag måste upp o kissa så struntar jag i vilken tidsperiod mina skor tillhör ^^ bara jag slipper frysa om fötterna men jag vill inte ha foppatofflor ifall man stöter på någon. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
5/2/11, 4:51 PM
#33

Ok. Sant sant. Var det vanligt med tofflor btw? Fina är dom iaf. ;)

LinaN
5/2/11, 6:29 PM
#34

#33 ingen aning…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
fayefaye
5/4/11, 7:12 PM
#35

Nån som har koll på när marknaden öppnar på söndagen?

LinaN
5/4/11, 10:44 PM
#36

#35 de har öppet 11-16 bägge dagarna. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fayefaye
5/5/11, 7:48 PM
#37

Ok, tack!

Upp till toppen
Annons: