Annons:
Etikettlitteratur
Läst 3971 ggr
SHV-Pysen
4/12/09, 5:41 PM

Kung Arthur Historien & Legenden

Jag har blivit väldigt intresserad av Kung Arthur, myterna, legenden, historien osv. Har alltid tyckt om filmerna och berättelserna som man hört i alla dess olika versioner.

Jag undrar om det är någon annan här som också är lite intresserad och kan nått om den verkliga historien och grunden för dem berättelser vi har idag. Någon som har något tips om en bra sida, eller bok om Kung Arthur (helst svenska)

har svårt att hitta nått bra själv.

Annons:
LinaN
4/12/09, 6:51 PM
#1

om du tycker om kung arthur legenden så skulle jag rekommendera boken "Avalons dimmor" det är en väldigt djup historia, både ur releigiöst och sagomässig synpunkt. det är en av mina favoriter.finns många intressanta tankenötter i boken.

finns även föregångare till boken (men som är skriven senare) albions skogar och avalons härskarinna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
4/12/09, 8:59 PM
#2

Antar att du har läst Howard Pyles Kung Arthur?

Den verkliga historien kan bli mycket svår att få tag i, Legenderna om Kung Arthur har berättats sedan medeltiden och finns i en hel mängd mer eller mindre lika versioner. Jag vet att det är forskare som har grävt i legenderna och försökt hitta hållpunkter som kan ha hänt. Men eftersom det är såpass länge sedan är det svårt att skilja myt från historisk händelse.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SHV-Pysen
4/13/09, 11:14 AM
#3

#2 nej, jag har faktiskt inte läst den såvitt jag vet…ännu.

Tack för tipsen, ska kolla dem böckerna!

moondancer
4/14/09, 1:52 PM
#4

Håller med #1, avalons dimmor är riktigt passande

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Sothis
4/18/09, 2:11 AM
#5

När jag läste Avalons dimmor första gången, blev jag "dödsförälskad" i Kung Arthur. Jag sökte på nätet och läste allt jag kunde hitta vilket inte alls var mycket. Men efter att ha läst Albions skogar och Avalons härskarinna, kantrade liksom intresset över på Romartiden. Julius Caesar är min drömman. Trots att han varit död i 2000 år. Men oj vad mkt det finns om honom. Om du tycker om att läsa: Caesars kvinnor av Colleen Mc Cullogh. Sen bara fortsätter man bok efter bok…

SHV-Pysen
4/18/09, 10:44 AM
#6

Tack för alla tipsen Skrattande Var på stadsbibloteket igår och lånade Avalons Dimmor. Slog upp första sidan och började kolla lite, sen vart man fast till brorsan kom och störde ^^ Den varkar verkligen vara kanon!!

Annons:
[Vanora]
9/20/10, 11:46 PM
#7

Jag har läst en hel del på nätet om legenden om Kung Arthur, då jag blev intresserad efter att ha läst Avalons Dimmor. Mycket information är dock på engelska. Av det jag har läst verkar det svårt att definiera Kung Arthur och om han har funnits eller inte. Tydligen nämns hans namn i många texter under väldigt långt tidsintevall och väldigt olika information om honom presenteras.

Till exempel, i legenden bor han ofta i något form av medeltida slott i sten, men efter analys av de texter där han omnämns har man kommit fram till att han kan ha funnits innan man byggde fästningar i sten. Det vill säga att Camelot var en fästning byggd i trä och därför kan man idag inte hitta några efterlämningar.

Sök gärna på keltisk mytologi där finns en del information om Kung Arthur, sedan kan du även titta på kyrkoruinen Glastonbury Abbey som omnämns i Avalons Dimmor vid vilken hans sägs vara begravd med Guinevere.

FelisLynx
11/3/10, 12:48 PM
#8

Har läst någonstans, minns ej var, att Kung Arthur var viking. och historien är en vikingasaga egentligen… Vore intressant o forska vidare på :)

Ahnna
11/3/10, 2:40 PM
#9

#8 Menar du att han skulle ha varit skandinav?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PeachyAlice
10/23/12, 6:45 PM
#10

Åh vilken bra tråd, har nyligen blivit väldigt intresserad av denna legend också, skönt att hitta lite boktips här!

[kliinda]
4/29/13, 9:20 PM
#11

Jag vet välldigt mycket om hur det egentligen gick till. Fråga på!

Halvdansken
4/30/13, 3:02 PM
#12

#5. Om du är intresserad av romarna, så rekommenderar jag starkt "Kejsarbiografier" av Suetonius. En romersk historieskrivare från århundradet e.K. Översatt från latinet, väldigt lättläst och otroligt lärorik.

Börjar med Ceasar (som ju var först) och går framåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: