Annons:
Etikettallmänt
Läst 2080 ggr
Tomteslakt
2011-03-16 12:26

Vad får ni allergiska utslag av?

För att spinna vidare på tråden make-up eller inte. Då den tog en mer allmäninriktning.

Vad är det ni ser som nono eller får obehagliga hostattacker eller allmänt kli i sax- och klippfingrarna av?

  • För min egen del är det offentlig rökning på event eller marknader, dels för att jag själv är ickerökare och tycker det är äckligt, men sen också för att det fanns ju faktiskt inte tobak i Europa under medeltiden och vikingatiden. Ska man måst behöva röka (det kan ju inte vara en rättighet) så bör man göra det där det inte syns för publik och turister iaf.

  • Sen kan jag ju Sen faktiskt moderna gympaskor till tidsenlig dräkt, ska man ha moderna skor kan man ha lite diskreta, inte vad jag sett rena gympadojor ;).

  • Sen kan man ju alltid ta de som kallar sig musiker och behöver använda sig av ljudförstärkning på instrumenten, det hörs bra nog som de är, jag lovar Skrattande.

Vad skulle ni andra säga får era nackhår att resa sig?

Jag kan ju säga att jag iaf försöker hålla mig från att hoppa på vederbörande och korrigera, oftast funkar det ;)

Annons:
Ciona
2011-03-16 15:23
#1

på medeltidsveckan är det helt klart piraterna tycker jag!
Vad gör dem där?

annars är krossad sammet inget jag vill se…

Tights under kjorteln är inte så snyggt det heller.

Jag tycker att tillexempel remsandaler är helt okej, dock inte med strumpor (men det är det ju aldrig)

LinaN
2011-03-16 16:35
#2

krossad sammet och andra avarter inom textilier….

Sen är jag allergisk mot de som kommer till marknader iförda jutesäckar och med plastvikingahjälmar med horn på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2011-03-16 17:16
#3

oooh, jag kan nog lägga till en. Folk som kommer till medeltidsmarknader iförda alvkläder eller annat från fantasy- och lajvvärlden. ;). Har faktiskt sett folk komma med plastöron och legolasfrisyrer och extra vitsminkade för att "smälta in" bland medeltidsfolket. Jo tjena :D.

Sen har jag oerhört stor allergi mot folk som fuskar inom tornerspel i utrustningen, med t ex stickade brynjor, plastgrejer m.m. Kör till att alla inte har råd med en hel utrustning från början, men de som hållit på i flera år och fortfarande inte vill? Det är ju ändå en extremsport med skador som vardagsmat.

Ahnna
2011-03-16 23:55
#4

Förutom det som redan har skrivits… folk som fuskar med eld! Höll på att ge en bekant en örfil för ett par år sen, då vederbörande använde T-gul som tändvätska och höll på att brinna upp flera gånger men ändå inte avbröt sin show. "Det ska vara så". NEJ!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tonye
2011-03-19 08:28
#5

Jag förstår hur du menar och det är svårt att få drömma sig bort ett par timmar eller en vecka när folk röker spelar på mobiltelefonerna eller springer runt med NIKE AIR på fötterna M,M he he he . Jag kan ju bara säga att ;;;;;  TOMTESLAKT du har skrivigt så himmla bra så att jag ej kunde inte skriva det bättre skällv!!!!!!!!!!! INSTÄMMER HELT tummen upp för dig!!!Cool

moeler
2011-03-19 09:51
#6

Jag kan tycka att man får skilja på äpplen och päron ibland!

På offentliga medeltidsmarknader har jag inga problem med att acceptera det mesta (även om jag ärligt skall erkänna att pirater och alver känns märkligt).

På events däremot har jag högre krav. Jag tycker också att rökning i tid och otid är ett otyg. Däremot (då jag är en exrökare) tycker jag att en undanskymd rökruta är helt ok. Hellre det än olidliga rökare med abstinens!

Sen tycker jag att man har rätt att ifrågasätta (men på ett snyggt sätt) om någon år efter år kommer i samma fusksydda linnetrasa med gympaskor. Hos oss erbjuder vi hjälp genom att visa bra exempel på "rätta" kläder.

Däremot finns det ett område där jag är väldigt ambivalent. Snusning! De små portionspåsarna syns knappt inte så de är inte så farliga men stora rinnande mubbar är inte OK! Jag snusar själv så det är ett litet problem för mig:-)

Annons:
Tomteslakt
2011-03-19 18:53
#7

Snus har jag inget problem med, det skadar ingen annan och syns oftast inte, oftast ;). Men sen tror jag nog inte att man någonsin har "rätt" att korrigera andras kläder/dräkter om inte personen vill det eller att man är ordförande eller annan styrelseperson i den aktuella föreningen. Annars tror jag det kan väcka ont blod, eller snarare..jag vet att det gör det.

Dock anser jag att inom tornerspel (i alla fall på SM/Rikstorneringen) så ska ALLA riddare ha riktig uttrustning, dvs skyddsutrustning gjord för den sport vi utövar. Det ska vara ett krav.

Men klart man kan morra i den lilla umgängesgruppen eller vid sybordet med likasinnade :)

Men pirater och fantasy i medeltiden, det har jag svårt för. Medeltidsveckan heter ju just medeltids… just därför att det ska vara medeltid, inte landsknektar (renässans) eller 1700talspirater eller dylikt otyg. För att inte tala om moderna turister, fy bubblan!!! Flört

Upp till toppen
Annons: