Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 11641 ggr
Ahnna
2008-11-15 19:49

Vikingakläder?

Har fått anledning att - kanske - fixa en vikingaklädsel igen, efter att min förra blivit upptuggad av möss. Men jag är lite kluven. Har aldrig varit särskilt förtjust i hängselklänningar och dylikt. Det är på nåt sätt för "vanligt". Gillar lite flådigare kläder… Ha försökt hitta nåt annat fint via Google, men misslyckats.

Anglo-Saxiskt mode kan också funka, men Google bjuder inte på så mycket på den fronten heller.

Har ni några tips på kläder? Gärna med bilder, websida eller liknande. Bör vara dokumenterat, inte påhittat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2008-11-17 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har du tittat något på euradräkten? Den finska "vikingadräkten" den är väldigt annorlunda och kan göras som en peplos-variant och som en mer stadig hägnsleklänning med tjocka hängslor eller vad man ska säga….

Bild från mitt nersparade arkiv (så från vilken hemsida det kommer från från början vette fåglarna)

Bild på peplos varianten

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2008-11-17 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och detta är den med breda axelband…. började själv sy på en sån här men blev inte överens med den helt o hållet…. Hänger ofärdig i garderoben o är sydd i grönt och till salu om någon är intresserad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-17 18:33
#3

De där var ju onekligen coola! Ska googla lite på dem.

Den i #1 har jag sett flera som har haft, men jag har fått höra att det är en keltisk varifikation…? De kanske hade nån liknande modell, förstås.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-11-17 19:02
#4

Har googlat nu. Shit vad svårt det är att hitta fakta när man inte förstår 2 ord av vad det står! Foten i munnen Skulle vilja veta mer exakt var man har hittat kläderna, vilket årtionde och århundrade de är ifrån, om det finns någon detalj man bör vara uppmärksam på när man syr dem och så vidare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-18 09:50
#5

Ahnna, kom in på msn nån dag så kan jag skicka en text/avhandling (?) till dig i pdf format, den är iaf på engelska har jag för mig ^^

#3 det är en fins/rusisk variation, inte keltisk… men fanns säkert i keltland också. Det är den vanligaste eura-klänningen man ser ute på marknader….

Sök på Eura-dress och finnish viking clothing osv…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-18 10:23
#6

Eura sökte jag på, men hittade mest en massa finska sidor. Jag kan typ två ord på finska, "eisa päittää". (Täck ej över, som det brukar stå på elementen.) Tungan ute

Ska söka på finnish viking clothing.

Har dessvärre inte MSN, men Helgon, Facebook, LiveJournal, Zoomin och helt vanlig Mail har jag. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
2008-11-18 10:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en bild på den keltiska klänningen jag har sett folk bära varianter av på marknader m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-18 21:40
#8

#7 men det är stor skillnad på den finska peplosklänningen och den du visade upp där ^^ Den finska går ju inte ut på ärmarna. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-19 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Mja, när den sitter på kroppen så är den slående lik, faktiskt. (I alla fall de jag har sett folk ha på sig.) Många missar nog att den keltiska modellen ska ha lite "ärm", så istället sätter de bara ihop den över axlarna med spännbucklor. Och hänger pärlor emellan, som på den finska dräkten.

En sak som stör mig är att alla finska modeller visas med en pläd över axeln/axlarna, vilket gör att man inte ser hur hela dräkten ser ut. Skrikandes Sluta med det! Tungan ute

Funderar på en perniön puku, fast den blir mörkblå i så fall. Men jag undrar lite… Googlade på den modellen och hittade en kopia som sytts i nutid. Men den hade inte tygstycken som gick omlott över axlarna så som på den tecknade bilden i #2. Istället möttes den rundade kanten från axelbandet med den raka kanten från framstycket och satt seda ihop med ett spänne som täckte båda. Det känns som en rätt dålig idé, eftersom bitarna måste glida isär lite om spännet flyttar sig, sådär som mantelspännen har en förmåga att göra… Ska se om jag hittar en bild på vad jag menar.

Hur som helst…  Jag hade gärna gjort en euran puku som den på bilden i det här inlägget. (Lånad från www.katajala.net) Men jag saknar material till mässingsringarna och dräkten funkar inte lika bra utan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-11-19 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här ser ni vad jag menar med att axelbitarna nästan ligger kant-i-kant istället för omlott. Bild lånad från www.kaspaikka.fi

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-19 12:41
#11

#10 men det går ju alltid att ändra litet…. mina axellappar på min som jag började sy är ju överlappade med iaf 7-10 cm. Känns mer rejält då o jag hatar kläder som glipar fult.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-19 13:46
#12

#11 Precis, man vill ju inte att den börjar glida isär… Obestämd Men hur ser perniön ut i ärmarna? Är det bara en undersärk under det som är rött på bilden i #2? (Jäkla pläd, flytta på dig!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-19 14:52
#13

Jag misstänker att det är en långärmad undersärk, som har litet pös, tänker litet på de ryska klänningarna hur de såg ut…

på denna bilden är det ju en perniön puku, fast detaljer och där kan man se att ärmen iaf är lång… det är det vita tyget mellan sjalen och klänningen http://www.kaspaikka.fi/savonlinna/muinaispuku/sivut/pernioveitsi.htm

och tror du inte att jag hittar en bättre bild där man ser ärmen? men att bildeländet är ett frimärke! :D

och slutligen på en finsk sida efter litet om och men en beskrivning på hur man gör på engelska! :D OCh där har dom en bild av hur ajg menar att jag tror ärmarna är!

Enjoy :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2008-11-19 15:35
#14

Yay! Skrattande Frimärket var ju coolt! Ska läsa den engelska sidan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-19 21:36
#15

#14 litet skoj, jag är halvfinsk, men kan inte nån finska förutom tacka för maten och några sånna däringa löjligt grundläggande artighetsfraser…. men jag kan navigera en finsk hemsida…. amazing ^^

Hoppas du hittar något nyttigt, annars har jag ju den pdf-en på min dator.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2008-11-19 22:51
#16

Hmm… Den engelska texten handlade mest om hur man vävde tygerna i plaggen och hur man avslutade varpen m.m. Inget jag kommer syssla med, dårå.

Vad står det i din PDF? Handlar den om finska vikingar? Du kan ju nå mig lite överallt, så skicka filen!!! Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2008-11-20 13:16
#17

hehe ^^ jag läste inte texten, bara titta å bilderna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[incendium]
2012-04-25 16:05
#18

Hej hej 
Tänkte roa mig med lite trådupplivning då jag fastnat riktigt hårt för den särk som Pirkko-Liisa har i sin version av Eura-dräkten (http://www.vikinganswerlady.com/FTP_Files/Ancient_Finnish_Costumes.PDF )

Det hela fortsatte med en uppsydd variant för att testa mönstret, 190cm tygåtgång för en särk är inget att se ner på direkt. Följt av impulsinköpta böcker för att hitta det faktiska fyndet som inspirerade till särken. Det var en pälstunika som satt på en halvvuxen liten kvinna. Låter hur sött som helst, men tyvärr för svår att datera. Men det är lite svårt att släppa tanken på att komma som en pälsboll på nästa marknad (ok den var kanske inte så jätteluden men ändå).

WebRep Generellt omdöme Denna sida har inget omdöme ännu (inte tillräckligt med omdömen)

LinaN
2012-04-26 10:12
#19

#18 en liknande modell finns i nått fynd från norge om jag inte minns fel. Det är en väldigt trevlig och lättsydd modell :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[incendium]
2012-04-27 14:11
#20

#19 snubblar du över den igen så hojta gärna till. Minns du om det var skinn eller tyg?

Annons:
Upp till toppen
Annons: