Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 4568 ggr
LinaN
3/29/09, 10:49 PM

Djurbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja. hur ska jag bygga mig en bur åt mina vildskallar? Till viss del ska de sitta i en korg och vara iklädda sina selar.

Men jag vill även ha en bur som är isärtagbar och ca 2kvadratmeter i bottenyta men den ska ändå vara transportabel och får inte väga as… golvytan går bra i flera våningsplan. hade vart bra att ha buren i lagom hög så man kan använda taket som bordsyta o sälja grejor från :D

Har ni några ideer på hur en sån bur ska tillverkas?

Här kommer en bild på tjejerna :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
3/30/09, 12:51 AM
#1

Vilka sötnosar! Skrattande

Men oj, vilka krav du har… Tungan ute Om den ska gå att ha som bordsyta bör ju buren vara cirka 80-90 cm hög. (Du kanske kan ställa den på ben som är 20-30 cm höga om du inte vill att hela buren ska vara så hög?) Jag hinner inte fundera så mycket just nu, men jag återkommer när hjärnkontoret har öppnat igen! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/30/09, 12:58 AM
#2

#1 gör så :) Lite krav måste man ju ha Skrattande

Jag har några idéer men det är änsålänge bara idéer… Men höjdledes är ju inte ela världen då man kan slänga in yllplan som de kan klättra mellan…

och av nån anledning så vill inte mitt H fungera alltid i tangentbordet så ni vet… *muttra*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/30/09, 11:26 AM
#3

Hm, knaprar de mycket på buren?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/30/09, 11:28 AM
#4

#3 Precis vad jag tänkte fråga, gnager de där små gynnarna på trä?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/30/09, 7:47 PM
#5

#3 o 4 inte vad jag lagt märke till, dessa små ulltottar är ju av släktet mård-djur så de är inte lika gnagbenägna som till exempel råttor och dylika gnagare.

Visst vill de UT så gnager då och våldför sig å det allra heligaste på buren oavsett om den är i metall eller plast som det är nu. Men tror inte att de skulle gnaga sig igenom en träplanka de första 3 eventen man åker på. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
3/31/09, 12:00 PM
#6

#5 Jag tänkte mest på att om man gör galler av trä (tunn rundstav) så kanske de gnager sönder det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
3/31/09, 12:22 PM
#7

#5 och #6 det var någonting sådant jag hade i åtanke jag med, en snygg bur blir ju med rundstav i trä. Men som #6 redan sagt, de kanske gnager sönder de…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/31/09, 3:25 PM
#8

#6 o 7 man skulle ju kunna göra en sektion och sätta in i deras lekhage och så ser man om de försöker bryta sig ut eller inte och samtidigt ser hurmkt stryk en sån sektion tål innan den går sönder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/31/09, 5:50 PM
#9

#8 låter som en mycket bra idé

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
3/31/09, 5:54 PM
#10

#9 lekhagen är ju i vitmåladmetall så den är inte så särskilt HK. Men som sagt, det går ju att testa så.

Hur tänkte folk då med rundstavarna?

springorna mellan stängerna i lekhagen är 2cm breda. så det är max mellanrum som man får ha annars kan de nog ta sig igenom :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
3/31/09, 5:57 PM
#11

Jag tänkte lock och botten, två eller tre sidor i helt trä (så du har någonting att fästa "hyllplanen" i och en eller två i rundstav (tänk fängelsegaller i amerikanska filmer)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Aremea]
4/2/09, 1:21 AM
#12

Jag gjorde en tillfällig råttbur av en trälåda modell sockerlåda med fyrpunktssvetsat galler på den öppna sidan, ställde sen buren på kanten så att "gallerdelen" blev framsida. Täckte hela grejjen utom en del av gallret med en linnestuv och hade på bordet i mitt klädstånd. Mycket uppskattat av besökarna, som fashinerades av de "äckliga" råttorna;)

Nattetid bodde de i en vanlig gallerbur i mitt tält. Off 3/4 av dygnet alltså.

Kanske nått liknande skulle funka? Att de får ha med sig sin vanliga trygga bur att bo i när de är utan uppsikt, och så bara vara utställningsdjur då och då? På så vis kan man även ge dem andrum och låta dem komma undan folk om de tröttnar på uppmärksamheten- vilket iaf mina rådisar gjorde.

/aremea

LinaN
4/2/09, 12:48 PM
#13

#12 deras vanliga trygga bur är litet väl otyplig o ta med sig. den är 2½ m hög, och i 3 stora sektioner. Det tog en skåpbil att få hit eländet då det är ännu svårare att bygga ihopa buren då det är värsta kinesiska pusslet. och en så stor bur skulle vi aldrig få plats med i vårt tält i framtiden.

Så tanken är att själva boet ska bli deras transportbur som de ändå gillar att vara i. och sen får man då lösa rörelseytan på annat sätt.

Har börjat fundera på att spraymåla lekhagegallret med svartgrå metallicfärg så det inte är vitt längre utan mer åt det linoljebrända hållet. för då kan man ju faktiskt ha det "öppet" så då behöver man bara sy ett lock och en botten till hagen så de små busarna inte tar sig över kanten (för de här damerna kan hoppa! de har ju nästan gummi i bakbenen) men man kna fortfarande se dem från sidorna.

men sen att man fortfarande har deras "bur" som fungerar som bord också :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
4/2/09, 7:04 PM
#14

#13 det låter som en mycket bra idé Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
4/5/09, 4:05 PM
#15

Nu har jag gjort en skiss men nu är ju fårgan vilket material ska jag använda? spånskiva känns ju väldigt uteslutet.

Plywood som man betsar ser ju iaf ut som trä…

gah! vilket huvudbry!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
4/5/09, 5:09 PM
#16

har räknat litet med, någon inne på iller sa att minimummåttet för en illerbur ska vara 5 kvadratmeter. måtten på denna buren ger en golvyta om 3.2 kvadrat och det är bara ett plan. hade tänkt sätta in minst ett hyllplan, så då blir burens innermått 6.4 kvadratmeter.

Sen ska ju deras lekhage med och kunna utöka "burens" storlek. vet inte hur stor den är egentligen… det är 8 sektion om 40 cm breda stycket. det ger en löpmeter om 3,2 m, men vad i helsicke blir det i kvadratmeter? Till hagen ska det sys en botten och ett tak som ska snöras fast på hagen.

Dock har jag inte löst "problemet" med en easy access öppning som man själv kommer åt, dvs så inte nyfikna kunder och pillriga små barn råkar släppa ut illrarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tzatu
4/5/09, 6:16 PM
#17

Minns jag rätt är det såhär; 5 kvm är minimum för en iller, men sedan tillkommer 1 kvm per iller, så om du har 2 illrar skulle du behöva göra en bur som är 6kvm. Sedan måste man även ha 1 meter i höjd. Som sagt, jag har själv försökt att göra en bur som skulle kunna funka och som följer lagen om utrymme, men jag har tyvärr inte kommit på någon bra lösning.

LinaN
4/5/09, 6:26 PM
#18

#17 men var kan jag läsa mer om detta? sen resonerar man litet som så är ju att det inte en permanent inrättning. På tex IT (illerthriller, en utställning som nyss varit för er som inte har koll på illervärlden) så var det ju många illrar på väldigt liten yta i lekhagar och i utställningsburar. Det är kanske inte lika kinkigt med något som är tillfälligt?

Det rör sig ju om 2-3 dagar per evenemang. och hellre en sån bur än att sitta i en transportbur hela tiden är ju ganska så många mer kvadratmeter ^^ Men kommer det en inspektör som anmärker på det så kan man ju göra något åt det då.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tzatu
4/5/09, 9:22 PM
#19

Nope, det är sant. Man kan ju knappast släpa med sig en 5kvm stor bur på tåget när man ska resa med dom, det säger ju sig självt. Jag har dock inte hittat några lagar som beskriver vad som gäller vid tillfällig förvaring, och hur lång tid som räknas som tillfällig. Lagen som det står om utrymme i heter L80. Jag tror den kommer upp om man googlar på den, eller så finns den väl på jordbruksverkets hemsida. Det finna massa lagar där som jag tror få illerägare följer, så jag tror ingen kommer hänga dig om du gör buren mindre…

Men du kan ju höra om det med utrymme på iller.ifokus. Där finns det säkert någon som vet…

LinaN
4/5/09, 9:44 PM
#20

#19 hade tänkt det ^^ Men som sagt, det finns ju de illrar som får bo i sin lekhage när de är på besök hos andra och den är ju definitivt inte 5kvm  ^^

och tillfälligt för mig är en 2-4 dagar beroende på förutsättningarna. :)

och skulle en djurskyddsinspektör komma och börja mäta min illerbur så får de gärna göra det, så kan jag göra något åt det till nästa gång om jag får ett föreläggande ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
dragonstar
7/14/12, 6:14 PM
#21

Hur har det gått?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/15/12, 10:14 AM
#22

Illrarna är omplacerade sen 2½ år tillbaka så har inte vart några problem på den fronten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/15/12, 2:47 PM
#23

Hahah =) Ja det var ju en väldigt gammal tråd men vart så intreserad =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: