Annons:
Etiketthantverk
Läst 3006 ggr
Tomteslakt
2011-03-05 17:43

Källor?

När ni andra återskapar, vilka källor använder ni då? och vilka skulle ni ge till nybörjare? Jag vet att en del spottar och fräser mot sofias atelje och vissa prisar dom.Och vad lägger ni för argument för att det verkligen stämmer i källorna och kläderna/utrustningen idag?

T ex var hittar man belägg för att vikingarna t ex hade pösbyxor i så stor utbredning som det återskapas i idag? Vet man alls att de hade pösbyxorna? som faktiskt är ett muslimskt plagg för män.

Jag skulle klart kunna rekomendera manessa codex om man vill återskapa en medeltida riddare, dock får man tämka på att när den skrevs/illustrerades gjorde man det efter tidens mode och inte efter det mode då riddarna i manuskriptet levde. Detsamma gäller väl egentligen alla gravvårder?

Vilka eller vad skulle ni rekomendera till nybörjare?

Annons:
Ahnna
2011-03-06 00:15
#1

Jag rekommenderar alltid alla, nybörjare eller inte, att titta på illumineringar från den tidsperiod som vederbörande är intresserad av. Med tiden lär man sig skilja korrekta snitt och detaljer från "konstnärlig frihet" och dylikt, men det är ju inte så viktigt för en nybörjare. För de som är intresserade av senare medeltid och renässans så finns ju även tavlor att titta på. Nordiska vikingar ägnade sig inte åt målning på pergament, vad vi vet eftersom det inte finns några såna bevarade, så de bästa källorna för vikingar är väl bildstenar och i viss mån bevarade texter. Tack vare de plagg och skisser som finns bevarade från tidig medeltid (och tiden innan dess) så vet vi hur kläderna var skurna och modellerna var i princip lika i grunden över hela norra halvklotet. Det vill säga raka stycken och kilar. Vet man det så kan man ganska lätt avfärda Sofias Ateljés mönster, eftersom de inte är historiskt korrekta ens med lite god vilja. Men personligen så stör jag mig inte på folk som använder såna mönster, eftersom helhetsintrycket oftast är ganska bra i alla fall. Att snittet inte är HK gör ju inte så mycket om man själv inte bryr sig om sånt. Det är liksom överkurs. Eftersom jag växtfärgar väldigt mycket och har hållt på med det i några år så stör jag mig mer på folk, nybörjare och andra, som kommer med okunniga påståenden om vilka färger som "fanns" respektive "inte fanns" på medeltiden. Orange och rosa är två färger som folk ofta har åsikter om, men som erfaren färgare så vet jag med 100% säkerhet att alla nyanser av orange och rosa, samt alla andra färger i regnbågen, går att få genom växtfärgning. Faktum är att just orange och rosa är bland de allra enklaste och billigaste färgerna att få till… Det pratas också mycket om vilka färger som var "dyra" att tillverka och där är många ute och cyklar. Jag har själv trott att grönt var skitdyrt, blått och rött jättesvårt att färga och att endast kungligheter fick bära lila. (Alla nyanser.) Inget kunde ju vara mer fel! Tyvärr är Sofias Ateljés mönster skyldiga till en del av missförstånden, eftersom det står i en del texter att man mest hade jordbundna färger och så vidare. Inte sant! Alls. Se kategorin "betrakta illumineringar". Men allt sånt här är saker som man lär sig med tiden. Ingen förväntar sig väl att en nybörjare ska kunna allt som vi "gamla rävar" kan! Jag har sysslat med historiskt återskapande regelbundet i cirka 12 år och lite sporadiskt och halvhjärtat innan dess, men jag är knappast fullärd. Det finns alltid nya saker att läsa på om eller att titta närmare på. Men återigen så tycker jag att illumineringar är steg 1 för att få en bild av hur människor såg ut och levde under medeltiden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-03-06 07:34
#2

Jag har stora problem med sofas ateljé av flera anledningar:

1 hon mixar medeltida epoker hej villt vilket gör att nybörjare som använder sig av mönstren inte får ett medeltida utseende utan snarare butterix/fantasy utseende.

2 Alla dessa fakta fel, som #1 påpekar så lär man sig som nybörjare av de "fakta" hon presenterar och får så småningom reda på att det är helt fel. Som exempel så påstår hon att den enda tygbredd som fanns var 70-90cm (när siden vävdes på västolar med bredd av 2m), och att det därför var medeltida att strunta i tygriktning. Men hennes egen "sydd i remsor för att få figurnära" klänning drar dubbelt så mycket tyg som en verkligt HK modell av samma typ.

3 Dessa baretter som dyker upp överallt, tror hon har tre eller fyra versioner av ett plagg som inte är det minsta medelitda men som alla nybörjare återskapar och som det sedan är lögn att få dem att förstå att det _inte_ är medeltida när de vill bli seriösa.

Dessutom, idag så vet även de flesta nybörjare att ylle är det man ska sy i om man vill verka lite mer seriös och att då sy ett plagg i ylle för 200kr + /m efter ett av hennes mönster för att sedan upptäcka att allt är fel är ingen höjdare.

Alltså skulle jag inte rekomendera de mönstren till någon som är nyblrjare. Möjligen till familjen Svensson som vill turista på medeltidsveckan och som inte har några planer på att fördjupa sitt intresse mer.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2011-03-06 17:24
#3

Asså, nya iFokus… Mitt inlägg ovan har massor av radbyten och styckesindelningar som inte syns, men försöker jag ändra texten så syns de! Så det går inte att fixa.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-03-06 17:36
#4

#3 Skönt att höra att det är fler som inte gillar uppdateringen. Listan med uppdaterade inlägg i högerkanten visar just nu alla trådar jag någonsin skrivit i, med undantag för de som faktiskt blivit uppdaterade…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2011-03-06 23:11
#5

Ah #4 har också det problemet. Jag blev helt tokig innan jag lyckats trycka på allt tillräckligt många gånger för att det skulle försvinna.

Tålamod har dom sagt… Skrikandes

Lillyblossom
2011-03-06 23:14
#6

Öhh, by the way så skulle jag, som själv är glad nybörjaramatör, rekomendera denna sajten. Kan man fråga hej vilt, får alltid jättetrevliga och bra svar (med källhänvisning oftast) och man slipper kolla illumineringar själv. ;P

(Hehe, jag ska börja kolla på det när jag fått ihop en allmän bild om hur mycket det skiljer sig rent århundramessigt. Dessutom hittar jag inget vettigt på sökord så som Illumineringar, Illuminations, Medieval osv på Google… )

Annons:
Tomteslakt
2011-03-07 06:57
#7

För inom t ex vikingatida återskapande finns det ju inte så detaljerade bild-/runstenar, eller har helt fel där? Och hur många fynd finns det med välbevarade kläder där man verkligen ser att de hade pösbyxor t ex.

Inom medeltida återskapande är det ju lite enklare då man har manuskript, påvliga påbud, väggmålnngar i kyrkor och andra byggnader m.m. Ett betydligt större urval med andra ord.

Jag skulle även vilja rekomendera nybörjare att kolla även populärvetenskapliga böcker, t ex Allt Om serien (vikingar, riddare m.m.) och manuskripten och böcker välkommen till medeltiden eller vikingatiden. Där kan man få ett litet hum om hur det kan ha sett "på riktigt".

LinaN
2011-03-08 08:59
#8

#7 Tomteslakt, angående de vikinga pösbyxorna så är de inte av samma snitt som de muslimska byxorna. De muslimska är oftast skurna annorlunda, utan de vikingatida byxorna har sitt ursprung från ryssland och hästfolk därikring den delen av världen.

Den skärning som är presenterad i flera varianter men med samma grundprincip är otroligt bekväma att rida i! :) ska man sy pösbyxor så rekommenderar jag det mönster som är blått och finns hos medeltidsmode. SA's mönster på pösbyxor är helt förkastligt.

Så just de vikinga pösbyxorna kommer inte från arabländerna utan mer de ryska stäpperna och på det hållet till. Det är iaf det jag fått lära mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2011-03-09 00:46
#9

#8 Stämmer bra åt det ryska hållet då vikingarna for österled å kom tillbaka klädda i nya kläder kanske och ryska besökare på Birka o Gotland.

Tomteslakt
2011-03-09 13:36
#10

Men har man hittat människor med sådana byxor på sig eller har man tolkat ut det efter bildstenar eller runstenar?

För det kan ju vara lite knepigt också för en nybörjare att uttolka vad för slags materiel det är från bildstenar, manuskript eller gravvårdar, om det inte finns en förklaringstext till.

Ahnna
2011-03-17 01:18
#11

Vad gäller material så får man gå på bevarade texter och vilka växter och djurslag som fanns i respektive land. Ylle, linne och hampa verkar ha använts i hela Europa, medan siden tog lite tid på sig att komma hit. (Det finns fynd från 800-talet i Danmark på en bit siden, som tros komma ifrån Mellanöstern och handeln där, men i övrigt verkar siden ha varit hyfsat ovanligt här i alla fall under vikingatiden.) Det finns texter som påstår att man blandade ylle och linne, vilket är logiskt eftersom man då får ett väldigt slitstarkt material tack vare linet men som ändå värmer tack vare ullen. Jag har hittat en modern variant av ylle/linne med cirka hälften av varje och det var ett väldigt mysigt tyg, väldigt formbart och lätt att sy i.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MagganM
2011-03-17 12:41
#12

#11 Tyget i 50/50 som du har hittat, finns de fortfarande att köpa, och isf vart?? :D

Ahnna
2011-03-17 16:22
#13

#12 Nej, tyvärr så har den grossisten slutat sälja det. :(

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
moondancer
2011-03-31 10:37
#14

Här är en av de belägg som finns för att vikingar hade något man kan tolka som pösbyxor. En ganska så unik runsten Länk

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

pnilla99
2011-03-31 11:19
#15

Hmmm. Jag tycker det ser ut som en kilt….?

Tomteslakt
2011-03-31 14:40
#16

#14, fast kan man säga att det är pösbyxorna? det ser som sagt mer ut som en kilt, eller en mycket veckad och vid nederdel på en kjortel.

Finns det några textila fynd där man kan fastställa att det är just buxor? Har man hittat dom på någon person? Och en runsten säger ju tyvärr inte mycket färgerna eller textilierna personen bär.

Ahnna
2011-04-03 23:03
#17

#14 Om jag inte visste någonting om vikingar och deras handel österut så hade jag absolut inte tolkat den där bildstenen som pösbyxor. Så jag är böjd att hålla med Tomteslakt. Jag tycker att användandet av pösbyxor bland moderna vikingar är grymt överdrivet eftersom det saknas flera led i dokumentationen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Loviz
2011-04-06 03:03
#18

Någon som har åsiker om boken "Husom man sig klädde- En bok om medeltida dräkt" av Else Marie Gutarp??

Jag har nyss köpt den och har inte mer än bläddrat i den och läst lite lösrykta stycken men jag tycker den verkar bra som en nybörjar bok. Kommer inte på att jag läst något jag vet är faktafel (men mina kunskaper är på nybörjar nivå). Och jag tycker det är bra/kul att den har med bilder från medeltiden och sen deras tolkning i form av färdig dräkt.

Skulle vara roligt att höra vad någon annan tycker om denna bok.

Ahnna
2011-04-07 11:07
#19

#18 Jag har också den boken. Delvis tycker jag att den är bra, men vissa saker tycker jag är lite tveksamma. "Källorna" i flera fall är ju skulpterad sten i en eller annan form och flera av dem tolkar jag helt annorlunda än författaren. Det jag ser som en uppkavlad ärm ser författaren som någon avancerad form av plissering, t.ex. Jag tycker att om man jämför kläderna i boken med resten av norra Europas kläder så finns det vissa dräkter som inte stämmer överrens med någonting. Sånt tycker jag är suspekt, särskilt med vetskapen att folk i alla tider har tagit sig friheter i avbildningar av sin samtid och att det därför inte alltid går att dra en exakt parallell mellan en avbild och det egentliga modet. De som skulpterade och målade på den tiden var sällan särskilt bevandrade i klädkonstruktion, av förklarliga skäl. Därför kan man inte ta en avbild som en exakt kopia på en dräkt.

Så jag säger "mja" om den boken. Vissa saker är som sagt helt schyssta, men vissa saker stör jag mig på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-04-07 16:53
#20

#18 jag håller med Ahnna, svärmor har boken och jag är stormförtjust i kaptilet om heliga dräkter (klosterkläderna) men de övriga är si sådär. Kul grej att göra med kopiorna på gotlänska kläder och ett trevligt komplement i bokhyllan men ingenting jag skulle utgå ifrån enbart.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: