Annons:
Etiketthantverk
Läst 16478 ggr
Nadrendion
2009-06-25 13:52

Brickvävning - Tips o information

Brickvävning är ett gammalt sätt att väva på. Banden man gjorde användes inte bara till kläder, utan även som tömmar och annat. Brickvävning sträcker sig långt tillbaka i tiden. I norge har man hittat ett band i Snartemo från 500-talet.
Det är dock inte endast i norden som man har brickvävt. Man har gjort fynd av brickband ifrån b.la. baltikum och afrika, för att nämna några.

Grunden att väva brickband är inte svårt att lära sig, men vävtekniken går att utveckla åt alla möjliga håll och mönsterna går att komplicera i all evighet. Grunden är att trä några fyrkantiga brickor med hål i hörnen med trådar, olikfärgade eller samma. Spänna upp varpen, antingen på vävstol, någon slags ställning, eller mellan sig själv och ett fast föremål. Därefter vrider man brickorna 1/4 varv, för in inslagstråden, sedan vrider man igen.

På nätet finns det många källor som visar hur man gör, alltifrån grundläggande teknik till mer avancerade tekniker. Det har även publicerats många böcker om brickvävning och dess historia. På Irenes sida (som finns att hitta bland nedanstående länkar) presenteras en mer övergripande litteraturlista än de exemplena jag tar upp här.
Lycka till!

Länkar:

http://spangmurs.se/ - Svensk sida av Lousie Ström, textilhantverkare. Har även gjort en instruktions-CD som finns att köpa på hennes sida. Säljer alla tillbehör man kan behöva för att brickväva.

http://www.guntram.co.za/tabletweaving/ - Sida med div. möster samt ett program där du på enkelt sätt kan skapa dina egna band och sedan skriva ut mönstret att väva efter.

http://www.brikvaevning.dk/index.html - Bra sida av en dansk väverska, Irene. Mönster, grundläggande information m.m om brickvävning.

Böcker:

Brickvävning - Så in i Norden av Sonja Berlin-Englund
Bra bok på svenska som beskriver hur du kommer ingång samt ger tips på mönster. Finns även en del om brickbandets historia i den här boken om jag minns rätt. Boken är något svår att få tag på.

The Techniques of Tablet Weaving av Peter Collingwood
Brickbandsvävarens Bibel! Det som inte står i den här boken är inte värt att veta. Sanning med modifikation. Önskar att jag tog mig råd att köpa den någon gång.

Youtube:
1: http://www.youtube.com/watch?v=5on19t1en4w (Video som visar ett enkelt sätt att sätta upp sin varp på.)
2: http://www.youtube.com/watch?v=SyOijfyeCnI&NR=1 (halvvägs in)
3: http://www.youtube.com/watch?v=C-VImNBJvA0&feature=related (samma person som video 1)
4: http://www.youtube.com/watch?v=Ex2gmUDmZAY&feature=related (ett mer avancerat band, vävt med brickor på en vävstol)
5: http://www.youtube.com/watch?v=xv_6seDC_74&feature=related (Louise Ström väver lite mer avancerat band)
6: http://www.youtube.com/watch?v=0pOz4aZ0nR8 (Video med exempel på olika mönster man kan göra med brickor trädda på samma sätt.)

Annons:
AutumnWicca
2009-06-25 14:00
#1

Tillägg om boken:

Brickvävning - SÅ in i Norden av Sonja Berlin-Englund

Sonja trycker och säljer inte boken alls längre och det ända sättet att få tag på den är om någon vill sälja den. Jag har boken själv och rekommenderar att ni köper den om ni skulle snubbla över ett exemplar till salu!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

RosaGosa
2009-06-26 12:58
#2

Har suttit o tittat på filmerna nu och fått ett ganska bra grepp på hur brickbandsvävning går till, men när det kommer till att följa mönsterbeskrivning förstår jag inte riktigt… samt hur man trär trådarna i brickorna. är väl kanske bara att köpa tråd o börja experimentera? Tips mottages gärna!

Ahnna
2009-06-27 00:29
#3

#2 Gå in på Louise's hemsida, www.spangmurs.se, och läs om grunderna där. Hon har jättebra förklaringar och skisser så man fattar. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kaylaza
2009-06-28 20:00
#4

Vill varna för misstaget jag gjorde för ett par år sedan,när jag skulle varpa upp en väv. Använd INTE bomullsgarn! Det trasslar sig något fruktansvärt!

Satsa på de nordliga textila materialen, dvs ull- eller lingarn, så kommer det gå betydligt bättre, och man slipper känna sig som en urusel nybörjare som inte fattar nåt (för fattar gör man oftast).

AutumnWicca
2009-06-28 20:03
#5

Ett annat tips är också att inte använda lingarn 16/1! Alltså den tunnaste varianten om du inte brickvävt mycket! Den går otroligt lätt av och blir fort skör!

Lingarn 16/2 är en mycket bättre storlek och är slitstark!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-29 13:16
#6

#4 Mina första band var i bomullstråd och jag trivs mycket bättre med det än med ullgarn, som klibbar ihop och är svårt att få jämna kanter med. (Tycker jag, alltså.) Så det är nog en smaksak. Flört Mina bomullstrådar har inte trasslat mer än lingarn och ullgarn gör.

#5 Jag har lingarn 16/2 och tycker att det slits efter ett tag. Det flossar upp sig och ser ut att vilja gå av efter nån timmes vävande… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
AutumnWicca
2009-06-29 13:19
#7

#6 Tänk dig då att väva med 16/1! Det är ännu värre!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-29 13:23
#8

#7 Ja, jo… Hade inte ens tänkt testa, hörru! Flört Skrattande Jag stod och höll i flera rullar med 16/1 i våras på en mässa, men köpte 16/2 istället. Men lingarn är som lingarn är och det ruggar upp sig ju mer man använder det…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2009-06-29 13:24
#9

#8 du har helt rätt, därför jag vaxar lätt när jag tex broderar.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

LinaN
2009-06-29 13:47
#10

Jag är ruskigt sugen på att testa med brickbandning nu…. sitter o sneglar på en del av mina ullgarner… hade vart skoj o väva egna band till dräkterna,…. men 4-trådig tjock ull kanske inte är det bästa?

vad lämpar sig bäst i ullen om man inte vill att det ska bli för tjockt?

1 trådigt vägrar jag väva med för det går sönder bara man tittar på det. två? tre?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-06-29 13:50
#11

Jag har funderat lite på om man ev. kan vaxa hålen i brickorna lite då och då för att tråden inte ska dras mot en vass träkant. Har inte testat det än, men efter att ha vävt nästan 3 meter band i helgen med Lin 16/2-garn så har jag försökt komma på saker för att underlätta för varpen. Det har blivit mycket flyttande av brickorna fram och tillbaka till olika positioner för att inte slita på ett och samma ställe hela tiden.

Att vaxa själva varpen är antagligen också en möjlighet, men jag har en känsla av att själva bandet kommer bli väldigt klibbigt. Om man då endast vaxar brickhålen så är det en så pass försvinnande liten mängd vax som följer med varpen.

Det kan iofs vara så också att den lilla mängd vax man sätter i hålen snabbt kommer att slitas bort eftersom att man rör brickorna så mycket och egentligen inte gör så stor skillnad i längden. Men det kan vara värt att testa.

AutumnWicca
2009-06-29 13:52
#12

#10 Du kan gott väva med både 2 och 3-trådigt!

#11 att vaxa brickhålen låter ju inte helt dumt, eller slå i öljetter i brickorna så garnet glider.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2009-06-29 13:55
#13

#11 Jag håller med du! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-06-29 14:13
#14

Blir nog att klippa sönder en kortlek här då…. ^^

ska bara hitta ett lagom enkelt mönster att börja med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-06-29 14:15
#15

Har en länk till som jag skulle vilja lägga in i den första posten, nämligen

http://www.stringpage.com/tw/tw.html - Amerikansk textilhantverkare som har gjort mycket noggranna analyser om vad det egentligen är som händer när man vrider brickorna. Bra uppsatser både för nybörjaren och den mer avancerade vävaren.

Sen vore det trevligt om admin ville fixa så att de länkarna jag angett i första inlägget blir klickbara. Det var nått som hände när jag postade dem :p

Ahnna
2009-06-29 14:16
#16

#14 Har du ingen typ Findus-kartong eller nåt? Spelkort är heliga ju… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-29 14:27
#17

#16 findus? nejnej. spelkort är det jag har att tillgå. o vad gäller spelkort så är ju de en synd så bättre att sätta dem i vettigt användande. ;D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-06-29 14:27
#18

#14 Eller tomma mjölkkartonger? flingpaket? vykort? etc?

Ahnna
2009-06-29 14:33
#19

#17 Men tänk på de stackars spelkorten… *gnyr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-06-30 13:54
#20

# längtar tills jag kommer hem så jag kan sätta igång o testa brickbandsväva… måste dock köpa garn först… hur mycket garn går egentligen åt?

Annons:
Ahnna
2009-06-30 14:24
#21

#20 Det beror på hur långt och brett band du vill göra. Antalet brickor reglerar antalet trådar och därmed bredden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-06-30 17:31
#22

#19 det blev inte några vanliga spelkort utan blev från Magic the gathering istället ^^ gubben har ju slutat spela så jag klippte sönder dem ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-06-30 19:23
#23

#22 Bra! Skrattande

MVH,
Ordföranden i SPRIS, Spelkortens Rätt I Samhället

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-07-01 14:04
#24

#21 jag vet inte riktigt ännu, har inte hittat nått lätt mönster ännu men tänkte sattsa på ett lite msalare band för att först lära mig hur man gör. tips på något bra nybörjarband?

Nadrendion
2009-07-01 16:16
#25

Med 16/2 lingarn och 4 meter varp fick jag ut ett band på 3.23m Dvs att nästan 1/4 av varpens längd försvinner när man vävt klart. Eller… någonstans mellan 1/4 och 1/8.

Antalet brickor spelar ingen roll för den totala längden i slutresultatet då varje brickas trådar snurras individuellt och inte med andra brickors trådar.

För att få det här resultatet vävde jag ganska tätt och hårt. Bandet känns nästan lite styvt när det är klart. Väver man lösare behöver man inte vrida brickorna lika många gånger och då blir bandet längre.

Ahnna
2009-07-01 21:31
#26

#25 Bara för att förtydliga; ju fler brickor, desto fler trådar, desto mer garn går det åt. Men längden på bandet regleras inte genom antalet brickor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2009-07-01 21:50
#27

#26 Jo det har jag förstått…

#25 tack för hjälpen… bra att veta hur mycket som försvinner när mans ka beräkna bandets slutliga längd… trist att stå där med ett band som är för kort.

Skulle gänra vilja ha tips på ett bra nybörjarband… mönster o hur man trär upp det på brickorna.. ;-)

Annons:
Ahnna
2009-07-01 22:18
#28

#27 Nybörjarband och hur man kommer igång står jättebra på www.spangmurs.se. Klicka på "brickvävning" och scrolla ner till punkt 3 på sidan som kommer upp. Där finns pdf-beskrivningar på hur man gör ett par enkla band. De är ifrån Louises CD-bok som innehåller massor med tips, mönster och bilder på band. (Kostar 140:-)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2009-07-02 01:58
#29

Hittade lite svar här!!! Glad

Men…. menar ni att man kan väva med entrådigt ullgarn också ?? Hur är hållbarheten ?? Ahnna..du vet det rosa garnet jag köpte av dig…. funkar det på detta??

LinaN
2009-07-02 02:18
#30

#29 du kan väva med entrådigt :D man måste bara vara litet försiktigare så man inte sliter på garnet, så man flyttar brickorna hela tiden. så själva hålen inte nöter på samma ställe hela tiden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-02 02:46
#31

#29 Jadå, det går. Men som LinaN skrev så gäller det att vara försiktig så att man inte nöter sönder varptrådarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-03 14:00
#32

Jag fick ett tips igår av Louise Ström (Spångmurs, som jag tjatar om hela tiden) om hur man gör kanterna snygga.

Genom att vrida kantbrickorna åt samma håll hela tiden och bara byta varv när det är helt omöjligt att fortsätta, så blir det mycket jämnare och kanterna påverkas inte av att man byter håll på mönstret innanför. Hon visade två band, där det ena hade kanter som var vridna lika mycket som mönstret och det andra hade kanter som var vridna åt samma håll nästan hela vägen, och det var en enorm skillnad. Det senare bandet hade mycket jämnare och snyggare kanter och det syntes knappt när hon hade bytt håll på kantbrickorna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2009-07-03 14:03
#33

Just det, angående hur mycket av varpen som går förlorad. På mitt senaste band blev den delen som jag kan använda till nåt 168 cm lång och jag klippte bort 48 cm av varpen i slutet. Jag hade kunnat väva en bit till, säkert 10 cm eller så, men inslagstråden tog slut och jag orkade inte fixa ny bara för att förlänga bandet så lite. Så jag klippte…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-03 14:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Tänkte slänga in ett litet tips här.

När jag skarvar tråden så gör jag såhär. JAg lägger den dubbelt från olika håll, väver 1-2 inslag med dubbelt sen fortsätter man som vanligt med den nya tråden, då är det bara att klippa av trådarna som sticker ut sen :D

Hoppas ni förstår hur jag menar :D

De gula strecken föreställer skälen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-07-03 14:21
#35

#34 Inte för att vara sån, men jag trodde det var så man ska göra…? Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
2009-07-03 14:25
#36

Ett annat tips.

Om man har en fler-trådig inslagstråd kan ma dela på den och göra 1-2 trådar kortare, så blir skarven inte lika tjock som om man använder en hel tråd dubbelt. Man lägger då det tunnare trådarna omlott.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Nadrendion
2009-07-03 17:55
#37

Känner att jag måste skriva in ett tips till här, eller iaf beskriva hur jag gör, för det verkar inte vara någon annan än som gör på samma sätt. Kanske för att det är aningens besvärligt ibland, men det går bättre och bättre.

I änden på den biten av varpen som jag inte har vävt än har jag ingen knut. Jag knyter endast fast varpen i något så att jag kan spänna upp den och när jag ska lägga ner vävningen för tillfället så knyter jag upp den knuten igen.

Så varpen som är kvar att bli vävd är helt fri så att säga. Detta ger mig möjligheten att, genom att hålla reda på vart jag hade brickorna när jag började väva, när jag är tillbaka från "startpositionen" i ett mönster och varpen börjar bli kort, eller varför inte någonstans i mitten med ett fasligt snurr på varpen framför mig, och jag behöver mer varp för att kunna fortsätta väva behöver jag aldrig vända på mönstret och väva det baklänges.

Det jag gör då helt enkelt är att jag knyter fast det vävda bandet i något istället och reder sedan ut den ovävda varpen, bricka för bricka. Jag gillar nämligen inte att mönster i ett band helt plötsligt byter riktning om det inte finns en logisk mening rent mönstermässigt för skiftet.

så om det finns fler som jag - såhär gör man :)

Ahnna
2009-07-03 18:01
#38

#37 Väva baklänges? Jag förstår inte riktigt vad du menar, så jag kan inte sätta mig in i hur du gör.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-07-03 18:20
#39

#38 han behöver aldrig vrida brickorna emot sig om man utgår ifrån att mönstert vävs ifrån dig. Man brukar ju bli tvungen att byta varv när det tvinnat sig för hårt bakom brickorna o man omöjligt kan väva framåt mera. då brukar de flesta väva mot sig. Men han löser upp knuten längst bort och rättar ut trådarna så kan han fortsätta väva från sig.

tror jag fick det rätt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-07-03 18:51
#40

#39 Precis så. Tack för förtydligandet.

Ahnna
2009-07-05 00:52
#41

#39 Men väldigt många mönster baseras ju på att man vrider brickorna åt olika håll, det är ju inte så många mönster som blir bäst åt ett håll. Så jag tycker att det låter som att man motverkar brickbandstekniken lite om man inte vill byta hålla på brickorna alls…?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Nadrendion
2009-07-05 02:12
#42

#41 nej, jag tror du har missuppfattat mig.

Jag ska försöka ge ett lite tydligare exempel:

som du säger så hör det till brickvävningens natur att vrida brickor först åt ena hållet och sedan åt andra hållet. Det är inte många mönster som blir snygga om man inte byter håll.
Dock finns det de mönsterna där brickorna vrids fler ggr åt ena hållet än andra. Och när man då till slut har vävt kanske halva varpen så är det så pass mycket snurrar på resterande varpen att man inte kan fortsätta att väva mönstret om man inte byet riktning

Nu hittar jag tyvärr inte den aldeles ypperligga bilden som jag hittade på nätet härom dagen så den här får duga.

http://www.theloomybin.com/cw/

Bilden på det översta bandet på den här sidan är ett mönster från Birka. När man har vävt det en bit behöver man vända på mönstret och väva det baklänges för att kunna fortsätta väva. Det gör att man får upplevelsen av att mönstret byter riktning på platsen där skiftet sker.

Har man en knut längst ner på varpen är man tvungen till att göra det här "bytet" och väva åt andra hållet. Men det undviker alltså jag genom att inte ha knuten längst ner och därför kan lösa upp alla spänningar jag skapat undertiden jag vävt.

Ahnna
2009-07-05 03:03
#43

#42 Ja, det är ju en annan sak. (Men din länk visar inget Birkaband, vad jag kan se…?)

Jag har hittills inte vävt något mönster där jag måste byta riktning och väva baklänges för att lösa ut trasslet, så den problematiken/fulheten har jag inte uppmärksammat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2009-07-05 03:04
#44

helt sant, fel länk. Den här blir bättre.

http://www.theloomybin.com/cw/viking.html

Nadrendion
2009-07-05 17:50
#45

Nu hittade jag äntligen bilden jag har letat efter.

http://www.brikvaevning.dk/images/drejerapportbill/birkastrap_small.jpg

På den här bilden kan man tydligt se att väverskan har fått göra en brytning i mönstret och väva det åt andra hållet.

LinaN
2009-07-05 20:30
#46

Jag har lattjat en massa med bandet jag började på idag. Från början skulle det bli ett band baserat på något supergammalt fynd men slutligen så har jag vridit brickor hit o dit, flippat på dem, vänt vävriktning och allt möjligt. trasslat till det för mig, trasslat rätt på det, fått fina mönster, fula mönster, ehh… inga mönster osv osv….

klart lärorikt, bara 2½m lekstuga kvar^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nadrendion
2009-07-06 00:50
#47

sen kan du ju alltid väva baklänges igen o ta upp det du har vävt så får du en helt ny lekstuga :)

LinaN
2009-07-06 00:52
#48

#47 nej du! så roligt är det inte :D

roligare och mer lärorikt att sätta en helt ny varp istället, verkar ha vissa problem med trädningen av Z o S brickorna. blir rätt förvirrad må jag säga….. Så det behöver jag träna på, men jag tänker inte sitta o väva småsnuttar, det är jag för lat för ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
zayla
2009-07-06 01:16
#49

Har också satt mig i brickbandsvävningen igen idag och fått in trådar efter en skiss som jag gjort, enligt del Pappersmaterial jag har. Tog 2 meter lång tråd till att börja med. Tog 4 färger: vit, lila, rosa o blå.

Började väva och det blev inte alls som jag tänkt mig men jag provade först med två fram sen två bak… det blev smååå mönster..sen tog jag en fram och en bak (efter ha trätt in tråden varje gång) så fick jag lite konstigt nog större mönster. Men är inte nöjd alls så jag får oxå kalla detta som ett arbetsprov. Nästa gång ska jag skissa bättre så får man väl se om det ger resultat. Men inser att man måste nog hålla reda på var man är i vändningarna… *suck*

Fick ta ett break…för jag fick en idé…. gick o vävde lite till och gjorde fyra fram och sen fyra bak… då syntes mönstren något mer tydligare, det som jag hade tänkt mig ungefär. Får se hur långt jag kommer för det här får betraktas som arbetsprov som sagt. Men tjockt blev det!!! Bild kommer ev. senare… =) I slutändan… kommer jag sen att ta bort en färg och ändra mönstret.

(Pst! Lila??… hehe… jodå jag hade en vit tvåtrådigt ullgarn som jag "köpt av misstag" Jag satte blåbär på gryta och saften av det och helt vanlig salt i, satte jag sedan det vita garnet och det fick ligga där i ungefär 2-3 timmar.  Ingen förbetning alls, bara blöta ner garnet först. Blev en ganska fin ljuslila färg. Men jag vet… troligtvis kommer väl färgen sen att blekna med tiden enligt boka =D )

zayla
2009-07-07 02:17
#50

Lina & Ahnna!

I färdiga projekt hade ni klara tjusiga band…. berätta hur ni gjorde i vävningen… dvs hur gjorde ni med brickorna och hur många varv .m.m… Just nu i skrivande stund tror mig ha beskrivning o mönster men bäst är när någon förklarar med enkla ord….

Please….? Skrattande

LinaN
2009-07-07 02:21
#51

#50 mitt mönster finns i boken "brickvävning så in i norden" där finns full beskrivning på hur man gör :D Ahnnas mönster är samma men med 4 brickor mera med andra färger.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-07-16 14:14
#52

#50 Ja, som LinaN skrev. Jag har för mig att 3 vridningar framåt eller bakåt ger "svalan" och det fjärde varvet ger mellanrummet mellan "svalorna". Jag vänder mitt i en "svala", vilket på baksidan av bandet ger en korrekt "svala". (Jag blir trött på alla dessa citationstecken!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2009-08-13 00:20
#53

Hahaaa, idag föll poletten ned. Jag fick till det Skrattande

Har suttit hela kvällen och vävt ett rätt så fult band, men jag är ändå stolt!

Hade brickor och garn hemma. Garnet hade jag köpt på rea för att det var ull, ekologiskt och … billigt. Garnet är väldigt tjockt, avsett för stickning med grova stickor eller tovning. Färgerna tomterött och ljusgrönt = komplementsfärger. Väver med 6 brickor och det gröna bildar uppåt/ nedåt gående pilar i mitten.

Oavsett vad så kommer jag att bära bandet som skärp med stolthet - mitt första band Flört

Tack för god inspiration!!

Pialinn
2009-08-13 12:40
#54

När jag tänkte till idag, kom jag på att när vi vävde med 16/1 i varpen limmade vi stadtrådarna. Hade en burk med linfrön och vatten som fått stå nån dag. Det blev som ett lim vi strök på lintrådarna så de skulle hålla bättre.

Och om jag minns min materiallära ska blött lin vara hållbarare än torrt.

Rätta mej gärna om jag minns fel!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kyltsi
2009-08-13 13:30
#55

Jag tackar för en inspirerande tråd :-) Hade inte brickvävt någonsin tidigare(eller vävt annars heller),men tänkte att så svårt kan det välinte vara ;-) och lyckades faktist väva mig ett kantband till en av mina klänningar *stolt* det blev en ranka,wine,tror jag att det hette på sidan där jag fann mönstret.

Annons:
Kaylaza
2009-08-13 13:38
#56

# 54 Fuktigt lin håller mycket riktigt bättre än torrt lin. Idag är många vävstugor alldeles för täta i väggarna, och blir därmed torrare, så det är väldigt vanligt att man ställer in en luftfuktare för att inte väven ska gå sönder medan man arbetar ;)

Detta gäller även naturligtvis när man syr med lintråd. Vill man inte vaxa den kan man fukta den med saliv för att undvika att den går av mitt i ett stygn.

Pialinn
2009-08-13 14:01
#57

#56 Ja, där ser man vad man har i hjärnan fast det inte har varit använt på ca 30-40 år.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Kaylaza
2009-08-13 14:18
#58

#57 Visst är det fantastiskt med kunskap som biter sig fast Flört

MegN
2009-08-13 17:46
#59

Det där med att tråden "ruggar" och därmed lättare trasslar sig har jag för mig att Louise Ström (hon med www.spangmurs.se) löser genom att använda hårgelé eller liknande som hon fuktar trådarna med. Det är ju bara att skölja ur när bandet är färdigt! Men linfrölgröt kanske också bara är att tvätta ur efteråt…

Kaylaza
2009-08-13 22:45
#60

Linfrö-grejen låter ju som ett naturligt lim, och alla naturliga lim (hudlim, fisklim, benlim och så vidare) är vattenlösliga, så det borde ju gå att skölja ur utan problem.

skapa
2010-02-15 23:04
#61

Har laddat upp en ny sida på min hemsida med bara enkla brickvävningsmönster. Hur man tyder mina mönster finns i en annan fil under Brickvävning.

Laddade också upp en ny film med hur man väver okomplicerade band.

Lycka till med vårens nya band!

www.spangmurs.se

Rajka
2010-02-21 17:03
#62

Skrattande Hjälp mig att förstå

Blev jätteförtjust i band C i denna PDF (Spångmurs)

men jag förstår inte tabellen för hur jag skall vrida.

Kan ni hjälpa mig?

Annons:
LinaN
2010-02-21 17:58
#63

#62 vilken pdf? ingen länk och inget tillagt i filform… :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-02-21 23:45
LinaN
2010-02-22 09:32
#65

#63 ingen fara :)

jag skulle nätan våga påstå att det där bandet, band C är individuella vridningar och då ska jag inte ens försöka förklara hur man gör. SKAPA!!! var är du??? För det är ju hennes mönster så hon borde kunna ge en ordentlig förklaring :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-02-22 10:03
#66

#64 Är det inte så att de brickpar som är markerade med svart ruta i schemat ska vridas det varvet?

Som sagt, det är Skapas hemsida så hon borde kunna svara. Maila henne och fråga!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-02-22 21:39
#67

Här är jag! Ja, det är ett sånt där band med individuella vridningar, fast jag ser det mest som gruppvisa vridningar då jag vrider alla som skall framåt tillsammans och alla som skall bakåt tillsammans. Precis hur man gör har jag beskrivit i mitt häfte och min bok. Men vi tar en snabbkurs nu.

Det där till höger i bilden visar hur man vrider. Om brickorna skall stå i vrida-mot-mig-gruppen eller om de skall stå i vrida-från-mig-gruppen.

Jag ställer brickorna i två grupper, en grupp närmast mig där alla brickor som skall vridas mot mig skall stå och en grupp lite längre från mig med alla brickor som skall vridas från mig. Mönstert till höger läses som en karta. Det är två rutrader som visar i vilken grupp brickorna skall stå. Man väver två inslag med varje inställning, sen tar man nästa grupp om två rutrader, plockar om de som skall byta grupp och väver två inslag med den nya inställningen. Varje ruta motsvara ett par brickor (=2 stycken). Jag ritar enbart hur mönsterbrickorna väver, kantbrickorna vrider du åt ett håll så länge det går och byter sedan håll.

För att mönstert skall bli rätt skall du sätta upp bandet så att det bildas V när du vrider alla brickor mot dig.

Orsaken till mitt sätt att rita är att jag är lite lat, jag orkar inte rita hur varenda tråd i bandet skall gå, jag ritar hur varje par brickor skall vara placerade i två inslag. Det ger väldigt mycket färre rutor att rita.

Jag spegelvänder trädningen på mitten för att få mindre att hålla reda på. I stället för att tänka på 48 mönstertrådar tänker jag på 6 par mönsterbrickor, dessa väver dessutom lika fast spegelvänt så jag håller 3 saker i minnet i stället för 48 vilket gör att jag rätt snart lär mig mönstert utantill.

De smala strecken är bara en liten hint ungefär var i mönstret man är.

De små punketrna i mitten visar var mönstertråden i brickorna i mitten är placerad i hålet längst upp längst ifrån dig.

Här är en film som visar när jag väver men tuvärr syns inte rutmönstret.

http://www.youtube.com/watch?v=xv_6seDC_74

Den här beskrivningen blev nog rätt svår att förstå, hör av dig ifall du behöver hela beskrivningen.

Visst ja, läs mönstret nedifrån och upp.

LinaN
2010-02-22 21:44
#68

#67 tack Louise! :D jag förstod faktiskt litet bättre hur man ska tolka mösntret nu, men vågar mig inte på det ännu. Ska bråka vidare med mitt gröna ylleband. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-02-22 22:17
#69

#67 Skrattande Tack! Jag fick läsa, titta på filmen, läsa, titta på mönstret några gånger men så gick det upp ett liljeholmens!

Tack snälla för att du tog dig tiden att förklara :-) Inser att jag måste skaffa tunnar tråd/garn innan jag ger mig på det där mönstret. Mitt yllegarn från Korps hade snarare bundit en matta än ett band ;)

Annons:
Ahnna
2010-02-23 10:21
#70

#67 Nästa gång vi ses, när det nu blir, så måste du hålla mönstervävningskurs för mig! Cool Jag har ju inte vågat mig på individuella vridningar ännu. Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-02-23 19:35
#71

#70   Klart jag håller kurs för dig. Kommer du på textilveckan i Årsunda i sommar? Det är ett bra tillfälle om det inte blir dessförinnan.

Som träning på att göra individuella vridningar kan man testa att vrida kantbrickorna annorlunda än brickorna i mitten. Vrid kantbrickorna åt samma håll så länge det går. Man får mycket snygga kanter då och det blir en liten träning på att hålla reda på olika vridningsriktningar.

www.spangmurs.se

Ahnna
2010-02-23 19:45
#72

#71 Jag vet inte när det är, men är jag bara ledig så dyker jag säkert upp! Skrattande I alla fall en av dagarna. Jag måste hinna väva lite innan dess bara, jag har legat av mig sen jag gjorde klart mitt senaste band förra året. Jag hade tänkt köpa mer lingarn i lite roliga färger på Syfestivalen i fredags, men hade förstås inte råd bara för det. Gråter Jag som hade sett fram emot gröna och blå färger i över ett år! (Jag har bara vita, röda, orangea och gula nyanser såhär långt - det blir lite enformigt!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-02-24 13:39
#73

Textilvecka på vikingagården är i år vecka 27, jag finns på plats onsdag, torsdag, lördag och söndag. Då finns möjligheter för vikingar och andra att få hjälp med brickvävning, prova på att spinna, nålbinda m.m.

Ahnna
2010-02-25 01:11
#74

#73 Det är möjligt att jag befinner mig på medeltidsmarknad i Luleå den veckan, tisdag-söndag… Obestämd (Varför måste allt krocka för?!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-02-27 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Mitt brickband är färdigt! Skrattande

3-trådigt ullgarn från Korps

varpuppsättning från Spångmurs (tack för superbra sida!)

(postar inlägget i färdiga projekt oxå)

Jaylen
2010-03-02 18:41
#76

Har precis gjort klart mitt förata brickband (bild finns HÄR). Det är ganska kort, vände på strykbrädan och knöt upp bet mellan benen för att lätt kunna kontrollera att det är lagom spänt, men det var så roligt att jag vill göra fler. Har ni något tips på enkla sätt att hindra trådtrassel när man gör längre band?

Jag har ingen möjlighet att bygga någon permanent hållare, varken plats eller material för det. Det är mest när jag försöker sätta upp varpen jag har problem inte med själva vävandet när allt är spänt och bra.

P.S. Mönstret hittade jag här Guntram jättebra mönstertipps. Det ska föreställa Leaves

Annons:
LinaN
2010-03-02 19:18
#77

#76 undvika trådtrassel? *tittar oförstående på* finns det något sådant? *tittar på Skapa* går det verkligen att brickväva utan trassel?Förvånad

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jaylen
2010-03-02 20:01
#78

#77 he he jag var snarast inne på att undvika att allt trasslar sig så till den milda grad att det inte går att trassla upp annat med en sax.

skapa
2010-03-02 22:32
#79

Hmmm…. hur menar ni nu? Har inte sett problemet med trådtrassel trots långa varpar, många brickor, 511 vävar i samma korg och katt. Fast trådtrassel brukar vara personberoende….

Jag har ingen "hållare" för mina varpar, har en krok i väggen och ett midjeband. Kroken satte jag upp för en månad sedan fram till dess har jag använt fönsterhakar, gardinomtagspikar, dörrhantag m.m.. Risken för trassel är störst när man inte väver och t.ex. fibrilt gräver runt i korgen. Men det finns några knep.

Ha en anordning som håller ihop brickorna när man inte väver, man kan ha en stor säkerhetsnål, paketsnöre eller något att binda ihop dem med. Så fort man släpper loss varpen måste man hålla fast brickorna.

Nysta upp varpen runt brickorna, nysta därefter upp det färdiga bandet runt brickorna. Det blir ett rätt snyggt paket av det.

Virka ihop den del av varpen som inte är utfälld under vävningen.

När det ser ut att trasslat till sig virar man ut varpen, sträcker den så gott det går och slår lite lätt på den med handen. Då brukar en hel del lösa upp sig av sig självt.

När säkerhetsnålen åkt ur och hela varpen och brickor ramlat i golvet samt att man själv snavat på alltihop, sträcker man ut varpen , samlar ihop brickorna i den ordning de sitter i väven samt backar dem en i taget till inslaget före.

Tjja, sen skadar det ju inte med en del vana också…..

LinaN
2010-03-03 01:52
#80

#79 jag lyckas alltid få trassel när jag trätt alla brickorna och sedan en och en redat ut trådarna så de ligger fint och prydligt bredvid varandra i set om 4 trådar, dvs en bricka per 4 tråd, sedan så slår jag en knut i änden med trådarna sträckta och i ordning, varpå jag sedan "virkar" upp varpen. men likt förbaskat så får jag trådtrassel efter några meter som tvingar mig att lösa upp hela virkningen och sedan knuten för att reda ut trådarna en o en till set om fyra per bricka igen…

känns litet frustrerande när man vill ha ett band att knyta i midjan som ska bli 3-4 m långt att göra detta stup i ett. :S

För nånting blir ju fel på vägen…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jaylen
2010-03-03 10:47
#81

Jag hade problem redan när jag skulle sätta upp hela alltet eftersom så fort trådarna inte var spända till tusen så trasslade domSkrikandes Den goda nyheten är att jag kommit fram till vad problemet var. Köp inte billiga *svordom* *svordom* Oskyldig trådar oavsätt hur fina färger dom har! Upptäkte när jag var lite lugnare och mindre frustrerad av det hela att mina trådar blir lätt statiska och "klibbar ihop" om man använder mer än en tråd. Det gick inte enns att sätta upp en liten pyttevarp med dom.

Den ännu bättre nyheten är att jag satt upp och kommit flera decimeter på ett påbörjat bälte. Utan trassel Skrattande

Ahnna
2010-03-03 11:08
#82

Jag gör ungefär som skapa, alltså virar varpen runt brickorna när jag inte väver. Sen lägger jag det någonstans där varken hundar eller katter kommer åt "paketet".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-03-03 11:12
#83

#81 blir det för statiskt så kan det mkt väl vara syntet i. men är det ren ull eller lin så använd en liten sprayflaska och spraya varpen med den när den börjar "klibba" brukar funka :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
skapa
2010-03-03 18:29
#84

Använd helst tvåtrådigt vävgarn, stickgarner kan vara ganska svåra att arbeta med eftersom de kan vara rätt luddiga.

Så här gör jag när jag sätter upp ett band. Jag trasslar ut varpen en gång och det brukar räcka hela väven ut. När man väver gäller det att man vrider varje bricka lika många gånger framåt som bakåt, annars blir det en massa snurrar som måste redas ut.

http://www.spangmurs.se/Bilderbok.pdf

Rajka
2010-03-03 20:18
#85

#84 Jag följde den beskrivningen till punkt och pricka när jag satte upp väven till bandet ovan (inlägg#75) och för mig trasslade det inte en endaste gång och jag kunde väva ända fram tills att det inte gick att vrida brickorna längre pga utrymmesskäl.

Skrattande

Jag knöt iofs aldrig ned den väven och flyttade på den utan den satt fastbunden i fönsterbrädan ända tills jag vävt bandet klart.

skapa
2010-03-03 22:54
#86

#85 Trevligt att höra att beskrivningen fungerade!

MarjaP
2010-03-25 11:15
#87

En fråga om de färdiguppsatta banden från Spångmurs, får man med allt man behöver eller måste man köpa något mer? Har aldrig vävt brickband förr, men läst lite och försökt förstå mig på det… Tror nog det enklaste är att köpa ett sådant färdiguppsatt band till att börja med så jag tänkte testa!

LinaN
2010-03-25 12:23
#88

#87 saxat från spångmurs sida där man kan läsa om de färdiguppsatta banden: "I materialsatsen ingår brickor, garnhållare, bricklås och garn. Bandet är uppsatt och påbörjat, det är vävt minst 5 cm." inte riktigt allt, det du bör ha för att underlätta är et Bandvävsfäste. Men det har hon det med :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MarjaP
2010-03-25 12:36
#89

ok, inte lätt att veta vad man behöver när man aldrig testast förut! men då vet jag, så ett uppsatt band + en bandvävfäste så klarar man sig.

LinaN
2010-03-25 12:44
#90

#89 nej det är ju inte det :) men med ett bandvävsfäste så blir kittet komplett o det är bara att sätta igång sedan :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
skapa
2010-03-26 22:30
#91

#89, du behöver inget bandvävfäste, det är bara en pryl som underlättar lite men det är inte nödvändigt.

För att testa brickvävning behöver du väldigt lite, hård kartong du klipper brickor av samt garn. Kartongen kan vara från en mjölkförpackning, baksidan på ett kollegieblock eller dylikt. Hur brickorna ser ut hittar du på www.spångmurs.se under brickvävning. Gartis beskrivning finns här

http://www.spangmurs.se/Bilderbok.pdf

Spångmurs är min hemsida, det finns både gratis information och annat på sidan.

Nadrendion
2010-04-11 02:15
#92

Oh, vad kul att se att tråden lever vidare, långt efter att jag lämnat forumet för en stund. Och det är väldigt skoj att se Louise här också. Jag har beställt brickor och annat från dig under några års tid.

Jag har börjat väva lite bredare band nu. Håller på med ett med 20 brickor och individuella vridningar, helt utan några grupperingar.

Jag har också varpat upp ett lite kortare band (tänkt att det ska bli ett bokmärke när det är klart) med 50 brickor. Jag har testat att börja väva lite på det men stötte på stora problem då trycket på brickorna och spänningen inte gick att få jämn över alla brickorna när varpen spändes upp mellan 2 punkter - en knut längst bort, och en i mitt bälte.

Jag har kommit fram till att det bästa när man ska väva med så många brickor är att sprida ut den ovävda varpen på något sätt. Antingen knyta varje brickas trådar för sig själv och haka fast i en separat krok (50 krokar i mitt fall) eller ha någon slags kam eller bandgrind som man leder varpen i för att få spridning på den.

Men fortfarande har jag inte testat något av sätten eftersom att de känns väldigt omständiga att genomföra. Tilläggas bör väl att jag även har försökt mig på att rita upp diverse annordningar på papper som jag skulle behöva bygga för att på lättare sätt kunna hantera den här mängden brickor på ett lättare sätt, men jag har inte kommit mig för än att bygga någon av dem, eftersom att jag inte vet om de fungerar i praktiken. Lättast vore om jag lärde mig väva först UTAN en massa hjälpmedel.

Hur gör ni?
Vad tror ni är bäst?

LinaN
2010-04-11 11:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

jag hittade denna bilden på brickvävningsbräda för år och dar sedan, liknande anordningar har jag även sett när det gäller folk som väver med massor med brickor.

Samt så är ju inte detta någon superlösning om man lätt vill ta med sig sakerna utan att det är skrymmande, men det funkarju bra om man har ett band man bara vill jobba med hemma.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-04-11 20:58
#94

#92 Jepp, vi håller igång din tråd! Cool Det finns uppenbarligen många duktiga brickvävare här på forumet.

Angående ditt problem… Kollar man på t.ex. YouTube efter "tablet weaving" ("brickvävning" på engelska, för er som undrar) så får man upp ett flertal amerikanska videos där de har spänt fast hela sin brickvävsanordning på olika sorters vävstolar där de kan sprida sin varp med bland annat skäl. Om det är värt det/om det funkar, vet jag inte, men har man en bandvävstol till exempel så kan det ju vara värt att testa.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Nadrendion
2010-04-12 01:13
#95

Jo, de vävstolarna har jag sett. Men jag är ute efter något sätt som inte innebär vävstol. Gillar att väva med den s.k. Backstrap-method, som amerikanarna kallar det. Synd att man inte har ett bra svenskt ord för det där.

Så det jag behöver är en slags fästningsanordning eller sätt att sprida ut varpen i den bortre änden för att på så sätt få mer homogen spänning på varpen

Rajka
2010-11-21 22:33
#96

Vill brickbandsväva ett bälte till min bliaute, som är sydd i rätt grovt ylletyg kantat med siden.

Kan man väva utav silke?

Vad bör jag använda för silkestrådar då?

Har någon ett förslag på mönster som är utav (enbart) två färger?

Ahnna
2010-11-22 11:52
#97

#96 Japp, man kan väva med silkestrådar. Inte alltför tunna trådar, för de har en tendens att repas sönder, men lite tjockare går bra. Men det går åt vääääldigt många trådar för att få ett brett band. Som bälte skulle jag välja ullgarn istället. 2-trådigt troligen, eftersom det ger ett ganska brett band med hyfsat få trådar, utan att bli alltför bulligt.

Googla på t.ex. anglo saxon tablet weave så kommer det upp ett flertal mönster med 2-3 färger som passar till bliaut-modet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-11-22 12:07
#98

#97 jag väver av sysilke just nu och det blir hur fint som helst, och jag skulle vilja påstå att silket håller bättre än både ull och lin tillsammans! :)

Dock är det lögn att få tag på riktigt sysilke utan syntet i sig nuförtiden verkar det som…. går man in i en sytillbehörsaffär och frågar efter sysilke så tar de fram nått äckligt syntetmojs, och när man frågar efter det med 100% silke så ser de oförstående på en….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-11-22 12:16
#99

#98 Jotack, jag har själv 3 rullar "sysilke" här som inte är nåt annat än syntettrådar. Möjligen har det legat bredvid riktigt silke någon gång i processen eller sett silke på bild, men det innehåller definitivt inget riktigt silke. En vän köpte rullarna åt mig efter att jag mailat säljaren som bedyrade att det var äkta silke han hade…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

skapa
2010-11-22 22:17
#100

Det finns silke som är lite grövre också. Som det här http://www.borgsvavgarner.se/product.asp?cat=22

www.spangmurs.se

LinaN
2010-11-22 23:17
#101

#100 är det rent sysilke utan konstigheter i då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skapa
2010-11-23 00:21
#102

Det skall vara 100% natursilke.

Ahnna
2010-11-23 14:01
#103

#102 Tack för tipset! Jag köper 3 rullar och testar. Glad Vitt såklart, så att jag kan växtfärga det. *diaboliskt leende*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
2010-11-23 19:45
#104

#103 meddela när du fått hem silket om det verkar lämpligt för vävning :)

Annons:
Ahnna
2010-11-24 11:42
#105

#104 De ringde från Borgs direkt efter att jag hade lagt ordern igår. De får tydligen inte in något silke förrän tidigast i slutet av januari, så de ville att jag skulle lägga en ny order i mitten på januari. *suck* Bra att de informerar, i alla fall! Men jag såg ju fram emot att färga silke…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-11-24 14:11
#106

#105 passade du på att fråga om det var 100% rent silke också då eller?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
2010-11-24 18:51
#107

#105: har de inget silke eller var det "bara" det naturvita som var slut?

Ahnna
2010-11-24 20:47
#108

#106 Det står på hemsidan att det är 100% silke. (En inskannad bild från en förpackning, ser det ut att vara.)

#107 Jag vet inte, men lägg en order så märker du ju om de ringer upp på en gång.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2010-11-26 14:52
#109

Tänkte bara nämna ett tips från Louise (Ström, Spångmurs) angående garn som blir luddiga och därför trasslar ihop sig: hon använder vanliga hårstylingprodukter! Nu minns jag inte exakt vilka hon använde, men typ hårvax/hårgele eller liknande. När man har vävt färdigt är det bara att tvätta bandet i ljummet vatten (som när man skulle ha tvättat ur produkten ur sitt eget hår)!!

LinaN
2010-11-26 19:21
#110

#109 den billigaste hårgelen man kan hitta på ÖoB var det hon sa på kursen jag var på härom-månaden :D

hårgele är oftast vattenlösligt, det är inte vax :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: