Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2905 ggr
Ciona
3/9/11, 6:08 PM

Moy Bog och klänning med helvetet-fönster

Hej

Jag planerar att sy en Moy-Bog klänning men har en fundering kring framkilar. På historiska världars tolkning ingår inte framkilar (?) jag har sett andra med dubbla kilar fram i samma storlek som de övriga men också framkilar som varit mindre än bak och sidokilarna. Är detta en tolkningsfråga eller hur ska det vara?

Har också lite funderingar kring en klänning med helvetetfönster. Ungefär hur mycket tyg går det åt till en sådan?

Jag har inte så mycket referenser men vill gärna va HK
Planerar att göra som en "hängsel rygg" (ungefär som ryggdelen  i Moy Bog) samt ha armhålen ner till höften ungefär. Undrar lite över längden, har för mig att jag har läst att den inte behöver vara hellång, och även här hur det blir snyggast att ha kilarna?

Spåna gärna med migGlad

Annons:
Anthka
3/9/11, 8:20 PM
#1

Här finns principskisser på moy-bogen samt bild på vad som faktiskt hittades: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/moy.html
Om man har kilar framtill eller inte är alltså bara en tolkningsfråga eftersom det inte verkar finnas mycket kvar av plaggets framsida.

Helvetesfönstersklänningarna hade, efter vad jag har förstått av målningar, samma typ av hela baksida som framsida. Tänk dig en vanlig klänning där du har öppnat upp ärmhålen till absurdum. Alltså ingen lustig skärning baktill. Vad det gäller tygåtgång, gör ett provplagg först så ser du själv. Det är jättesvårt att beräkna tygåtgång åt någon annan.  Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ciona
3/9/11, 10:30 PM
#2

Tack så mycket :) jo lite svårt att se men jag tror jag använder mig av framkilar för fallets skull.

jag får forska lite i det där, det skulle vara snyggt som jag tänkt det. men vill man vara korrekt får man anpassa sig lite Cool

lillalollo
3/10/11, 9:35 PM
#3

Kika här så får du det hela på svenska med bilder. Alla mått är översatt till cm från tum

Det finns även länk till Moubog fyndet så att du ser den ursprungliga varianten.

Bilden på sidan visar damer i samma skärning på sina klänningar när du kommer in på sidan.

Detta är index sidan för allt jag sytt och illuminerat filmat och ja "you name it,

i medeltistecken, här kan du finna fler inspirerande klänningar och dräkter.

Står i begrepp att sy en ny något större MoyBog har haft temperatur växlingar i garderoben:)) En ny i linne jag väljer den här modellen för den är så bekväm lixom man syr den ju lite som en handske, precis efter kroppen.

Ahnna
3/13/11, 11:33 AM
#4

Jag har sett några illumineringar där klänningar med helvetesfönster har varit betydligt smalare i fram än i bak. Alltså, den del av klänningen som täcker bröstkorgen har varit väldigt smal och delen som täcker ryggen var mycket bredare. Men några varianter, till exempel som modellen sedd i Luttrell Psalter, verkar vara ungefär lika bred i fram som i bak. (Och med stor båtringning.) Länk: http://www.silkewerk.com/images/luttrell3.jpg

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
3/13/11, 11:37 AM
#5

#4 Du har helt rätt, jag har också sett dem. Men jag har aldrig sett någon med smalare rygg än bröst, så som trådstartaren undrade över. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/13/11, 11:48 AM
#6

#5 Nej, smalare rygg än bröst har jag aldrig sett heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ciona
3/15/11, 5:36 PM
#7

#4 den modellen var läcker

tack för länken till måtten. Jag började för några dagar sen på min mörkgrå moy-bog har sytt ryggen och alla kilar så det går framåt. kommer bli så snyggt :D

Upp till toppen
Annons: