Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 7668 ggr
LinaN
2009-03-18 14:13

Vegetarisk Medeltidsmat

Ja, i en annan tråd så började diskussionen gå mot det vegetariska hållet till.

Vad kan man laga för vegetarisk medeltidsmat? Klassikern är ju rotfruktspytt, det får man alltid på foteviken, men vad kan man göra mer för något gott? Diskutera vegetarisk mat, förvaring och tillagning :D

Fyll på med tips och recept.

Grönsakssoppa

  • Morötter
  • Purjolök eller lök (när kom purjon hit?)
  • Palsternacka
  • Kålrot
  • Vitkål
  • Andra rotsaker man vill ha i.
  • Vatten
  • Salt och kryddor
  • Grönsaksbuljong för fylligare smak

Hacka och skiva morötter, lök och allt det andra, rotfrukterna tärnas i grova tärningar. Använd så mycket av varje du vill och vad som går i grytan. Krydda från början och krydda mer efterhand. Låt koka tills allt är mjukt. Vill man ha knapriga mmorötter så slänger man i dem efter halva koktiden.

Rotfruktspytt

  • Lök
  • Palsternacka
  • Kålrot
  • Morötter
  • Andra rotfrukter efter behag
  • Kryddor

Tärna och stek i stekpanna, krydda rikligt. Serveras både till kött och köttsubstitut. Kan även ringlas med litet honung i stekpannan för sötare smak.

som sagt, fyll på med recept.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Halvdansken
2009-03-18 14:34
#1

Svamp måste väl också gå bra?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ahnna
2009-03-18 14:44
#2

Många "vegetarianer" äter fisk och fågel också, då ökar ju alternativen markant.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-03-18 14:56
#3

Borjst (rysk rödbetssoppa) i olika variationer

Bröd av olika slag

Vegetarisk ungstrull (med rotfrukter istället för skinka)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-03-18 17:13
#4

#2 fast då är man ju inte vegetarian, då är man fortfarande köttätare men man har valt bort rött kött.

Jag är lakto-ovovegetarian och gubben med, dvs att vi äter inte kött men vi äter ägg och mejeriprodukter (mjölk, ost, osv) och enligt andra vegetarianer är inte vi heller äkta vegetarianer. Men det är sånt tramseri. Veganer äter inget animaliskt alls.

Quorn-produkter är smidiga att ha med sig, en qournfilé ser ju nästan ut som en kycklingfilé så det är ju inte så underligt. och man kan göra quornskinka, fanns nått recept i julas på nån vegetarisk sida.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2009-03-18 23:20
#5

Purjolök har odlats i Egypten i 3000 år och arkeologiska makrofynd finns från vikingatiden i England. palsternackan och purjolöken (vinterpurjo) har nog odlats i Sverige ungefär lika länge.

En viktig basföda under medeltiden var bondbönor och rovor.

LinaN
2009-03-18 23:27
#6

#5 tack! bra att veta!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Fragusius
2009-03-19 00:28
#7

Jag äter veganskt och det brukar konstigt nog vara ganska krångligt att få tag på bra mat på medeltidsevenemang.
Man kan göra massor av mat med olika bönor och linser. Det blir lite tråkigt med alla de där rotfruktsgrejerna i längden och de innehåller nästan aldrig något protein. Någon gång har man försökt att servera quorn till oss(veganbandet), men då är det bara att tacka nej och försöka hitta något annat. Quorn innehåller nämligen ägg. Och de flesta som äter vegetariskt är ju dessutom inte ute efter att äta saker som är gjorda för att likna kött.

Man åt nog överhuvudtaget mer vegetariskt förr, något som människor nu helt verkar ha glömt bort…

Bjornen
2009-03-19 08:41
#8

Vi kan nog ganska säkert säga att under medeltiden fanns knappast någon vegetarian. Möjligen fanns vegetarianer i klostren men inte bland allmänheten. Den normala födan var med mycket mindre grönsaker och med mycket ensidig användning av ett fåtal sorter som nästan var bara kål, rovor och bondbönor. Övriga grönsaker som fanns tillgänglig var nog mera av karaktären kryddor och smakämnen. Bland de högre stånden fanns ett större urval och där åt man bland annat mera söta frukter som druvor, fikon, äpplen och körsbär.

Färskt kött var en riktig lyx utan många gånger var det härsket fläsk och därför krävdes ganska mycket öl för att skölja ner det och genom att all mat var nersaltad så behövdes mera dryck för att på en normal saltbalans i kroppen.

Mjölkprodukter användes flitigt i form av ost och smör som kunde bevaras från sommaren till vintern. Sötmjölk var ovanligt.

De få morötter (Mo rota) som fanns var med vita rötter. De rödaktiga lanseras under i stort sett 1800-talet. Även palsternackan hette ofta mo rota.

Ahnna
2009-03-19 09:48
#9

#4 Därav citationstecknen runt ordet vegetarian. Flört Men nog finns det många som säger sig vara vegetarianer som lever på grönsaker och fisk. NÅT är de ju eftersom de inte äter kött från något annat djur än fisken, men om man inte vill kalla dem för äkta vegetarianer så slipper man väl.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-03-19 11:02
#10

#7 men det där är ju vanlgit förekommande, alla vet inte vad skillnaden mellan vegetarian och vegan är. Vi i min familj, dvs gubben och jag äter itne kött för att han tycker allt kött smakar ruttet. Att det sedan ser ut som kött spelar inte för oss någon roll. Vi äter gärna ägg och skulle någon komma och säga att jag måste sluta dricka mjölk så skulle dom åka på en propp. Ingen tar min mjölk ifrån mig ;)

#8 visst, folk vart inte vegetarianer på den tiden, och inte på vikingatiden heller, men som vi sagt i en annan tråd så är det få som verkligen vill leva på medeltiden. Skulle jag o gubben äta kött på ett evenemang nu skulle vi ligga spyendes och ha svåra kramper i mage och troligtvis även ha diarrer iom att vårt system inte längre är vant vid kött. Så även om huvudfödan förr vart saltat fläsk så är det inte vad vi vill eller ens kan äta. För vår del beror det ju inte på de stackars djuren, sambon tycker det smakar dött och ruttet och jag orkar inte laga två måltider så därför gick jag över till vegetariskt (och för första gången under mina 24 år på jorden har jag en mage som fungerar som en klocka! och jag har börjat gå ner i vikt!)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-19 11:23
#11

#10 Som matlagsningsintresserad så kan jag inte låta bli att undra om sambon helt enkelt inte har ätit så vällagat kött. För mig tog det många år hemifrån innan jag började intressera mig för mat, eftersom matlagningen i min familj inte har så mycket med intresse för råvaror att göra, utan "äta bör man annars dör man" - oavsett hur det smakar. *hmm* Jag gillade inte nötkött och åt det inte på flera år, tyckte att det smakade blod och bara var trådigt och segt. sen blev jag sambo med en kockutbildad människa som omvände mig. Nu kan jag inte leva utan (vällagat!) rött kött, även om jag sällan har råd att njuta av det av ekonomiska skäl. Men ibland måste jag! Tungan ute

Vill inte på nåt sätt nedvärdera din och sambons övertygelse, jag bara säger att det är skillnad på kött och kött. Jag har ätit riktigt dåligt tillagat kött på restaurang, till exempel. Bara för att man jobbar med matlagning behöver man tydligen inte vara bra på det… Oskyldig

Var gärna vego, det stör mig inte! Men ta inte min rätt att äta kött ifrån mig bara. Cool (Så lämnar jag din mjölk ifred också! Tungan ute)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-03-19 11:32
#12

#11 du vet hur olagat kött luktar, det har ju en viss fränhet även om det är helt färskt. Så tycker han att det smakar, han tycker det luktar dött och ruttet så då smakar det dött o ruttet. Jag åt gärna rött kött som var rosa i mitten.

JAg håller med dig, det där med att vara vego. Det är litet som jag säger om folks olika sexuella läggningar, folk får tända på vad dom vill sålänge de inte prackar på mig det. Gäller ju faktiskt alla missionskyrkor som mormoner, jehovas vittnen osv med, jag diskuterar gärna religion med dem men så fort de försöker pracka på mig sin tro då åker de ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-03-19 11:35
#13

#12 Jag vet precis, jag har själv ätit kött som smakat så. *Ouäck!* Men det har inte varit varken färskt eller vällagat. Hade hängt och mörat i fel temperatur.

Det är det jobbiga med många religiösa personer, de KAN inte bara diskutera utan att även missionera. Jag har ofta pratat religion med troende men det slutar nästan alltid på samma sätt… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-08-10 18:05
#14

Men titta! min gamla tråd! :D Den hade jag hetl o hållet glömt bort!

Nu har jag färska bondbönor i frysen… har inte vågat laga något av dem ännu.

Linser har jag kommit fram till att man kunde äta på vikingatiden, nu minns ajg inte mina källor men tror att det var bland annat nått dravvel från wikipedia, samt någon sajt om växter och matlagningshistoria… mest sådär i förbigående.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-08-10 22:45
#15

#14 Är de i frysen så är de inte färska. Flört Begreppet "färskfrusen" är en myt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-08-11 01:46
#16

#15 de är så färska i den bemärkelsen att de inte är torkade. är de frusna så är de fortfarande färska jämte de som är torkade. ^^ min lokala arabiska handlare tar inte in torkade bondbönor när det är säsong på "färska".

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[TrevorS]
2009-08-11 03:21
#17

AAAAH LinaN du är en pärla. =)

Detta måste jag tacka dig för riktigt intressant. =)

Blodfot
2013-01-26 21:50
#18

Jag måste putta uppo denna tråd för jag vill veta mer! är själv vegeterian :)

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Bjornen
2013-01-27 08:03
#19

Under alla tider har man ätit huvudsakligen lokal mat. Transporter av maten var besvärlig och innear risk att den förstördes. Kött transporterades levande eller rättare sagt den gick själv. T.ex. renar från Hälsingland till Österrike.

Saltat fläsk och saltad fisk kunde transporteras i tunnor. Säd köptes in till Sverige särskilt under nödår från Ryssland (råg).

De enda proteinrika grödor som kunde odlas i vårt land var ärter (mestadels gråärt) och bönor (=bondbönor).

Bland allmogen var främmande produkter ovanliga eller extremt ovanliga. I slott och herresäten kunde dock många exotiska produkter finnas, men de var dyra och många var svåra att transportera utan att de förstördes.

De flesta importade varor skulle transporteras på båtar och sedan på kälkdon. De skulle därför fraktas under den isfria tiden över Östersjön och sedan lagras innan de kunde köras vidare på kälkar under vintern.

[TrevorS]
2013-01-27 10:16
#20

Fast som jag förstod det så saltades och torkades en del mat samt syrades genom att låtas jäsa som surkål och syrade morötter, då håller de i flera månader om inte år.

Annons:
eldrött_yrväder
2013-01-27 12:52
#21

Ber på förhand om ursäkt för wall of text men min vegetariska månad i kombination med sovande pojkvän och alldeles för stort intresse för medeltiden fick mig att bli lite crazy.

Vi ska på vårt SCA-nybörjar-event göra en gryta med kyckling, rotfrukter och hirs. Borde gå precis lika bra utan kycklingen, eller med nån kötersättning eller massa bönor. Tanken från början var matvete, men jag är glutenintolerant och det är lite fail att inte själv kunna äta den mat man gjort. Hirs är period, fanns innan potatisen och försvann när potatisen kom. Tänk på att den ska sköljas innan den slängs i grytan bara. Matvete tvivlar jag på att det är period, med tanke på hur det görs känns det som att det är för mycket jobb.

Till sittningen/banketten på kvällen blir det galetter till förrätt (1200-tals pilgrimsmat

Potatis-purjo-soppa borde väl kunna göras som kålrots-soppa med lök, tänker jag. Med eller utan mjölkprodukter.

Wiki säger "Diverse baljväxter såsom kikärter, bondbönor och ärter var vanliga och viktiga källor för protein. Med undantag för ärtor ansågs samtliga av den dåtida medicinvetenskapen vara onyttiga, till viss det på grund av att de orsakade gasbildning. Hur viktiga grönsaker kunde vara för vanligt folk framgår tydligt av källor."

Så olika grytor/soppor där man blandar in kikärtor, bondbönor och andra bönor tycker jag låter rimligt.

Tomaten kom ju inte förrän senare, men man kan ju fuska och använda den som bas ändå (precis som många använder potatis ändå). Kidneybönor, chilipeppar och majs dök inte heller upp förrän man upptäckt amerika.

Gröt är en bra frukost.

Wiki (som pratar om europeisk medeltid mest) säger även "Den katolska och ortodoxa kyrkan och deras religiösa kalendrar hade ett stort inflytande på medeltida matvanor; kött (men inte fisk) var förbjudet i närmare en tredjedel av året för de flesta kristna, och även andra animalier som ägg och mjölkprodukter var i regel inte tillåtna att äta på fastedagar. Kyrkan gav ofta dispens i områden där vegetabiliska alternativ inte fanns att tillgå eller helt enkelt var för dyra för att importera (till exempel var lunnefågeln klassad som fisk för norska fiskare). Barn, gamla, pilgrimer, arbetare och tiggare var undantagna från de flesta fastebestämmelser, men inte för fattiga så länge de hade tak över huvudet. Utöver det brukade man fasta innan man mottog nattvarden, och dessa sträckte sig ofta över en hel dag och krävde att man helt avstod från mat."

Pasta uppfanns ju för rätt många tusen år sen (2000 f.Kr) i Kina. Wiki säger "Analyser av fyndet har visat att man inte – som normalt i dag – har framställt det av vete eller ris utan i stället av två slags hirs. Vete kom till Kina först 1 000 år senare." Därav kan jag anse det troligt att man även åt det här, i någon form, eftersom hirs var så vanligt här. Men det är min väldigt egna åsikt. Om jag läser på wiki eng så verkar det då vara nån slags lasagne som var på tapetene (hittats i flera kokböcker). Mer kan ni läsa här i så fall: http://en.wikipedia.org/wiki/Pasta#History

Couscous har funnits i nordafrika länge, länge men fanns inte i en fransk kokbok förrän 1699. Kanske, kanske inte alltså.

Fortsättning lär följa ;)

LinaN
2013-01-27 16:14
#22

#21 spännande! dela gärna med dig av mer :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2013-01-27 20:54
#23

Surning av mat och särskilt fisk (vanligast lekmört) var ett effektivt lagringssätt. När jag skriver saltad fisk gäller det både insaltad och surad fisk. Syrning av fisk har skett i många kulturen och jag har sett syrningsgropar från omkring 500 år f. Kr. vid Svarta havet och där använde man havsvatten som saltkälla. Det som var problemet var transporten.

Vinbergssnäckan inplanteras i vårt land eftersom skaldjur fick ätas även under fastan.

När man diskuterar europeisk medeltid var det till en början ett varmare klimat, som försämras avsevärt till den svenska medeltiden kommer. Eventuellt kunde man odla hirs och kikärter även i Sverige under eurpeisk tidig medeltid men inte alls under svensk medeltid. Under folkvandringstiden odlades en del hirs i södra "Sverige". Sannolikt kom många nya kulturväxter hit då eller ännu tidigare. Det gäller troligen nässlor, kirskål och humle (spånadsväxt).

De äldsta kända ägarmärkning av djur är från England (om jag minns rätt omkring år 1000) med tama svanar, som var en vanlig maträtt.

VildaVittra
2013-02-16 05:32
#24

Det var väl vikingarna som förde hit maträtten dolmades, så vegetariska kåldolmar borde ju fungera?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
2013-02-16 06:57
#25

Olika former av dolmar har funnits i lång tid i Mellersta Östern. Sannolikt kommer dolmar till Sverige sedan Karl XII återvände från Bender. Där var vindolmar vanliga men även surkålsdolmar.

Det äldsta belägget på vin - eller kåldolmar i Sverige återfinns i Kajsa Wargs kokbok fjärde upplagan 1765.

Upp till toppen
Annons: