Annons:
Etiketttornerspel
Läst 4063 ggr
gladagalten
2011-03-09 10:56

Shabrak med huva

Jag håller på att sätta ihop ett medeltidsläger med korståg som tema. Ska sy ett sådant här shabrak

http://www.ancientresource.com/images/medieval_crusades/knights-templar/templar.jpg

Jag har sytt ett shabrak utan huva tidigare, men behöver få lite tips om hur man får till en huva.

Annons:
Tomteslakt
2011-03-09 13:39
#1

jag skulle rekomendera att du syr huvan och schabraket var för sig, så att man kan ta av huvan vid behov, samt att det blir betydlgit enklare att rusta hästen i övrigt. Detta har jag gjort på min kuse, som du kan se på min presentationsbild.

740tjejen
2012-07-02 14:18
#2

Lånar din tråd lite.

Tänkte mig på att sy mantel samt matchande till hästen, men hur får man tag i beskrivning och vilket material ska man ha,.

LinaN
2012-07-03 09:10
#3

#2 finns en artikel här på medeltiden iFokus om hur man syr ett schabrak till hästen.

Håller med Tomteslakt, 2 delat schabrak är ett måste för att smidigt kunna hantera alla delar.

Påbildensom du länkar till ser schabraket ut till att vara en framdel med huvudtäckning, och sen en del baktill. Det funkar också.

Själv är jag ingen fanstast av varianten man har som är som ett vanligt hästtäcke bara längre och läggs under sadeln. Utan jag tyucker bättre om de som är två separata delar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: