Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 10593 ggr
hampa
2009-01-05 18:48

Alkoholfri Mjöd!

HejsanGlad

Hejsan, jag har länge letat efter ett recept på Alkoholfri Mjöd. Och så nu satt jag och sökte lite på lite roliga saker, och så kommer de framSkrattande

Så jag tänkte dela med mej av min upptäkt med alla som gillar Mjöd och är så smarta och är nykteristerSkrikandes

Men är glad om jag gör någon lycklig genom dettaGlad

Så varsågoda<3

Alkoholfri mjöd

9,5 dl vatten (källvatten om möjligt)
2,4dl honung
1 skivad citron
½ tsk muskot
Koka upp ovanstående ingredienser.
Skumma av med träsked tills det har slutat skumma.
Tillsätt sedan:
1 nypa salt
saften av en ½ citron
Sila av, kyl ned och häll på flaska.

Hannah Jilleskog, udda men fantastisk ändå.

Annons:
Ahnna
2009-01-05 18:56
#1

Men vänta… Ska det bara kokas och sen hällas på flaska…? Själva processen känns väldigt kort i rocken. Skäms Blir det verkligen "mjöd" av det och inte bara "honungssaft"?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

hampa
2009-01-05 19:25
#2

Tror det,, ska testa någon dag så skriver jag dåGlad

Hannah Jilleskog, udda men fantastisk ändå.

Freke
2009-01-05 23:45
#3

Det blir ingen mjöd!!!

Ahnna du har helt rätt.. Det blir Hounungs saft med citronsmak och lite "kick in" med hjälp av muskoten…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LinaN
2009-01-06 15:53
#4

Men det är fortfarande alkoholfritt ;)

Som substitut för nykterister så fungerar det säkerligen utmärkt. Ett alternativ till alkoholfritt mjöd kan man göra Siima, eller kottisiima som det heter på finska, det är en festdryck som både vuxna och barn dricker av i finland. Så alkoholhalten är lägre än en lättöl ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-07 10:25
#5

#3 Misstänkte det! Flört Men som LinaN skrev, det är ju i alla fall alkoholfritt och smakar nog mer mjöd än t.ex. lingondricka.

#4 Hur gör man siima då, har du nåt recept?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-01-07 14:28
#6

Mjöd utan alkohol är väl omöjligt, men alkoholhalten kan var större eller mindre.

Annons:
LinaN
2009-01-07 23:46
#7

#5 inget på svenska ännu…. min mamma översatte ett men hon glömde måttenheterna… :S

Har en väninna vars karls mor gör jättegod siima så jag ska få receptet av henne (på svenska!) :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-08 10:31
#8

#7 Om du får tag på det får du gärna posta det här. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
2009-01-10 11:46
#9

Siima? är det de som är som svenska mumman??

Med russin i??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Kyltsi
2009-04-09 00:35
#10

Hmm.  Siima är en fiskelina, sima däremot, är svagdrickan ni är ute efter.. Kanske kan gräva fram ett recept på det ur någon av mina kokböker..

LinaN
2009-04-09 00:58
#11

#10 inte lätt att hålla ordning på alla vokaler när man inet är uppvuxen med språket…. det är som pillo och pilli…. man måste ju ha koll om man ska be om ett sugrör på "gyllene måsen" i finland annars blir det lätt pinsamt. så därför ber jag inte om sugrör längre ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2009-04-09 01:14
#12

Köpte lite flaska Mjöd i affären…som är gjord i Mellerud… och innehållet är: Kolsyrat vatten, äpplejuice, honung, socker, malt, citronsyra, naturliga aromämnen, konserveringsämnen.. okey de sista är nog inte medeltida men den var god!! Så jag tror att äpple o honung med citron går väldigt bra ihop! Ska kanske försöka mixtra själv med det på något sätt…  när jag har fått nya pengar i kassan.

LinaN
2009-04-09 01:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 *fniss* Mellerud ^^

Ingen vill till mellerud, alla kör förbi… *nynnar* Kunde bara inte låta bli!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[incendium]
2009-04-09 21:31
#14

Sima har diskuterats tillsammans med ett antal olika recept på http://mead.forum24.se/mead-about320.html

Jag har smakat på den sima som tavathlon gjort och den har varit galet god!

zayla
2009-04-11 01:05
#15

#13 *fniss…*  det gör jag med faktiskt…när man ska till värmland.

zayla
2009-04-11 01:13
#16

#14  Aaaaahhh!! Tack för länken… när jag läste receptet så flashade minnesbilder hos mig angående russinet, då när morsan en gång gjorde mjöd…eller rättare sagt… sima !!! Så har jag faktiskt smakat på det! Minns att jag tyckte det smakade mjäkigt… he… kanske det är mera vuxensmaklökar idag? Kanske jag ändrar mig då.

[incendium]
2009-04-11 10:29
#17

#16 alltid värt att testa igen i alla fall ;)

Bjornen
2009-04-11 13:30
#18

Jag känner inte till siima men däremot kalja som jag druckit i Savolax. Kaljo motsvarar ungefär gammaldags avslagen svagdricka som är godare än den moderna svagdrickan.

miia-maria
2011-02-06 18:26
#19

Ifall någon ännu är intresserad - här är ett exempel på ett finskt mjödrecept som jag brukar göra varje år till första maj:

8 liter vatten (detta är en stor sats, kan minskas om man vill)

½ kg farinsocker + ½ kg socker (eller 1 kg farinsocker om man vill ha ett mörkare o mer starksmakande mjöd)

2-3 citroner

1/4 tsk torrjäst

- russin och humle till smaksättning om man vill.

Koka upp en del av vattnet och smält sockret i det. Blanda med resten av vattnet och citronen (lägg gärna i hela citronskivor, inte bara saften). Blanda i jästen i det ljumma vattnet.

Låt stå över natten och häll på flaskor följande dag. Tillsätt ungefär 1 tsk socker (annars jäser det inte) o ev några russin i varje flaska. Det tar ungefär 1 vecka innan mjödet är klart om det står kallt/svalt, i rumstemperatur ca 3-5 dagar.

Jag brukar göra utan russin, så jag vet inte om det är sant, men ett klassiskt sätt att se när mjödet är klart lär vara att först flyter russinen, sedan sjunker de till bottnet och när de "kommit upp" igen är mjödet klart.

Råkar det jäsa för mycket kan man låta flaskorna stå med korken "på glänt" och bubbla av sig något dygn. Ställ dock att jäsa någonstans där det inte är katastrof om någon flaska skulle explodera - det har aldrig hänt mig, men det lär hända ibland…

Kyltsi
2011-02-06 20:30
#20

Oj, glömde visst att skriva receptetSkäms

#19 Det är inte direkt för smakens skull som man har russin i, utan just för att se om sima är klart eller inte.

Om det jäser för mycket så är det ju inte längre alkoholfritt…

Färdig dryck ska förvaras kallt och siman bör brukas innom en vecka från att det är färdigt.

appropå explodera så exploderade ett par flaskor hos min far en gång, hehe, en riktigt kladdig röra blev det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: