Annons:
Etiketthantverk
Läst 22210 ggr
LinaN
2008-07-16 00:31

Köpa läder/råhud

Förutom mojärvs garveri, och tärnsjöläder, vart kan man få tag på skinn/läder och råhud?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2008-07-16 23:18
#1

Slöjd-Detaljer har, men jag har inte priserna in huvudet. Har köpt därifrån, det var schysst läder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Schannalle
2009-08-19 21:23
#2

Jag ska snart börja sy på mitt första par medeltida skor och undrar var man kan köpa material och vad man kan få vänta sig att betala för materialet till ett par skor (i runda slängar). Jag var in på båda garveriernas hemsidor med hittade inga prisuppgifter och jag fick intrycket av att man måste beställa ganska stora mängder därifrån. Var annars förutom de tre återförsäljarna kan man köpa skinn/läder lämpligt till skotillverkning?

Kaylaza
2009-08-19 23:06
#3

Läder köper man alltid i kvadratfot, ett kvarts-, halvt- eller hel hud. Priserna varierar otroligt mycket beroende på återförsäljare, kvalitet, tjocklek, beredningsmetod m.m. Man kan köpa kromgarvat spilläder och få ett par skor för en hundralapp. Vill man ha bra skinn i både sula och ovanläder får man nog räkna med minst 300:- i material. Sedan beror ju kostnaden också på hur höga skor man vill göra. Ett par lågskor kostar ju nästan ingenting jämfört med ett par lårhöga stövlar.

Syr gör man bäst i vaxad lintråd (två- eller tre-trådig brukar vara lämpligast, men man anpassar tråden efter lädrets tjocklek) och helst bör man undvika de skärande nålarna, som gör triangulära snitt i skinnet. Ta hellre en grov synål alt. sadelmakarnål och syla hålen (runda hål = bättre hållbarhet) först.

Slöjddetaljer har ganska bra sortiment och oftast hög kvalitet, men de har också höga priser, likaså har läderbutiken i Gamla Stan, Stockholm det (minns ej exakt namn på den, har ingen aning om ifall de skickar varor).

Ett företag jag kan rekommendera är Laederiet i Danmark. De har hög kvalitet, stort utbud och mycket trevliga priser på det mesta. De levererar till Sverige, och man kan beställa antingen från nätet eller via telefon. De har även en riktig katalog man kan skicka efter gratis. (www.laederiet.dk)

Kyltsi
2009-08-20 12:13
#4

Gamla stan läderhandel har även webbutik : gamla stans läderhandel

Han har ganska mycket där, har själv handlat materialet till bla mina skor där.

Men jag personligen tycker att det är ganska dyrt där.

Schannalle
2009-08-20 14:32
#5

Det är ett par lågskor jag hade tänkt att göra utifrån skoboken, men ca 300 kr det känns ju överkommligt iaf. Nästa vecka ska jag in till huvudstaden och då kunde man ju passa på att handla där. Undrar över svartakettens läder, är det nåt ni kan rekomendera? Verkar ha lite bättre prisen än gamla stans läderhandel, men kvalitéen kanske är mkt sämre. Skulle kännas skönt att handla i "riktig" butik och kunna fråga, då jag inte är helt hundra på vad jag ska ha.

Lintråd i olika tjocklekar har jag hemma, men syl var får man tag i det?

Kyltsi
2009-08-20 15:07
#6

#5 När jag var ute efter läder senast kollade jag även på Svartakatten,men tyckte att kvalitet på lädret var lite för  dåligt för mitt ändamål, så det blev från gamla stans läderhandel(och blev ruinerad på kuppen). Men ska du göra ett par skor, så kan det nog duga med läder från Svarta Katten,. Sylar hittar du tex. på Gamla  stans Läderhandel. Köpte själv en med utbytbara  sylar därifrån.

Annons:
Ahnna
2009-08-21 11:17
#7

Tjäder-Läder har också ett stort sortiment med läder och lädersömnadsprodukter, men deras priser är också en bra bit högre än t.ex. Slöjd-Detaljer.

Du kommer nog att få svårt att hitta exakt mängd läder som du behöver till dina skor och inget mer. Vanligtvis köper man en del av en hud eller en hel hud. Hudarna delas alltid in i likadana bitar, t.ex. det som kallas sida, buk, krupong och framdel. Storleksmässigt kan en buk räcka till dina skor och lite till, men bukhuden är generellt inte så lämplig till skor. Hellre en framdel eller krupong i så fall, men dessa är stora och därför blir totalkostnaden desto större. Du får mycket skinn över när dina skor är sydda, om vi säger så. Den minsta rårandssprodukten som Slöjd-Detaljer har som passar till skor är 4-5 kvadratfot stor och kostar 150:- per kvadratfot plus frakt. (Rårand passar till sulan, sen behöver du annat skinn eller läder till själva skon.)

Ska du sy dina skor i enbart skinn (om du har t.ex. en gummisula redan) så kommer du billigare undan eftersom skinn är billigare än läder. Men skinn är i gengäld oftast hela, alltså inte delade, så du åker på att köpa ett helt skinn. (Restprodukter som man köper per kilo kan räcka, men det vet man aldrig och man vet heller aldrig vad man får för färg och kvalitet.) Hela skinn från get kan vara upp till 10 kvadratfot och kostar hos Slöjd-Detaljer 60:- per kvadratfot plus frakt, bara som exempel.

Enklast och billigast är att gå ihop med flera som söker läder och skinn och dela på det ni köper hem. Kontakta medeltidsföreningar, t.ex., och fråga om de behöver skinn. De kanske rent av har skinn som du kan få köpa i mindre bitar. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-08-24 22:12
#8

Liten fotnot om "skinn" och "läder"

Skinn betecknas skinn från ett litet till halvstort djur, exempelvis kanin, får, ren. Ett skinn kan vara både med håren kvar (kallas då oftast "päls" eller "pälsskinn"), eller avhårat.

Läder är en avhårad hud från ett stort djur, exempelvis ko, häst, svin. Läder kan man få i otroligt många tjocklekar, eftersom man hyvlar ned huden till önskad tjocklek.

PogoPedagog
2009-08-24 23:03
#9

ett tips för att komma billigt undan om du inte vill ha så tjockt läder är att köpa en väska eller rock från second hand och slakta

Kaylaza
2009-08-24 23:19
#10

#9 Second hand-väskor i våra hjärtan! Mången dräktprojekt har kunnat genomföras tack vare dessa Skrattande

Jag har även hört om människor som fyndat läder på auktioner. Iofs är nog säsongen snart över för denna typ av fyndande, men det kan ju vara en tanke till nästa år ^^

MegN
2009-08-26 19:10
#11

#8 Jag som trodde att skillnaden mellan skinn och läder hade med tjockleken att göra…! Där ser man - man lär sig så länge man lever (vissa säger att man lever så länge man lär sig…).

Kaylaza
2009-08-26 21:15
#12

#11 Ibland kan det vara svårt att se skillnaden, och inte alla som handlar med läder vet exakt vad de säljer. Skinn- och lädermarknaden är en total djungel, och det blir inte lättare av samma sorts läder/skinn har olika namn beroende på vart de framställts och av vilket företag. Och flera olika sorters skinn kan också kallas samma sak, även det beroende på vart och vem som tillverkat dem.

Ett fantastiskt exempel på detta är betäckningen "sämskskinn". Jag har fått lära mig att ett sämskskinn är ett skinn vars Hår och narv är borttagen, så båda sidorna ser ut som köttsidan, dvs lite sammetsaktig.

Men jag har också läst i en beskrivning från 1800-talet att man sämskar fårfällar, och en fäll har ju pälsen kvar. Här har alltså ett sämskat skinn en helt annan betydelse än den första beskrivningen.

[krufix]
2009-09-08 12:06
#13

Hör med en jägare?

Annons:
Kaylaza
2009-09-09 00:36
#14

#13 Många jägare släpper mer än gärna ifrån sig skinnen från sina byten, men då måste man också veta vad man ska göra med dem för att de inte ska förstöras. Få har kunskapen, och ännu färre har möjligheten (eftersom många, däribland jag, lider av platsbrist).

vildarosen
2009-09-20 12:10
#15

Finns det nåt bra ställe i Göteborg med omnejd som säljer läder o sånt? tacksam för svar!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

LinaN
2010-07-12 15:15
#16

Slöjddetaljer verkar dock inte ha något läder om 3mm tjockt… :/

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-07-13 15:03
#17

jag var nyss på slöjd detaljer och köpte redigt tjockt läder för 182 kr kg. Jag tror nog allt de var 3 m.m tjock alltså. Och just nu har dem väldigt stora å fina bitar.

Tzatu
2010-07-19 12:39
#18

Jag rekomenderar skinnhuset i köpenhamn. 30 dkr/kvadratfoten kostade det när jag besökte affären, och fastän det var 2a sortering var det alldeles utmärkt läder jag fick. På nåt ställe på hela den stora huden jag köpte fanns det ett veck, därav 2a sortering, annars var det inget fel på det alls. Köpte även på mig 50 kaninskinn för en billig peng.

MegN
2010-07-23 03:35
#19

Jag eskorterade min dotter till Tärnsjö där hon köpte 5mm läder 2:a klass (typ plywood!) - och tyvärr blev hon ju tvungen att köpa en hel halv kossa… Så inte blev det billigt  för en stackars student. Inkl moms kostade det drygt 100 kr/kvadratfoten.

Men de brukar ha mindre spill och sämre sorteringar att köpa "i källaren", plus att lite mer normala tjocklekar nog är billigare.

LinaN
2010-07-23 13:08
#20

#19 hundra kronor kvadratfoten…. ja inte är tärnsjö billiga….

skulle vilja rekommendera Alce läder, snabb leverans och supertrevliga!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gudris
2011-07-17 22:03
#21

Jag sitter och funderar på att beställa från laederiet, men jag fattar inte riktigt… Vill ha 2 m läderrem, fyller jag då i "2" i rutan för mängd? Har försökt kolla runt på sidan, men hittar ingen info om det.

Praefatio
2011-07-18 14:09
#22

Annars finns ju svartakatten.com, de har väldigt mycket läder och skinn.

Upp till toppen
Annons: