Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 3765 ggr
Ahnna
2007-02-20 19:13

Har du ett medeltida hem?

Har du tagit in medeltiden in i ditt hem på något sätt? Har du ett gäng medeltidsklingande möbler som står framme året om, eller gömmer du allt tills säsongen kommer igång?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2007-02-20 19:19
#1

Mitt gästrum börjar ta form, med dubbelsäng och hemmabyggd sängstomme och sänghimmel i sammet, vapen och banér med mera på väggarna, och planen är att täcka golvet med lurviga fällar, samt en orientalisk matta som husets förra ägare lämnade efter sig. Tänkte samla de flesta medeltida sakerna där, men några saker har redan nästlat sig in i inredningen i andra rum. Garderoben (alla medeltida kläder) kommer bli i ett annat rum, för helt ärligt så får den inte rum i gästrummet - jag har fler uppsättningar medeltida kläder än civila kläder! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
2007-02-21 02:31
#2

Kläder och sånt har jag nerpackat, men de flesta övriga föremål såsom flöjtar, smycken, knivar, svärd sköldar, yxor, bältesväxkor, lyktor, en och annan hatt osv är fint utspridda i rummet som dekoration. Så jag har nog det som de flesta.. Jag är dock grymt avundsjuk på Ahnna som har gästrum som medeltida.. Det där måste ju vara upptaget jämt..

Ahnna
2007-02-21 10:15
#3

#2 Faktiskt, så har ingen sett det än! Förvånad Jag har hållt det hemligt, och kommer inte visa det förrän allt är klart, vilket kan ta några månader till. Sänghimlen måste sys färdigt och stommen ska skruvas lite på, väggarna ska målas klart och så ska fällarna till golvet inhandlas. Hade hoppats få tag på en älghud nu efter jakten, men jag har bara sett några på håll - liggandes utanför en jaktstuga, helt obevakade, mitt ute i skogen… Tänkom man skulle…? Neeeeej! Skulle jag aldrig. Eller…? Fot i munnnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-02-21 13:22
#4

överallt, är det itne garnnystan o halvfärdiga nålbindningsplagg så är det en vandringsstav och bägare, kläder mm som hänger framme och står i bokhyllor mm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2007-02-21 22:58
#5

Får väl ta alternativ "gömmer undan" eftersom jag har tagit vår gamla vedeldade bastu (där skorstenen inte längre är godkänd för eldning tyvärr) och gjort om till "skattkammare" för alla våra medeltids- och vikingaprylar. Men sen flyter det ofta omkring saker i resten av hemmet, så att man ändå får springa och leta överallt när det "gäller"… Särskilt mina döttrar har egna små gömmor där de spar sånt de är rädda om - oavsett om det råkar vara mina ägodelar.

Ahnna
2007-02-22 10:03
#6

#5 Påminner lite om vad mina hundar gör… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
MegN
2007-02-22 11:05
#7

#3 Häromkring tar inte jaktlagen reda på älgskinnen längre, eftersom garverierna tydligen inte betalar just nåt för dem längre. Antagligen för att de är slarvigt flådda och har diverse kulhål. Själv höll jag mig framme när "mitt" jaktlag slaktade och "snodde" två älgkalvsskinn (dvs de tyckte snarare att jag hjälpte till och minskade deras sopor, jag tog också hand om skånkarna dvs klöv med ben att köra viltspår med), det ena - ett tjurkalvsskinn - spikade jag upp med köttsidan utåt bakpå lagårdsväggen. Det andra - ett kvigkalvsskinn - frös jag ner (tillsammans med huvudet, vad jag nu ska med det till…?). Men tjurkalvsskinnet fick inte sitta i fred på lagårdsväggen, snart hade någon/något rivit ner det på backen och sen dess har allsköns djur (inkl mina hundar) hittat dit och slitit det i bitar. Så tills nästa år ska jag göra bättre plats i frysboxen - har redan en liten frysbox som är dedikerad för "äckelsaker", dvs slaktrester till hundmat, ben, rådjursklövar + blod för viltspår etc.

Annars har jag hört talas om att de brukar salta ner skinnen tills det blir av att bereda dem, men då måste man fortfarande ha en bra förvaring där de får vara i fred. Frysboxen verkar enklast, bara det finns plats.

- Har du berett skinn och är kunnig på det? Jag skulle vilja lära mig, spanade bl.a. in en månadslång kurs på folkhögskolan i Sveg som jag är jättesugen på. Men det blir svårt. Man får inte ha med sig hundar, och mina barn skulle få spader om jag reste bort en hel månad. För att inte tala om att min firma kanske inte skulle gå så bra… Så jag får nog försöka hitta en helgkurs någonstans istället.

Ahnna
2007-02-22 11:30
#8

#7 Mmm, mja, nej, jag är inte bra på garvning och dylikt. En bekant till mig garvade två kaninskinn på vikingatida vis med "urin från män som varit fulla i tre dagar" och de blev jättebra - tills hon hängde skinnen över en öppen eld för att torka och det blev lite för varmt, så skinnen blev stenhårda… *oops!* Men där slutar mina kunskaper.

Skinnen som "mitt" jaktlag har ligger bara under ett berg av snö just nu, helst oskyddade. Ja vill verkligen ha dem, men jakten är ju över och jag vet inte vem som är ansvarig för skinnen. Så vem ska jag fråga…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-03-01 22:36
#9

*Puttar upp!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-03-01 22:36
#10

*Puttar upp!*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2007-03-02 12:52
#11

Laange på lajv.ifokus har snackat något om garvning hemma….

sedan har ni ju historiska världars forum som ni kan kika in på deras läder-diskussioner.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2007-03-03 22:38
#12

Jo då, jag har läst en hel del, både på internet och böcker, men jag är en feg sort som gärna vill ha lite praktisk handledning först. Vill inte riskera att förstöra mitt enda stora skinn.

 #8: Fråga den som äger gården/marken där de ligger! Antagligen är det bara "sopor" i deras ögon, så de kommer nog bara att se konstigt på dig för att du vill ta hand om dem…

Själv frös jag ner ett skinn, och hängde upp ett på tork. Men det senare blev förstört av djur. Fick sen tips om att de tidigare brukade salta in skinnen, men fortfarande måste man ju ha ett "djursäkert" lagringssätt…! Mitt största problem är mina hundar…

Ahnna
2007-03-04 10:32
#13

#12 Häng det högre upp…? Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[trollduva]
2009-02-26 23:04
#14

min prylar är utsprida i hela huset och alla mina kläder hänger frammeGlad

Anthka
2009-02-27 11:35
#15

Hos oss är sakerna utspridda över hela lägenheten. Kläderna håller sig än sålänge i klädspåsen och kistan på vinden (även om sambon har lösa planer på att använda de som dekoration). Men annars så ligger det orientaliska mattor i vardagsrummet (både äkta och IKEAs version) medeltida stol och ett fältaltare på väggen. Fårskinnsfällar och björnskinn i sovrummet och en kista med sambons förra heraldiska vapean på. Svärd i hallen, både på väggen och skräpandes i hörnen (ingen som har ett paraplyställ till övers? vi skulle behöva ett) kistor som rymmer mina tygskatter…

Precis som hos #4 skräpar det garnnystan lite här och där (ofta högt upp i bokhyllorna där katten inte kommer åt de)

Mycket av det som ligger i lägenhetens är tänkt att följa med ut i fält, även om jag undrar hur vi ska få med oss allt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-27 11:40
#16

#15 Det är otroligt vad mycket man kan knöla in i en bil om man bara är motiverad… Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-27 11:50
#17

#16 o ja, problemet vi har är att vi oftast har med en (eller båda) av mina svärföräldrar + deras instrument… Det är snarare otroligt vad mycket plats instrumenten tar. Försök att lasta säckpipa, tumma och ett gäng fiolfodral i varierande storlek på ett bra sätt och samtidigt få in alla vapen, brynjor och allt annat en riddare behöver ha + tältinredningen.

Jag är mest nyfiken på hur vi ska få in mattan (gigantisk orientalisk sak) och björnen (som inte går att vika ihop) på ett praktiskt sätt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-27 11:58
#18

#17 Provat takräcken? Släpkärra?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-27 12:01
#19

#18 tackräcken har vi inte provat ännu, men de lär antagligen få åka på i år. Släpkärra funkar dåligt då vi har häst med de flesta gångerna (häst + hästsaker + tält i det släpet)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-27 12:09
#20

#19 I hästsläp får man plats med mycket bredvid hästen, det gäller bara att bygga på höjden. Lägg oömma saker i botten, som tältduk, mattor, stolp, vapen m.m. (Med en presenning underst, uppdragen mot mellanväggen, så kan hästen pinka utan att era saker blir äckliga.) Sen lägger man lådor och annat ovanpå. Tänk Tetris! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-02-27 12:34
#21

#20 det är det vi gör idag, tro mig släpet är fullt (och bilen med för den delen) Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-27 12:48
#22

#21 Jag vet! Åk med TVÅ bilar! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-28 00:23
#23

#21 eller ta E-kort Flört

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-28 09:17
#24

Det lutar år en van, de får man rum med mer i än en volvo.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-28 10:26
#25

#23 Fast hur hjälper ett E-körkort? Om släpet är fullt så är det ju fullt, oavsett vad det väger. Eller menade du att de ska skaffa ett större (tyngre) släp? (För det kan funka! Skrattande)

#24 Gillar man att tanka så… Obestämd De är inte billiga i drift de där, och inte miljövänliga heller. (Jag älskar vans och skulle gärna ha en, men har inte råd med driftskostnaden = bensinen. Mitt ex hade en förut som drog bortåt 2 liter/mil när den var fullt lastad.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-28 12:27
#26

#25 större släp is the shit ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2009-02-28 14:24
#27

jag har problemet att jag inte har körkort alls. men de tä något lättare att fixa än pltsbris i bil och släp!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
2009-02-28 19:57
#28

#25 Min far har haft ett antal Toyotavanar (Hiace modellen) och de är förvånansvärt driftsnåla (soppasnåla). Så nu bearbetar jag sambon, han har nämligen siktet inställt på en chevavan och de är inte billiga

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-28 20:01
#29

#28 Chevor är inte billiga i drift ens om man klyver dem på mitten så de bara väger hälften så mycket! Men Toyota-skåpbilar kan nog komma lite lindrigare undan, det tror jag säkert. Kolla noga vad man får dra för hästsläp med dem bara, så att man inte måste ha E-körkort för att få ha med sig hästen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-28 20:08
#30

#29 Nej jag vet, de kostar pengar bara man tittar på dem men sambon är lite envis (eftersom det är någon i nordic som har en)

När vi väl får råd med en egen bil så ska alla möjliga saker undersökas och räknas på (inkl. hästsläpsmöjligheterna)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-28 20:21
#31

#30 Peter har en van, men be sambon fråga honom så kan han nog intyga att de kostar alldeles för mycket. (Även om de är sjukt rymliga!)

Jag har precis nyss spenderat flera timmar på att hitta en bilmodell som är 4-hjulsdriven, högre än en personbil, har bensinmotor och som tillåter att man drar minst 1350 kg med B-körkort. Jag har hittat en modell, en KIA Sportage. (Ser ut som en liten safarijeep, ungefär.) Med den får man dra hela 1570 kg med B-körkort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-28 21:11
#32

#31 kollade du på toyota också?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-28 21:17
#33

#31 Jag kollade allt som passade kriterierna. Antingen så blir fordonen för lätta så att man inte får dra tungt alls eller så blir fordonen för tunga så att man måste ha E-körkort för att få dra hästsläp med dem. Jäkla irriterande!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-28 21:17
#34

jag har nyss insett att jag lever i ett fullständigt kaos….

inget är där det borde. och dygnet har för få timmar…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-02-28 21:20
#35

#34 Kom du på det NU?! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-28 21:27
#36

#35 jupp, det kom som en spik och slog mig från klar himmel med en blixt såsom på huvudet!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-28 21:39
#37

#36 Tja, alla har ju olika lång reaktionstid… Oskyldig Tungan ute Själv insåg jag för sisådär 10 år sen att dagarna är för korta och att det lätt blir kaosartat inomhus när man sysslar med hantverk! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Eilonwy33
2009-03-01 22:58
#38

Tja, inte ännu, men drömmer om ett medeltida värdshus inrett på tidsenligt vis gör jag allt…

E

Pialinn
2009-07-01 22:42
#39

Bor i husbil!

Hjälpte ungdomar med deras medeltidskläder för ca 18-19 år sedan. Det var vänner till min son som var med i SCA Holmgård(?) innan dom fick byta namn till Nordmark.

Det var mest mönster och passformen jag hjälpt dem med för sy fick dom göra själv.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
2009-07-01 23:05
#40

#39 Holmgård bytte namn till Holmrike. Nordmark är hela furstendömet som är Sverige. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2009-07-03 17:50
#41

jag ska äntligen flytta till ett hus på landet och då får jag så många rum att jag ska ha ett medeltidsrum med alla mina prylar och kläder framme! Tjoho! Dessvärre är det ju ett hyrt hus så jag får inte bestämma helt själv vad jag ska ha på väggarna annars skulle det blivit medeltids stuk på målningarna där också.

Annons:
Ahnna
2009-07-03 17:57
#42

#41 Skoj! Jag skissar fortfarande på en del grejer till mitt medeltidsrum på övervåningen. Det ska fixas när jag får råd och tid, men det kan ta ett tag… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PogoPedagog
2009-07-03 18:17
#43

#42  jag planera är kul, genomföra jobbigare ;) jag jag är lätt besatt av att fundera ut hur jag ska ha det:

 det blir väl dessvärre mest mindre prylar och kläder, men det är skönt att kunna ha dem framme istället för att dom tar en massa plats i en garderob

AutumnWicca
2009-07-03 18:55
#44

åååå…jag drömmer och längtar tills jag har pluggat klart och kan börja leta hus… *längtar*

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Rozzy
2009-07-03 21:50
#45

Har ett hus i nutid och ett sommarhus i dåtid. Men det är inte hundra medeltid utan en hel del annat oxå från tiden innan industrialismens vagga.

PogoPedagog
2009-07-04 18:37
#46

#44 jag känner igen det där :) helst skulle jag ju vilja äga ett hus så man fick göra precis vad man ville, men det är inte så lätt att köpa hus om man är singel, men en dag ska jag ha ett slott haha

AutumnWicca
2009-07-04 18:54
#47

#46 hahah, vi kan dela på ett, så som de gör i Ronja-filmen :D

Kan förstå att det är knepigt om man är själv! Jag hoppas ju jag har kvar min gubbe om 2 år när jag är klar! Då ska alla medeltida saker minnsan få fina vardagsplatser!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-07-05 02:09
#48

Jag är solo och köpte en gård för 3 år sen, så visst går det. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
PogoPedagog
2009-07-05 22:35
#49

#48 skönt att höra, jag letar hus lite grann men alla verkar tycka att bara för att man är ung och singel ska man bo i en lägenhet :P Hade du lätt att få lån?

#47 Vi kanske borde slå till på läckö-slott, visserligen inte medeltida men väldigt sagofint :)

AutumnWicca
2009-07-05 22:47
#50

#49 Ååå ett slott vore fint! Hittade en rätt saftig herrgård när jag spanade igår kväll, den var riktigt fin! :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-07-06 11:47
#51

#49 Lånet baseras ju på ens inkomst, så har man ett fast heltidsjobb så brukar det inte vara någon större fara att få ett lån. Annars kan man ju gå ihop med mor och far, till exempel, för att få ett större lån.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-07-06 12:36
#52

Många hus är så dyra nu, annat var det för några år se då kunde man få ett hus får 75 000 i småland…

Ahnna
2009-07-06 12:38
#53

#52 Här är de inte dyra. (Norra Uppland.) Det finns flera gårdar och fritidshus med lador för mellan 300.000 och 1.000.000 kronor. (De som kostar uppåt en miljon är stooooora gårdar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rozzy
2009-07-06 12:46
#54

ja det är nog det är otroligt, men man måste ha möjlighet att ta sig så långt, och man kanske ska ha någon som ser över det när man inte är där….

Man ska kanske gå ihop…om man ändå inte kan vara där mer än par tre veckor om året.

Anthka
2009-07-06 12:50
#55

Tänk på att det inte går att få huslån (banklån) om man studerar…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Kaylaza
2009-07-06 22:22
#56

Jag bor mer eller mindre i ryggsäck sedan ett och ett halvt år, med diverse sovplatser på madrasser och denna sommaren i en andrahandslägenhet. Inte mycket av mina medeltidssaker som får följa med hela tiden -det jag har måste alltid få plats i bilen. Men min slitna kjortel och sömnadsgrejerna kommer förstås alltid med =)

dragonstar
2012-07-14 18:23
#57

Har inte mycket att inreda med, Men en fårskalle och lite hornbitar i bohyllan, En schamantrumma i hobbyrummet en lykta av blåsa i sovrummet och så klänningarna i gardeåråben.

Det kommer till saker och jag vill ha hela mitt hem i medelida/ hantvärksinrätt någongång.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: