Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 10990 ggr
Anthka
5/17/09, 8:21 PM

Panik! byxmönster?

Nu är det nästan panik, jag trodde att svärmor hade enkla byxmönster (typ sofias ateljés "hosor och brokor"). Det visade sig att hon inte hade det….

Någon som har tips om en bra hemsida med basmönster för byxor? Jag behöver de tills på lördag….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
AutumnWicca
5/17/09, 8:40 PM
#1

På Historiska världar borde du kunna hitta något passande mönster! Länk: Historiska Världar

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
5/17/09, 8:46 PM
#2

#1 Tack men de har inga enkla byxmönster. De har antingen hosor eller vikingatida pösbyxor, och det är inte det som jag söker.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
5/17/09, 8:52 PM
#3

jag kan annars scanna in om du vill ha Sofias ateljes "hosor och brokar" mönstret ligger ju på A-4 ark och lika så beskrivning om du behöver.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
5/18/09, 2:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här har du två enkla mönster.

Det till vänster syr du med en skrev-bit, det högra klipper du ut för skrevet och syr ihopa.

Det vänstra är rätt vanligt vikingamönster som många jag känner använt sig av.

OBS, ej i skala utan du får mäta och resonera själv :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
5/18/09, 2:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är ett annat mönster för pösbyxor med smala ben för att man ska kunna ha benlindor utan att det blir för knöligt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
5/18/09, 10:29 AM
#6

För "vanliga" byxor passar LinaN's högra mönster bra, det är ett sånt jag har. Troligen inte 100% medeltida, men det funkar. (Vem sjutton kommer stirra dig i skrevet, liksom?)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
5/18/09, 12:05 PM
#7

#3 och #4 Tack, vad gulliga ni är. ^^ Jag kör på LinaNs högra mönster. Enkelt och "vanligt".

Som Ahnna säger, det är inte 100% medeltida men det är enkelt att sy och slitstarkt och ingen kommer i alla fall kunna se mitt skrev (skjorta och tabard täcker). Dessutom kommer ingen turist titta extra noga på mig iförd dessa kläder då jag kommer befinna mig mitt i vimlet av riddare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
5/18/09, 12:19 PM
#8

#7 Lycka till med sömmandet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SHV-Pysen
5/18/09, 2:53 PM
#9

#6 jo tänk på alla perversa medeltidsgubbar, dem kommer ju inte att uppskatta det ^^

Ahnna
5/18/09, 3:16 PM
#10

#9 Men shit, det har du rätt i! Vad hemskt! Förvånad De kommer ju bli helt upprörda, liksom…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
5/18/09, 5:34 PM
#11

#9 o #10 skulle vilja se de kravla omkring på en tornerbana iförda helt hk kläder handsydda i ylle…. 

Fast, jag skulle faktiskt vilja se det, sitta vid sidan av och skrocka gott *smider elaka planer, moahaha*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Loviz
6/12/11, 11:21 AM
#12

Jag hade tänkt att sy kläder till min brorson (5år) tills i sommar. Tunika är ju inga problem men byxor.. Hittade denna tråden å de hörga mönstret i LinaNs inlägg verkar enkelt å bra. Men en liten dum fråga kanske. Gör man tre bitar (2byxben och en skrevbit) eller gör man fram och bakstycke?

Ahnna
6/13/11, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Nej, det är ingen skrevbit på det mönstret. Du klipper längs den streckade linjen och klipper ut 2 frambitar (likadana men spegelvönda) och 2 lite bredare bakbitar (likadana men spegelvända). Sen syr du ihop frambitarna med varandra i skrevet (längs böjen)och gör likadant med bakbitarna. Sen lägger du ihop frambitarna med bakbitarna - tänk hur byxor ser ut - och syr ihop innersömmen i höger frambits ben med höger bakbits ben, sen likadant med vänster. Sist syr du ihop yttersömmen längs utsidan på benen, gör en kanal högst upp med två små hål i och trär förslagsvis i ett snöre så att du kan stänga byxorna med dragsko. Och fålla nederkanten på byxbenen.

Jag rekommenderar att du gör en "mock up" i till exempel lakansväv först, så att du ser att mönstret du har gjort är tillräckligt tilltaget i skrevsömmarna. Det går åt mer tyg där än man kanske tror när man har mönstret utlagt, för det är ju inte bekvämt om grensömmarna är för tighta så att byxorna åker upp i mumindalen och skaver. Flört

Den här bilden visar ungefär hur mitt mönster ser ut, jämför med LinaN's. "Spetsen" kan gärna vara lite längre och bredare på bakbitarna, eftersom rumpan behöver mer tyg än framdelen på byxorna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Loviz
6/13/11, 11:48 AM
#14

Jag behöver nog sätta mig i skolbänken igen…. jag menade ju det vänstra mönstret (de som e gult)….. men tack ändå!!!

MegN
6/13/11, 4:06 PM
#16

Jag har ett superenkelt, alternativt mönster på enkla byxor som både jag och mina ungar (inte så små längre, iofs) kan intyga att funkar bra. Har använt samma konstruktion till både jättevida och "normalvida" (inte direkt tajta) byxor:

Två fyrkantiga benstycken, så långa som du vill ha byxorna (+ extra längd när du har vida byxor, för att få lite "puff" nedtill!) och bredd = omkrets ben eller halva omkretsen rumpa. Sen en liten fyrkantig bit till skrevet, typ som när man syr i "spjäll" (min mormor kallade det åtminstone så) under armhålan på kjortlar. Jag har kört med en fyrkant på c:a 15x15 cm till byxorna (till armspjäll brukar jag köra 10x10).

Så syr man först ihop båda byxbensbitarna lika långt från överkanten = sömmen mitt bak + mitt fram runt kroppen. Då har du ett par byxor med öppen innersöm innanför benen. Fyrkanten lägger du alltså in i "hörnet" mellan de båda byxbenen längst upp, syr fast två sidor i vardera fram + baksida. Sen fortsätter du ner med innerbenssömmen. Busenkelt! Enda "svårigheten" är att placera fyrkanten på rätt ställe längs den söm som är mittfram / ben-innersöm. Mina första byxor blev korta med väldigt hög midja…

Det är kanske inte någon HK-konstruktion, men det ser bättre ut än den "moderna skärningen" - ifall man någon gång (gud förbjude) skulle råka sätta sig så man visar skrevet. Och till skillnad från varianterna #4 och #5 med en remsa mitt under skrevet så spricker inte sömmen mellan remsan och byxbenen även om man tar ut rörelserna…!

Upp till toppen
Annons: