Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 8367 ggr
moondancer
6/6/09, 11:33 AM

Långbåge

Finns det någon kunnig här som använder långbåge? Jag funderar på att börja med det nu (till vikingastriden) när jag inte har perfekt rörelse i benet, eftersom det är brutet. Skulle vara kul att få kontakt med någon som kan mer.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
LinaN
6/6/09, 12:00 PM
#1

Det var väl dumt att bryta benet?

Tyvärr vet jag inte så mycket om långbågning så det får någon annan prata om. Men du får ta o krya på det där benet!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
6/6/09, 12:05 PM
#2

Håller med, jättedumt att bryta det. Men inte så mycket att göra något åt nu.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
6/6/09, 12:06 PM
#3

#2 hur bar du dig åt? eller vad var det som hände?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
6/6/09, 12:13 PM
#4

Påkörd av bil när jag cyklade hem från träning

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
6/8/09, 1:01 PM
#5

Hoppas du mår bättre nu, Olle! Jättesynd att du missade Ekenäs, det var verkligen underbart. (Jag fick ditt sista SMS men hade ingen mottagning så jag kunde inte svara.)

Långbågar kan jag inte så mycket om, förutom att skjuta med en.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moondancer
6/8/09, 1:29 PM
#6

Mår smått bättre nu, men det är fortfarande kämpigt.

Så synd att ni inte har koll på långbågar, hoppas någon här har det:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ahnna
6/8/09, 1:36 PM
#7

Det finns ju en annan tråd om bågskytte, sök efter den vettja! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dragula
6/9/09, 3:38 PM
#8

Vikingastrid? Nu får du allt utveckla dig, för några stidigheter med welshare och deras långbågar uppstod inte vad jag har uppfattat, och vikingar använde definitivt inte långbåge.

LinaN
6/9/09, 5:58 PM
#9

#8 ingen som nämnt något om welshare….? vad fick du det ifrån?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Dragula
6/9/09, 8:09 PM
#10

#9 "In the Middle Ages the Welsh and the English were famous for their very powerful English longbows, used to great effect in the civil wars of the period and against the French in the Hundred Years' War"

Det jag åsyftar är så klart att han skrev att den skulle vara redo till "Vikingastriden".

Tycker historiekunnandet är på riktigt låg nivå för att vara ett forum om medeltiden?

AutumnWicca
6/9/09, 9:12 PM
#11

#10

Det finns arkeologiska bevis för att även vikingar sköt båge.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
6/9/09, 9:35 PM
#12

#10 Var kommer citatet ifrån?

Vill du ha historikunnande på högre nivå bör du vara beredd att precentera källor till de citat du anger.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Dragula
6/9/09, 10:14 PM
#13

#11 Självklart sköt de båge! Men långbåge är ett väldigt specifikt vapen.

#12http://en.wikipedia.org/wiki/Longbow

Det finns fler källförteckningar där.

Annons:
Tomteslakt
6/9/09, 10:46 PM
#14

#13, klart waelsarna hade långbågen före medeltiden.. den poppade ju inte bara upp som svamp ur marken ett visst årtal.. klart den funnits där, men sen att den inte kommit in i historiska nedskrivna källor är ju en annan sak.. samt att waelsarna inte var dummare än att hålla tyst om hur den var byggd

Dragula
6/9/09, 10:48 PM
#15

#14 Vill du läsa mer om den specifika brittiska långbågen kan du göra det här: http://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow

De övriga långbågarna fanns i mellanöstern, nordamerika och asien. De vi jagade med här i norden var vanliga korta bågar.

Tomteslakt
6/9/09, 11:14 PM
#16

sen kan man dividera om när medeltiden inträffar och vikingatiden tar slut.. så förmodligen fick "vikingarna" se långbågen före edward longshanks (edward 1) (om man ska förlita sig på medeltiden (tidsepoken) som är i braveheart…

Anthka
6/9/09, 11:17 PM
#17

#13 vill du, som du säger, föra diskutioner på en hög historisk nivå så är wikipedia inte en accepterbar källa. Du får gärna referera till samma litteratur som de gör, när du själv har läst den.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
6/9/09, 11:25 PM
#18

#15 för att citera ditt urdrag ur wikipedia:

The earliest longbow, found at Ashcott Heath, Somerset is dated to 2665 BC,[1] but there are no surviving longbows dated to the period when the longbow was dominant (c. 1250-1450 AD)

Först under kung Johan utan Land (mer kännd som prins john i robin hood) med bla falkirk 1298 (braveheart bl a) för den sin storhetstid i england… innan dess finns den som skrivet redan från ca 2665år före kristus.

Läs dock på din wikipedia innan du länkar dit.

Dragula
6/9/09, 11:47 PM
#19

Haha förlita sig på Braveheart låter ju också vettigt då varken vapnen eller kläderna är historiskt korrekta. Jag har läst det där ja och jag hävdade aldrig att bågen "uppstod" då, jag har sagt att den användes då, och den har aldrig använts i norden.

LinaN
6/9/09, 11:56 PM
#20

Men dragula, om du nu tycker att det är så låg nivå på det historiska kunnandet varför gör du inte en insats och höjer den med väsentlig fakta?

Det fyller verkligen ingen funktion att klanka ner. Detta är en sajt för oss som är historiskt intresserade som har detta som hobby, de flesta är inte akademiker med fina stipendium o grejor. Här är vi glada entusiaster.

Börjar tycka att din ton är rätt trist…. Det är MIN personliga mening.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
moondancer
6/10/09, 12:14 AM
#21

ganska trist ton, och dessutom har vi vandrat lite från ämnet…

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tomteslakt
6/10/09, 12:20 AM
#22

#19, vikingarna var inte bara bofasta i norden dragula…som mååånga vet var danerna och norrmännen i hela england, irland och i delar av skottland och slog sig ner. Yttre hebriderna och shettlandsöarna var också vikingabosättningar under lång tid.

Alltså lär vikingarna i England ha mött långbågen

AutumnWicca
6/10/09, 12:22 AM
#23

Jag håller med LinaN om att ditt tonläge i många av våra trådar är tråkig och nervärderande dragula.

Du får gärna vara här och hjälpa till att höja "nivån" (i brist på bätte formulering) men gör det gärna utan att låta nervärderande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Dragula
6/10/09, 1:07 AM
#24

Skall försöka bättra tonen en aning, men jag blir själv ganska fientligt bemött bara för att JAG föredrar realism.

#22 Javisst, York grundades av handelsmän från norden, inte vikingar. Vikingar var de som plundrade. Shetlandsöarna var ju också under Norges ägo väldigt länge efteråt. Men att de skulle mött några större bataljer med långbågar låter inte så troligt? Den engelska långbågen som jag tror vi åsyftar dök upp i Europa senare än i t.ex. Asien där de hittat de gamla och grundade av York skedde väl mycket tidigare om jag inte missminner mig?

Man kan ju också se det som så att normanderna, som är germanska ättlingar och även "nordmän" hade långbågen i 100-åriga kriget och därför berättigar det hela, men det känns långsökt, under plundringstågen mot kyrkor och liknande möttes de främst av svärd och lokala pöbelmiliser.

Hae-Mosu
6/10/09, 1:13 AM
#25

Ok. Pilbåge till fots och till häst är mitt gebit (hoppas några här såg oss på Ekenäs) så jag hoppar in.

Långbåge är i dagligt tal samlingsnamn för ett flertal pilbågstyper. Skälet bakom det är att det är den moderna klassningen för tävlingar: Både den engelska typen, den nordiska tvåveds (utan öron), flatbågar, nydamsbågar, holmegårdsbåge med flera klassas i den kategorin. Detta till skillnad från kompositbågar (aka "hornbåge" eller "ryttarbåge" i dagligt tal), den japanska yumin, kabelbågar och många fler.

Om vi ska vara riktigt petiga: En pilbåge av ett trästycke, alltså en selfbow, oavsett exakt utseende passar alldeles utmärkt för historiska epoker som sträcker sig från stenålder fram till sen medeltid. I Sverige och Norge skulle det dessutom passa med en pilbåge bestående av två träslag (exempelvis rönn och tjurtall) men utan öron.

Så tillbaka till grundfrågan: Vad om pilbåge önskas veta?

Dragula
6/10/09, 1:23 AM
#26

Var det hornbågen mongolerna skall ha använt då?

LinaN
6/10/09, 1:35 AM
#27

#24 jag hyser inget agg, bara det att jag inte kan med folk som är jättedryga och klankar ner på ett otroligt forum som faktiskt är förskonat från en massa skitsnack o otrevligheter. Nu säger jag inte att det var din avsikt, men nu är saken dryftad och förhoppningsvis ur världen, jag är inte den som är långsint. Alla behöver vi tänka på hur vi uttrycker oss då vi saknar möjligheten att läsa av kroppsspråk, minspel och hur saker och ting sägs.

Sedan upplever jag att många ofta hellre säger att de inte har kunskapen i ämnet än att försöka göra halvdana påståenden baserade på dåligt underbyggd info… utan man säger faktiskt förvanansvärt ofta "jag tror" "jag har hört" osv istället för "jag VET" vilket är väldigt ovanligt också, ibland blir en del kunskapsforum väldigt pretto :D ;)

Sen har alla sina specialområden härinne, mina är textila hantverk, kanske inte nödvändigtvis exakta årtal för ditt o datt. Men framförallt så är nålbindning mig varmt om hjärtat även omjag bara behärskar ett mönster utantill och bara ett stygn som jag anvädner till allt medan andra kan 5-6 olika stygn som blir andra mönster…. skit samma, jag är nöjd med det jag kan och intresserar mig för de saker som jag tycker om :D

#25 *klappar händerna av förtjusning*

Vad innebär det att en pilbåge har öron? känns som om det är litet fikonspråk för oss som bara vet vad en pilbåge är :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Dragula
6/10/09, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Öron ser ut så här:

LinaN
6/10/09, 1:42 AM
#29

#28 tack för bilden! :D nu blev jag mycket klokare!

Vet du vad… jag hade tyckt det vart jätteskoj med en artikel om olika sorters pilbågar o vad man ska titta efter om man ska köpa en båge på en marknad…. *flört*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hae-Mosu
6/10/09, 10:38 AM
#30

Dragula: Ja, stäppfolken använde hornbåge (i sinsemellan olika utformanden). Från Ungern till Korea var kompositbåge/hornbåge den dominerande typen, med spridning ned till de arabiska länderna, Indien, med mera. Längre norrut i dagens Ryssland förekom den mer sällan pga klimatet.

Anthka
6/10/09, 11:15 AM
#31

#24 Men nog måste du förstå att om det första du skriver är ett i mina ögon överklägset utalande om att du tycker fakta nivån är låg på forumet så blir inte inställningen till dig positiv.

Sedan är det så (som LinaN redan har påpekat) att många av oss har enorma kunskaper, men vi föredrar att inte skryta och lägga fram vår kunskap som absoluta sanningar.

Jag uppfattar fortfarande din ton som lite överlägsen och trist (men jag kan ha fel), du formulerar dig på ett sätt som antyder att vi andra härinne på forumet inte skulle vilja återskapa Historiskt korrekt.

För att fortsätta med fakta (som egentligen är ot) så brukar man antingen vara populärhistorisk och kalla alla människor från norden under den epoken för vikingar eller så är man vetenskaplig och undviker ordet viking till förmån för nordmän/normand. Villket innebär att de som bosatte sig på de brittiska öarna var vikingar/nordmän. Normander var inte människor av germanskt ursprung utan normanderna var ursprungligen nordmännen och slutligen, nordmännen hade ingen som hellst inblandning i 100års kriget. Det stod emellan Britter och fransmän.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/10/09, 11:21 AM
#32

#25 tyvärr så missde jag de uppvisningar ni hade nere på fältet (den enda förbannelsen med att jobba under ett event) men jag såg det ni gjorde på tornerbanan (och blev nästan nerriden på kuppen Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/10/09, 12:54 PM
#33

Jag är nyfiken på vad som anses vara låg nivå på kunnandet på den här sajten? Jag tycker att många här bidrar med storstilade kunskaper inom "sina" områden och det är ju precis just därför som forumet existerar - för att alla ska kunna hjälpa varandra, nybörjare som erfaren.

Vi har bevisligen flera här som kan något om bågar och bågskyttestrid, så jag överlämnar detta ämne till er så att ni kan svara på Olles fråga om vikingar och deras förmodade bågar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Dragula
6/10/09, 3:10 PM
#34

#31 Men vi nordmän var ju germaner. Det var germanska stammar som gjorde bosättningar i Norge och Sverige, alltså blir normanderna också germaner, även om de har en viss inblandning av de germanska frankrena. Anglo-saxer är, och har alltid varit ett germanskt folk då engelskan är en del i det germanska språkträdet.

Annons:
Anthka
6/10/09, 5:23 PM
#35

#34 Eftersom normanderna inflyttade till brittiska öarna under 800-talet så är det ett skandinaviskt folkslag. De skandinaviska länderna var bosatta redan 2000 f.kr. Det fanns inga germanska stammar som bosatte sig här senare utan de skandinaviska folken kom redan när inlandsisen drog sig tillbaka. Under den mycket tidiga perioden i människans historia talar man inte om olika folkslag.

Vad har anglo-saxarna med saken att göra?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Dragula
6/10/09, 7:56 PM
#36

#35 De skandinaviska folkslagen är germanska, med undantag för finnarna. Det var germaner som bosatte sig här när inlandsisen drog sig tillbaka.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Germanic_tribes_(750BC-1AD).png

LinaN
6/10/09, 8:16 PM
#37

#36 åter igen, wikipedia är inte en 100% tillförlitlig källa då alla kan gå in och ändra den informationen som står där bara man har ett konto på wikipedia.

Så hitta hellre privata sajter som refererar till faktiska böcker och avhandlingar. :)

#30 kom o tänka på det, om bågar inte har öron, hur fäster man då strängen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hae-Mosu
6/10/09, 8:38 PM
#38

Öron är namnet på den "toppdel" som finns på framförallt s.k. ryttarbågar (men även på åtminstone ett fynd av samisk båge). Med ett låneord från en text från sen medeltid brukar man internationellt kalla den för Siyah.

Om man plockar isär stommen för en ryttarbåge ser man att flertalet av dem består av fem träbitar: Handtag, två lemmar (de två delarna som böjs, med andra ord) och två siyahs. På en långbåge och/eller selfbow skärs nock för sträng in i träet eller så limmas en liten hornbit (eller liknande) på.

Dragula
6/10/09, 8:39 PM
#39

#37 Wikipedia har godkännts som giltig källa av både forskare och akademiker, och nej du kan inte ändra hur som helst. Det är massor av människor som analyserar ändringarna och godkänner eller återställer.

Förövrigt är den där kartan fullt korrekt.

moondancer
6/10/09, 9:04 PM
#40

#39 enbart wikipedia som källa är inte giltigt i den akademiska världen, det behövs kompletterande källor

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
6/10/09, 10:59 PM
#41

#39 vilken jädra karta? vad dillar du nu om?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
moondancer
6/10/09, 11:07 PM
#42

#41 tänk lite på språket Flört

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anthka
6/10/09, 11:22 PM
#43

#36 wikipedia är fortfarande inte en tillförlitlig källa, jag rör mig bland akademiker, och wikipedia har inte godkänts någonstans på alla de högskolor jag varit i kontakt med. Just därför att det är väldigt lätt att bara gå in och ändra det som står. Numera måste det godkännas ja, men det innebär inte att den som godkänner har koll på den verkliga faktan.

Dessutom, människorna invandrade till skandinavien både norrifrån och söderifrån. Alltså kan de inte enbart vara av vad du kallar germaner och jag anser fortfarande inte att man kan tala om folkslag innan man har bofasta "hirarkigrupperingar" (i brist på annat ord) och det har man inte så tidigt i Europa. Men där tycker vi uppenbarligen olika.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Dragula
6/11/09, 12:15 AM
#44

#43 Samerna vandrade norrifrån ja, men de kom efter germanerna till skandinavien då inlandsisen försvann söderifrån.

Detta börjar bli väldigt off-topic, en ny tråd kanske vore på sin plats?

Anthka
6/11/09, 12:17 AM
#45

#44 "och jag anser fortfarande inte att man kan tala om folkslag innan man har bofasta "hirarkigrupperingar" (i brist på annat ord) och det har man inte så tidigt i Europa. Men där tycker vi uppenbarligen olika. "

Så, fine

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

IdaT
6/11/09, 3:33 AM
#46

#24 Visste du att (jag gillar att börja mina meningar med "Visste du…" det är nog lite av en besservisser i mig, så ta inte just dom orden vid så stor vikt som resterande inlägg Flört) under det vi kallar vikingatiden var just vikingarna några av dom mest framgångsrika handelsmännen, och dom bytte bland annat bärnsten mot vackra smycken, tyger och kryddor med mera.
Vikingarna var ett mycket rikt folkslag. Dessutom finns det idag många forskare som tror att vikingarna seglade till Amerika, och hade kontakt (handel?) med infödingarna där.

Källa kan jag tyvärr inte ge, då det jag sagt är taget från en eller flera artiklar i Bonniers Världens Historia, ska kolla imorgon om jag hittar aktuella nummer.

Och angående Wikipedia som så många pratar om så har det också varit under diskussion här, så har även den sidan granskats av Världens Historia, och jag har för mig om att dom i dom granskade artiklarna hade lika många fel som national encyklopedin, jag har dock inte kunnat återfinna notisen efter att jag läst den, så där kan jag tyvärr inte återkomma med aktuellt nummer.

TS: Ville klara ut lite om vikingatiden, kan dock (tyvärr) inte så hemskt mycket om pilbågar, mer än att det är ett väldigt intressant vapen. Glad

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anthka
6/11/09, 11:15 AM
#47

#46 Sedan när har NE en mängd fel?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/11/09, 11:56 AM
#48

Nu räcker det faktiskt…

Oavsett när vikingarna, germanerna, anglo-saxarna, nordmännen, normanderna, Piff och Puff och Askungen kom till Sverige så är det väl rätt solklart att bågar användes. Exakt vilken sorts båge, exakt vilken sorts pilar och exakt vad folkslaget heter i historieböckerna är nåt man troligen kan diskutera rätt länge utanför frågan.

Om nu moondancer vill lära sig om långbåge, eller bågar i största allmänhet, så tycker jag att vi kan hålla oss till det utan att knäppa varandra på näsan med vem som vet mest om Sveriges 800-tal.

Ämnet är intressant, förvisso, men håll det i en annan tråd. Och håll er ifrån att göra det till en machokamp om vem som vet mest/bäst. Okej?

Tack! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
[incendium]
7/11/09, 6:10 PM
#49

#0 Hejsan

Roligt at se att fler är intresserade. Jag skulle rekommendera forumet och sidan Primitiva bågar som är en guldgruva med tips och tankar och så vidare. Själv skjuter jag med en vanlig laminerad långbåge inom SBF och flatbåge annars.

Hur har det gått sen, har du fått tag på någon båge?

Dragula
7/12/09, 2:42 PM
#50

#47 Det har de inte och det var väl poängen..?

[incendium]
7/13/09, 12:27 AM
Acerventus
2/17/12, 10:57 PM
#52

Hej! Jag håller på att bli tokig på alla båg-mått! Har sökt och sökt efter en sida med förklaringar. Men antingen är jag värdelös på att söka, eller så är de rackans svårt att hitta.

Finns det någon som vet, eller vet av en sida med förklaring på måtten? T ex 48", 25#… osv.

Sedan undrar jag om detta verkar som en lämplig båge, för någon som är 177cm lång, men utan bågvana:

http://www.bagaropilar.com/se/art/samick-mini-shadow-48.php

Jag tycker bågen i länken ovan var vackrast. Men blir fundersam, när den rekomenderas åt yngre.

Så alternativt denna:

http://www.bagaropilar.com/se/art/kap-black-hawk.php

Upp till toppen
Annons: