Annons:
Etikettallmänt
Läst 1590 ggr
karlbogren
3/5/08, 8:58 PM

Medeltida litteratur

Vilket litterärt verk från medeltiden tycker ni är det mest intressanta och varför?

Annons:
Hallonsaft
3/6/08, 12:54 AM
#1

Det finns ju massor av bra litteratur därifrån.. Men för att börja den här diskussionen så säger jag rent spontant några stycken..

- Eddan (även om en del räknar den till vikingatid)
- Tristan och Isolde (den är HELT underbar)
- Den Gudomliga komedin. (…vilken i och för sig räknas till renässans ibland).

Ahnna
3/6/08, 7:28 PM
#2

Det gick precis upp för mig hur lite litteratur från medeltiden som jag har läst… Jag skäms!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
3/14/08, 5:16 PM
#3

Den jag har läst är Hildegard av Bingens örtabok mest intressant, där man får lite vetskap om örters odling och användning på 1100-talet.

Annars är Olai Magni historiska verk "Historia de gentibus septentrionalibus" ett förnämt verk. Om det hör medeltiden kan verkligen diskuteras. Troligen påbörjat precis i medeltidens sista sekund, men utgiven 1555, stax före hans död.  

Jag har dock inte läst någon annat än översatta och bearbetade nytryck.

MegN
3/16/08, 3:09 PM
#4

Det räknas kanske inte som medeltid, men Beowulf har jag en gång kämpat mig igenom (trög t.o.m. på "modern" svenska, vill jag minnas). Prövade nyligen med Nibelungen, men orkade inte lika långt (typ halva) innan jag gav upp. Har lite klent tålamod med långrandiga saker som inte känns som om de "leder" någonstans.

Ahnna
3/16/08, 5:51 PM
#5

Någon gång skulle jag vilja ha orken och möjligheten att ta mig igenom "A Gest of Robyn Hode" som ska vara en samling historier och ballader om Robin Hood, tryckt ca 1475. Och så vill jag läsa "Robyn Hod and the Shryff off Notyngham". (Ja, det stavas väldigt olika på gammal engelska.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonsaft
3/25/08, 3:27 AM
#6

Beuwulf hade jag helt glömt. Men det räknas väl mycket klart som det tillhör medeltiden. *Tittar lite om den.* Hmm.. anses komma från 700-talet och skrev ner under slutet av 900-talet.

Förut nämnde jag bara Eddan, men det finns ju massor av andra Isländska sagor.

Annars är det mycket olika slags diktning under medeltiden. Man kan titta mycket på gamla ballader också. Dessutom är en hel del av bland annat våra julsånger riktigt gamla ursprunlingen, och jag har för mig att flera går ända bak till medeltiden.

Sedan har vi El Cid, från spanien.

Chaucers diktning finns även den kvar. Hans mest berömda verk heter Canterbury Tales. Har dock bara läst en liten bit av denna själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: